Μία μαύρη τρύπα-«τέρας», τη μεγαλύτερη, την αρχαιότερη, αλλά και την πιο λαμπερή που έχει εντοπιστεί μέχρι σήμερα, ανακοίνωσαν ότι ανακάλυψαν οι επιστήμονες.

Η τεράστια μαύρη τρύπα – τόσο μεγάλη που θα ωθήσει τους επιστήμονες να αναθεωρήσουν τις έως τώρα θεωρίες τους για το πως αναπτύσσονται τέτοιου είδους τρύπες – απέχει 12,8 δισεκατομμύρια έτη φωτός από τη Γη και «γεννήθηκε» 900 εκατομμύρια χρόνια μετά την αρχική Μεγάλη Εκρηξη (Μπιγκ Μπανγκ).

Η μάζα της είναι όσο 12 δισεκατομμύρια Ηλιοι, υπερδιπλάσια από τη μάζα άλλων μαύρων οπών παρόμοιας ηλικίας. Συγκριτικά, η μαύρη τρύπα στο κέντρο του γαλαξία μας, έχει μάζα μόνο 4 έως 5 εκατομμύρια φορές μεγαλύτερη από τον Ηλιο.

Αυτό που δεν μπορούν ακόμη να εξηγήσουν οι επιστήμονες είναι για ποιον λόγο η συγκεκριμένη μαύρη τρύπα (η J0100+2802), η οποία βρίσκεται σε ένα μακρινό κβάζαρ (ενεργό γαλαξιακό πυρήνα), μεγάλωσε τόσο γρήγορα. Μια πιθανότητα είναι ότι δύο μεγάλες μαύρες τρύπες στο νεαρό Σύμπαν συγκρούστηκαν και συγχωνεύτηκαν σε μια ακόμη μεγαλύτερη.

«Η δημιουργία μίας τόσο μεγάλης μαύρης τρύπα τόσο γρήγορα είναι δύσκολο να ερμηνευθεί βάσει των θεωριών που ισχύουν σήμερα», επισημαίνει ο δρ Φουγιάν Μπιάν από το Εθνικό Πανεπιστήμιο της Ασυτραλίας, μέλος της διεθνούς ομάδας αστρονόμων που προχώρησε στην ανακάλυψη, η οποία δημοσιεύεται στο περιοδικό «Nature».

Τα κβάζαρ, που ανακαλύφθηκαν για πρώτη φορά το 1963, είναι τα πιο λαμπερά αντικείμενα στο Σύμπαν και βρίσκονται στο κέντρο μακρινών γαλαξιών. Μέχρι σήμερα έχουν βρεθεί πάνω από 200.000 κβάζαρ. Αποτελούνται από υπερβολικά φωτεινά νέφη υλικών, στη διαδικασία απορρόφησής τους από μια τερατώδη μαύρη τρύπα.

Η μαύρη τρύπα που μόλις εντοπίστηκε δεν είναι μόνο το πιο μεγάλο κβάζαρ που έχει ποτέ ανακαλυφθεί, αλλά και το πιο φωτεινό, με λάμψη περίπου 420 εκατομμύρια φορές πιο έντονη από τον Ηλιο και επτά φορές πιο λαμπερή από το πιο μακρινό ήδη γνωστό κβάζαρ.