Την τεχνολογία που θα οδηγήσει σε μια νέα γενιά πλοίων τα οποία θα λειτουργούν και θα κινούνται ως επί το πλείστον με ηλεκτρική ενέργεια αναπτύσσουν δεκάδες έλληνες επιστήμονες στο πλαίσιο του έργου «Marinelive» (Marine Electrical Initiative) που χρηματοδοτείται από την ΕΕ. Σκοπός της προσπάθειας είναι η δημιουργία του λεγόμενου πλήρως εξηλεκτρισμένου πλοίου (All Electric Ship). Πρόκειται ουσιαστικά για μια επιστημονική – τεχνολογική πλατφόρμα που αποσκοπεί στο να καταστήσει στο άμεσο μέλλον τα νεότευκτα πλοία περισσότερο φιλικά προς το περιβάλλον.

Οπως ανέφερε ο Γιάννης Προυσαλίδης, συντονιστής του έργου και αναπληρωτής καθηγητής στη Σχολή Ναυπηγών Μηχανολόγων Μηχανικών του ΕΜΠ, η διαφορά του εξηλεκτρισμένου πλοίου από ένα συμβατικό πλοίο ( π.χ. στην περίπτωση των κρουαζιερόπλοιων) θα είναι ότι θα μπορεί να χρησιμοποιεί λιγότερο συμβατικό καύσιμο (πετρέλαιο) το οποίο θα αξιοποιεί βάσει της κατάλληλης υποδομής για την ηλεκτροδότηση όλων των λειτουργιών του και κυρίως για την κίνησή του. «Εισάγονται σημαντικές βελτιώσεις στη λειτουργία του πλοίου», ανέφερε ο κ. Προυσαλίδης, «όπως είναι ο ακριβής έλεγχος της ταχύτητας και θέσης του και η εξοικονόμηση χώρου, ενώ εξασφαλίζονται χαμηλότερα επίπεδα εκπομπών θορύβου και αερίων ρύπων. Επιπλέον και ιδιαίτερα σημαντικό είναι ότι μειώνεται το κόστος κατασκευής του πλοίου».

Κατά την άποψη των ειδικών, το πλήρως εξηλεκτρισμένο πλοίο θα μπορεί να επιτυγχάνει εξοικονόμηση στο κόστος λειτουργίας του μέχρι ίσως και κατά 20%. Στο συγκεκριμένο έργο, μετέχουν ως επιστημονικοί υπεύθυνοι, ο αναπληρωτής καθηγητής Λ. Καϊκτσής, ο αναπληρωτής καθηγητής Δ. Λυρίδης και ο επίκουρος καθηγητής του ΤΕΙ Στερεάς Ελλάδας Μ. Λούπης. Σύμφωνα με τους έλληνες επιστήμονες, υπάρχει πλέον σημαντικός αριθμός ελληνόκτητων πλοίων με ηλεκτροπρόωση και ακόμη μεγαλύτερος αριθμός υπό κατασκευήν, ενώ είναι αυξημένο το ενδιαφέρον του κόσμου της ναυτιλίας πάνω σε εξειδικευμένα τεχνικά ζητήματα ναυτικής ηλεκτρολογίας.