Τον Νοέμβριο επιστήμονες από την Κίνα ανακάλυψαν στη Μογγολία το απολίθωμα δύο εντόμων. Από μόνη της η είδηση δεν θα είχε ξεχωριστό ενδιαφέρον, αλλά αν προσθέσουμε ότι τα έντομα… έμειναν στην ιστορία κατά τη διάρκεια του ζευγαρώματός τους και ότι το απολίθωμα χρονολογείται πριν από 165 εκατομμύρια χρόνια, τότε έχουμε ένα συναρπαστικό εύρημα.

Η ανακάλυψη αυτή ενθουσίασε τους επιστήμονες γιατί, όπως εξηγεί η Μαρλίν Ζουκ, εξελικτική βιολόγος στο Πανεπιστήμιο της Μινεσότα, μελετώντας τη στάση τους μπορούν να καταλάβουν πώς οι σεξουαλικές τους συνήθειες επηρέασαν την εξέλιξη των ειδών.

«Οι επιστήμονες μελετούν τις σεξουαλικές συνήθειες των εντόμων κυρίως για να αντλήσουν πληροφορίες, όπως η στάση που προτιμούν και το σχήμα των γεννητικών οργάνων, ως πηγή γνώσης για την εξελικτική τους ιστορία και για τις συγγένειες των ειδών μεταξύ τους», εξηγεί η Ζουκ στους «Νιου Γιορκ Τάιμς».

Καμία κατηγορία ζωντανών οργανισμών δεν παρουσιάζει τόση μεγάλη ποικιλία στο σχήμα των γεννητικών οργάνων όσο των εντόμων. Οι ομοιότητες μεταξύ των οργάνων δύο ειδών είναι συχνά το κλειδί για να καταλάβουν οι επιστήμονες πότε αποχωρίστηκαν από τον κοινό τους πρόγονο ή ακόμα και αν είναι δύο διαφορετικά είδη. Αυτή η ποικιλία έχει πάντα μία πρακτική εφαρμογή. Στις λιβελούλες, για παράδειγμα, το πέος μοιάζει με μικροσκοπικό ελβετικό σουγιά, καθώς το αρσενικό το χρησιμοποιεί για να αφαιρέσει το σπέρμα του προηγούμενου αρσενικού από τη μήτρα, ώστε να εναποθέσει το δικό του και να σιγουρευτεί ότι οι απόγονοι θα είναι δικοί του.

Ο δεύτερος λόγος που οι επιστήμονες μελετούν τις σεξουαλικές συνήθειες των εντόμων είναι η στάση που προτιμούν, η οποία φανερώνει αν το αρσενικό ή το θηλυκό είναι αυτό που καθορίζει το αποτέλεσμα του ζευγαρώματος, κάτι που με τη σειρά του παίζει μεγάλο ρόλο στην εξέλιξη και στη συμπεριφορά τους.

Για παράδειγμα, όπως λέει η Μαρλίν Ζουκ, πολλά έντομα, ανάμεσά τους και οι γρύλοι, προτιμούν τη στάση κατά την οποία εφάπτονται η πλευρά του ενός με του άλλου, αλλά και τη στάση κατά την οποία το θηλυκό είναι πάνω από το αρσενικό.

Οι γρύλοι. «Στους γρύλους που μελετώ, όταν το θηλυκό γοητεύεται από το τραγούδι του αρσενικού πρέπει να σκαρφαλώσει στην πλάτη του. Οταν πάρει τη σωστή θέση, το αρσενικό τεντώνει τα γεννητικά του όργανα προς το μέρος του θηλυκού και τοποθετεί μία ποσότητα σπέρματος μέσα στο αναπαραγωγικό άνοιγμα του θηλυκού. Αυτή η διαδικασία διαρκεί αρκετά λεπτά και απαιτεί μεγάλη μαεστρία από την πλευρά του αρσενικού, καθώς και την πλήρη συνεργασία του θηλυκού».

Αγριοι εραστές

Τα ημίπτερα έντομα,που περπατούν πάνωστο νερό, έχουν…άγριες διαθέσεις.Τα αρσενικά επιτίθενται στα θηλυκά, και μερικές φορές κρατιούνται από την πλάτη τους με μικροσκοπικούς «γάντζους». Τα θηλυκά προσπαθούν να τα διώξουν από πάνω τους και μερικές φορέςτα καταφέρνουν.