Γιατί οι πιο δημοφιλείς υπηρεσίες του Ιντερνετ είναι δωρεάν; Μα, φυσικά, για να προσελκύσουν όσο το δυνατόν περισσότερους χρήστες.

Από το facebook ώς το YouTube και από το Gmail ώς το Yahoo!, οι διαδικτυακές πλατφόρμες δεν ζητούν χρήματα από τα μέλη τους. Εχουν βρει, όμως, έναν πιο αποδοτικό τρόπο για να μεγιστοποιήσουν τα υπέρογκα κέρδη τους: μεταπωλούν τα δεδομένα των χρηστών τους σε διαφημιστές.

Αναπόφευκτο τίμημα της ψηφιακής εποχής ή ανήθικη πρακτική; Οπως και να έχει, την περασμένη Πέμπτη ένας ακόμη ιστότοπος ανακοίνωσε ότι θα ακολουθήσει μια αμφιλεγόμενη πρακτική, η οποία έχει συναντήσει πολλές αντιδράσεις σε άλλα κοινωνικά δίκτυα στα οποία ήδη εφαρμόζεται: το twitter θα αρχίσει να προβάλλει διαφημίσεις στους χρήστες με βάση το ιστορικό πλοήγησής τους, ακολουθώντας το παράδειγμα του facebook, της Google, της Amazon και άλλων εταιρειών που επωφελούνται από την πρακτική των στοχευμένων διαφημίσεων (ad targeting).

Η λειτουργία θα επιτρέπει στους διαφημιστές να χρησιμοποιούν cookies –αρχεία σε υπολογιστές που περιέχουν πληροφορίες για τους ιστότοπους που επισκεπτόμαστε –και να εμφανίζουν στους χρήστες διαφημίσεις για προϊόντα που είδαν όταν πλοηγήθηκαν σε άλλα σάιτ.

Για παράδειγμα, όταν βλέπετε ένα γκάτζετ ή μια μπλούζα σε κάποιο e-shop, αλλά δεν τα αγοράζετε, ο έμπορος θα μπορεί να προβάλλει διαφημίσεις για τα προϊόντα αυτά στο twitter για να σας κάνει να το… ξανασκεφτείτε.

Η παρακολούθηση των κινήσεών μας στο Διαδίκτυο –είτε από την NSA για «λόγους ασφάλειας» είτε από ιδιώτες για εμπορικούς σκοπούς –έχει προκαλέσει θύελλα αντιδράσεων σε χρήστες και οργανώσεις για την προστασία των προσωπικών δεδομένων

Η χρήση της επίμαχης τεχνολογίας από το twitter αποτελεί ένα ακόμη βήμα προς τη συρρίκνωση της ιδιωτικότητάς μας στην ψηφιακή εποχή. «Οι χρήστες του twitter θα πρέπει να αρχίσουν να ανησυχούν τώρα που η εταιρεία θα συγκεντρώνει και θα πουλάει τα προσωπικά δεδομένα τους», δήλωσε ο Τζέφρι Τσέστερ, διευθυντής του αμερικανικού Κέντρου για την Ψηφιακή Δημοκρατία.

Σε μια προσπάθεια να περιορίσει τις αντιδράσεις, το twitter ανακοίνωσε ότι θα απενεργοποιήσει τις στοχευμένες διαφημίσεις στους λογαριασμούς των χρηστών οι οποίοι επιλέγουν τη λειτουργία «Do Not Track» στα προγράμματα πλοήγησης (browsers) που χρησιμοποιούν.

Τον περασμένο Φεβρουάριο το κοινωνικό δίκτυο βρέθηκε αντιμέτωπο με τη μεγαλύτερη υπόθεση παραβίασης προσωπικών δεδομένων στην ιστορία του: χάκερ εξαπέλυσαν επίθεση στον ιστότοπο, με αποτέλεσμα να διαρρεύσουν τα δεδομένα τουλάχιστον 250.000 χρηστών (κωδικοί πρόσβασης, ονόματα χρηστών, διευθύνσεις e-mail κ.λπ.).

ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΣΕ ΕΞΕΛΙΞΗ. Ακόμη κι έτσι, το twitter παραμένει μια (ακόμη) επανάσταση στο Διαδίκτυο –ίσως σημαντικότερη από αυτήν του facebook –που έδωσε τη δυνατότητα σε εκατομμύρια ανθρώπους να εκφραστούν, να πληροφορήσουν και να πληροφορηθούν.
Από τις 15 Ιουλίου 2006, όταν εστάλη το πρώτο tweet (όπως λέγονται τα μηνύματα που αναρτώνται στο twitter –στα ελληνικά έχουν αποδοθεί ως «τιτιβίσματα»), έγινε σαφές ότι αυτό το μέσο κάτι διαφορετικό θα κόμιζε στο παγκόσμιο ψηφιακό χωριό.

Το twitter εξελίχθηκε γρήγορα σε μέσο καταγραφής της επικαιρότητας, προώθησης κοινωνικών μηνυμάτων, οργάνωσης κινητοποιήσεων, ακόμη και υποκίνησης επαναστάσεων (πολλοί αναλυτές τού αποδίδουν σημαντικό ρόλο στην εξάπλωση της Αραβικής Ανοιξης, ενώ στη χώρα μας οι περισσότερες κινητοποιήσεις πολιτών των τελευταίων ετών –από τις συγκεντρώσεις για τον Αλέξανδρο Γρηγορόπουλο μέχρι τους Αγανακτισμένους –οργανώθηκαν μέσω αυτού).

Κατ’ επανάληψη, μάλιστα, έχει αναδειχθεί σε μέσο κοινωνικής αλληλεγγύης, όπως έγινε με τον σεισμό και το τσουνάμι της Ιαπωνίας. Επιπλέον, καταγράφει στο ενεργητικό του πολλές δημοσιογραφικές αποκλειστικότητες, όπως αυτή του θανάτου του Οσάμα μπιν Λάντεν, ο οποίος ανακοινώθηκε πρώτα στο twitter.

Υπάρχει, όμως, και η σκοτεινή του πλευρά: το twitter χρησιμοποιείται συστηματικά ως ορμητήριο επιθέσεων παντός είδους (ύβρεις, απειλές, συκοφαντίες, κρούσματα εκφοβισμού κ.ά. παρελαύνουν καθημερινά στα timelines των χρηστών του), ενώ ουκ ολίγες φορές έχει αποτελέσει το όχημα για τη διάδοση ανυπόστατων φημών και ψευδών ειδήσεων.

Παράλληλα, η επιρροή του στην κοινωνία (κυρίως στις νεαρές ηλικίες) έχει προσελκύσει το ενδιαφέρον των επιχειρήσεων και των πολιτικών: αμφότεροι χρησιμοποιούν το twitter ως εργαλείο μάρκετινγκ, προσπαθώντας να αλιεύσουν πελάτες (αγοραστές ή ψηφοφόρους). Ενας από τους πρώτους πολιτικούς ηγέτες που το χρησιμοποίησε ως εργαλείο πολιτικής επικοινωνίας είναι ο σημερινός πρόεδρος των ΗΠΑ Μπαράκ Ομπάμα.

Στην Ελλάδα οι εκλογές του 2012 σηματοδότησαν και «επισήμως» την εισαγωγή του twitter στην πολιτική μας ζωή. Σήμερα αποτελεί βασικό εργαλείο πολιτικής επικοινωνίας (οι κόντρες του Αδωνη Γεωργιάδη με συναδέλφους του πολιτικούς, αλλά και απλούς χρήστες, θεωρούνται πια κλασικές).

Τιτιβίστε με ασφάλεια

1 Μην αποκαλύπτετε δημοσίως προσωπικές πληροφορίες, όπως αριθμούς τηλεφώνου και διευθύνσεις.

2 Επιλέξτε ισχυρό κωδικό πρόσβασης (τουλάχιστον 10 χαρακτήρων) κάνοντας συνδυασμό πεζών και κεφαλαίων γραμμάτων, αριθμών και συμβόλων. Μην χρησιμοποιείτε το ίδιο password σε άλλους λογαριασμούς.

3 Να αποφεύγετε τη σύνδεση του λογαριασμού σας στο twitter με αυτόν στο facebook.

4 Μην καταχωρίζετε το username και το password σας σε μη αξιόπιστες υπηρεσίες που σας υπόσχονται χρήματα ή περισσότερους followers.

5 Βεβαιωθείτε ότι το λειτουργικό σύστημα της συσκευής σας και το antivirus που χρησιμοποιείτε είναι ενημερωμένα με τις πιο πρόσφατες εκδόσεις.

6 Μην κάνετε κλικ σε ύποπτους συνδέσμους.

7 Μην ανεβάζετε ιδιωτικές φωτογραφίες, ειδικά όσες αποκαλύπτουν το σημείο στο οποίο βρίσκεστε.

8 Αποφύγετε τη χρήση της εφαρμογής γεωγραφικού εντοπισμού του twitter, η οποία αποκαλύπτει σε όλους το σημείο στο οποίο βρίσκεστε

9 Να θυμάστε ότι όσα γράφετε στο twitter θα είναι ορατά για πάντα, ακόμη και αν τα διαγράψετε.

10 Εχετε υπόψη ότι τα tweets σας μπορεί να σταλούν ανά πάσα στιγμή σε τρίτους.