Γερμανοί ερευνητές πέτυχαν νέο παγκόσμιο ρεκόρ ασύρματης μετάδοσης δεδομένων με ταχύτητα 100 Gbit ανά δευτερόλεπτο, σε απόσταση άνω των 20 μέτρων στο εργαστήριό τους και με συχνότητα 237,5 Ghz. Αν και σε πειραματικό ακόμα στάδιο, πρόκειται για ένα ακόμα βήμα στην προσπάθεια περαιτέρω βελτίωσης των ασύρματων ευρυζωνικών επικοινωνιών, οι οποίες αποτελούν μια εναλλακτική και φθηνότερη λύση σε σχέση με τα σταθερά δίκτυα οπτικών ινών, ιδίως για τις απομακρυσμένες αγροτικές περιοχές, όπου η τοποθέτηση καλωδίων απαιτεί μεγάλες επενδύσεις.

Οι επιστήμονες του Ινστιτούτου Τεχνολογίας της Καρλσρούης (ΚΙΤ), του πανεπιστημίου της Στουγκάρδης και του Ινστιτούτου Φραουνχόφερ, με επικεφαλής τον καθηγητή Ινγκμαρ Κάλφας, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό για θέματα φωτονικής «Nature Photonics», ανέφεραν ότι «με ταχύτητα μετάδοσης 100 Gbit/s, θα είναι δυνατό να μεταδώσουμε ασύρματα τα περιεχόμενα ενός δίσκου blue-ray ή πέντε DVD ανάμεσα σε δύο συσκευές μέσα σε μόνο δύο δευτερόλεπτα».

Το επίτευγμα των γερμανών ερευνητών συνδύασε την ηλεκτρονική και τη φωτονική τεχνολογία, καθώς τα υψηλής συχνότητας ραδιοσήματα δημιουργούνται από συστήματα οπτικών ινών μέσω μιας οπτικής (φωτονικής) μεθόδου, η οποία επιτρέπει την ταυτόχρονη μετάδοση πολύ περισσότερων δεδομένων (bits), τα οποία στη συνέχεια λαμβάνονται από ενεργά ολοκληρωμένα ηλεκτρονικά κυκλώματα. Τα εν λόγω «τσιπάκια» (ευρυζωνικοί δέκτες), που κατασκευάζονται από το διάσημο γερμανικό Ινστιτούτο Φραουνχόφερ, λειτουργούν σε εύρος συχνοτήτων 200 έως 280 Ghz, έχουν μέγεθος λίγων μόνο τετραγωνικών χιλιοστών και μπορούν να ενσωματωθούν χωρίς πρόβλημα σε ένα υφιστάμενο δίκτυο οπτικών ινών.

Σε προηγούμενα πειράματα, καθαρά με ηλεκτρονική τεχνολογία (χωρίς τη βοήθεια της φωτονικής), φέτος τον Μάιο, οι ερευνητές είχαν πετύχει ταχύτητα μετάδοσης 40 Gbit/s σε απόσταση άνω του ενός χιλιομέτρου.

Οι ερευνητές αισιοδοξούν πλέον ότι μπορούν να αυξήσουν την ταχύτητα ασύρματης μετάδοσης και πάνω από τα 100 Gbit/s, χάρη στο συνδυασμό των οπτικών και ηλεκτρονικών μεθόδων. Οπως ανέφερε ο ερευνητής Σβεν Κένιγκ του Ινστιτούτου Φωτονικής και Κβαντικής Ηλεκτρονικής του ΚΙΤ, «ραδιο-συστήματα με ταχύτητα μετάδοσης δεδομένων της τάξης του 1 Terabit το δευτερόλεπτο φαίνονται πια εφικτά».