Τα πανεπιστημιακά μαθήματα μέσω του Διαδικτύου δεν είναι κάτι καινούργιο. Το 1998, το Πανεπιστήμιο του Φίνιξ στην Αριζόνα έγινε ένας από τους πρωτοπόρους της ψηφιακής εκπαίδευσης, έχοντας (τότε) τρεις χιλιάδες φοιτητές, ενηλίκους ως επί το πλείστον, που εργάζονταν κατά τη διάρκεια της ημέρας.

Από τότε μέχρι σήμερα πολλά έχουν αλλάξει. Το Coursera, το μεγαλύτερο διαδικτυακό πανεπιστήμιο σήμερα, ιδρύθηκε από την Ντάφνι Κόλερ και τον Αντριου Ινγκ, καθηγητές της Επιστήμης των Υπολογιστών στο Πανεπιστήμιο Στάνφορντ. Πρόκειται για μια «κοινοπραξία» ορισμένων από τα καλύτερα πανεπιστήμια του κόσμου, τα οποία προσφέρουν δωρεάν περισσότερα από 330 online μαθήματα μέσω μιας ηλεκτρονικής πλατφόρμας. Ηδη το Coursera συγκεντρώνει περισσότερους από 3,3 εκατ. φοιτητές.

Η παρακολούθηση των μαθημάτων είναι παιχνιδάκι. Πρώτα εγγράφεστε με το email σας και στη συνέχεια επιλέγετε το μάθημα που σας ενδιαφέρει. Λίγες ημέρες πριν από την έναρξη των μαθημάτων αποκτάτε πρόσβαση στο διδακτικό υλικό και στις σημειώσεις του καθηγητή σε ψηφιακή μορφή. Το κάθε μάθημα χωρίζεται σε εβδομαδιαίους κύκλους. Οι βιντεοδιαλέξεις, οι οποίες γίνονται συνήθως στα αγγλικά, διαρκούν περίπου 10-15 λεπτά. Για να εξασφαλιστεί ότι ο φοιτητής καταλαβαίνει αυτό που βλέπει, οι βασικές έννοιες κάθε μαθήματος εμφανίζονται γραπτώς σε κάθε βίντεο. Και για να είστε σίγουροι ότι δεν θα χάσετε κανένα κρίσιμο σημείο, η παράδοση διακόπτεται πολλές φορές και δεν προχωρά αν δεν απαντήσετε σωστά σε αρκετά κουίζ πολλαπλής επιλογής που εμφανίζονται στην οθόνη. Οι ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής διορθώνονται από λογισμικό το οποίο βγάζει αμέσως τα αποτελέσματα.

Το μεγαλύτερο πρόβλημα που σχετίζεται με τη μέθοδο που ακολουθούν αυτά τα εκπαιδευτικά προγράμματα είναι το εξής: ποιος θα μπορούσε να διορθώσει, χωρίς να πληρώνεται γι’ αυτό, δεκάδες ή εκατοντάδες χιλιάδες γραπτά; «Η λύση που βρήκαμε», εξηγεί η Ντάφνι Κόλερ, «είναι να διορθώνονται από τους ίδιους τους φοιτητές. Ακούγεται τολμηρό, αλλά λειτουργεί. Από τις μελέτες που έχουμε κάνει προκύπτει ότι οι βαθμολογήσεις από πέντε ή περισσότερους φοιτητές είναι πιο αξιόπιστες από εκείνες ενός και μόνο καθηγητή, ο οποίος μπορεί να είναι κουρασμένος ή σε κακή διάθεση».

Πέντε φοιτητές διορθώνουν το γραπτό σας κι εσείς διορθώνετε τα γραπτά κάποιων άλλων. Για εκείνους που έχουν αμφιβολίες και θέλουν να μιλήσουν με άλλους φοιτητές, υπάρχουν τα ειδικά διαδικτυακά φόρουμ που έχουν δημιουργηθεί για κάθε μάθημα: δεδομένης της συμμετοχής και της πληθώρας των ερωταπαντήσεων, δεν θα χρειαστεί να περιμένετε πολύ για να λυθεί κάθε σας απορία.

Παρά το γεγονός ότι πολύ λίγα ψηφιακά τμήματα χορηγούν επί του παρόντος πτυχίο, ένα πιστοποιητικό παρακολούθησης που φέρει τη σφραγίδα ενός φημισμένου πανεπιστημίου μόνο καλό μπορεί να κάνει στην επαγγελματική σας εικόνα.

Το κέρδος των φοιτητών είναι προφανές. Τι κερδίζουν όμως τα πανεπιστήμια; Γιατί προσφέρουν δωρεάν τα μαθήματά τους στο Ιντερνετ, τη στιγμή που τα χρεώνουν αρκετές χιλιάδες ευρώ στα αμφιθέατρά τους; «Από τον περασμένο Ιανουάριο έχουμε καθιερώσει ένα τέλος 30-100 δολαρίων για όποιον φοιτητή επιθυμεί να λάβει πιστοποιητικό παρακολούθησης. Αυτό το μικρό ποσό, πολλαπλασιασμένο επί τον συνολικό αριθμό των φοιτητών, δημιουργεί ένα τεράστιο ποσό. Επιπλέον, τα μαθήματα αυτά χτίζουν την εικόνα των πανεπιστημίων και προσελκύουν φυσικούς φοιτητές», λέει η Κόλερ.

Η τάξη του ΟΗΕ

ΗΠΑ, Βραζιλία και Ιαπωνία είναι οι χώρες με τους περισσότερους εγγεγραμμένους online φοιτητές. Στα προγράμματα διαδικτυακών σπουδών συμμετέχουν και τα 193 κράτη-μέλη του ΟΗΕ

Πώς λειτουργεί το ψηφιακό πανεπιστήμιο

Η εγγραφή.Απαιτείται µόνον η εισαγωγή ενός λογαριασµού email και η επιλογή κωδικού πρόσβασης.

Το πρόγραμμα.Πριν από την έναρξη των µαθηµάτων αποστέλλεται στους φοιτητές ένα µήνυµα µε οδηγίες, το πρόγραµµα σπουδών και προτεινόµενη βιβλιογραφία

Τα μαθήματα.Οι βιντεοδιαλέξεις των καθηγητών εστιάζουν στις βασικές έννοιες του κάθε µαθήµατος. Επειτα από κάθε ενότητα, οι φοιτητές καλούνται να γράψουν ένα τεστ

Τα τεστ. Πρόκειται για δοκιµασίες πολλαπλής επιλογής που διορθώνονται αυτόµατα µέσω ειδικού λογισµικού, ενώ στη συνέχεια αξιολογούνται από πέντε φοιτητές

Η βαθμολογία. Είναι αποκλειστική ευθύνη των φοιτητών οι οποίοι αλληλοβαθµολογούνται. Εάν κάποιος φοιτητής δεν επιθυµεί να συµµετάσχει στην συγκεκριµένη διαδικασία, ο τελικός βαθµός του µειώνεται κατά 20%

Οι προθεσμίες.Οι φοιτητές µπορούν να παρακολουθούν τα µαθήµατα οποιαδήποτε στιγµή το επιθυµούν. Η καθυστερηµένη παράδοση µιας εργασίας συνεπάγεται τη µη βαθµολόγησή της

Τα φόρουμ. Σε κάθε µάθηµα δηµιουργούνται ειδικά διαδικτυακά φόρουµ για όσους έχουν απορίες και θέλουν να µιλήσουν µε άλλους συµφοιτητές