«Ιερό» πονοκέφαλο και στο εσωτερικό της Εκκλησίας προκάλεσε το ογκώδες συλλαλητήριο της Θεσσαλονίκης για τη Μακεδονία. Οι 9 μητροπολίτες που ήταν πάνω στην εξέδρα των ομιλητών, παρά τις συστάσεις του Αρχιεπισκόπου Ιερώνυμου να αποφευχθεί η συμμετοχή στα συλλαλητήρια, αλλά και ο μεγάλος αριθμός ιερέων ανάμεσα στους συγκεντρωμένους φαίνεται ότι βάζουν σε δοκιμασία την ενότητα της Ιεραρχίας.

Είναι χαρακτηριστικό ότι ο Αρχιεπίσκοπος επιχείρησε χθες να υποβαθμίσει την παρουσία των μητροπολιτών στη Θεσσαλονίκη υποστηρίζοντας ότι δεν ήταν μαζική. Από τους 82 ιεράρχες που μετέχουν Ιεραρχία, σχολίασε, έδωσαν το «παρών» μόνο 9. Και πρόσθεσε: «Το ερώτημα είναι τι προτιμάμε; Τα εύκολα ή τα δύσκολα;».

Σημειώνεται πάντως ότι δεν υπήρξε απαγορευτικό της Ιεράς Συνόδου προς τους μητροπολίτες για τη συμμετοχή τους στα συλλαλητήρια. Ο Αρχιεπίσκοπος διατύπωσε ως προσωπική άποψη την αντίθεσή του στα συλλαλητήρια η οποία όμως στη συνέχεια πήρε τη μορφή παραίνεσης προς τους ιεράρχες –και φάνηκε να είναι σε σύμπλευση και με την κυβέρνηση –μετά τη συνάντησή του με τον Πρωθυπουργό στην Αρχιεπισκοπή.

Ο προβληματισμός που υπάρχει είναι όχι τόσο επειδή συμμετείχαν 9 μητροπολίτες στη συγκέντρωση της Θεσσαλονίκης όσο ότι υπάρχουν ισχυρές ενδείξεις πως θα μπορούσαν να πάνε και άλλοι. Και στο προχθεσινό συλλαλητήριο αλλά και σ’ αυτό που προγραμματίζεται στις 4 Φεβρουαρίου στην Αθήνα. Αλλωστε στη λαοσύναξη της Θεσσαλονίκης επιθυμούσε να παραστεί και ο μητροπολίτης Μεσογαίας Νικόλαος, ο οποίος τελικά έστειλε χαιρετισμό, ενώ χιλιόμετρα νοτιότερα ο Καλαβρύτων Αμβρόσιος συμμετείχε σε δική του λαοσύναξη στο Αίγιο. Επίσης ο μητροπολίτης Πειραιώς Σεραφείμ είχε δηλώσει παραμονές του συλλαλητηρίου της Θεσσαλονίκης πως «πνευματικώς» θα είναι ανάμεσα στους συγκεντρωμένους αλλά ως ιεράρχης του Λεκανοπεδίου κωλυόταν να παραστεί επειδή ο μητροπολίτης Θεσσαλονίκης είχε δηλώσει αρχικώς πως δεν θα έδινε το «παρών».

Στο συλλαλητήριο του Συντάγματος πάντως δεν αποκλείεται να παρατηρηθεί το φαινόμενο να συμμετάσχουν μητροπολίτες αλλά να μην εκφωνήσουν ομιλίες. Κι αυτό διότι γνωρίζουν πως η Αθήνα ανήκει στην ποιμαντική δικαιοδοσία του Αρχιεπισκόπου και μια πιο ενεργή παρουσία τους στη συγκέντρωση θα έθετε ζητήματα εκκλησιαστικής δεοντολογίας. Το σίγουρο είναι πως η θέση που πήρε η Διαρκής Ιερά Συνόδος να μην αποδεχτεί ονομασία των Σκοπίων με τη λέξη Μακεδονία ή παράγωγό της ενθάρρυνε τους πιο συντηρητικούς ιεράρχες να εκδηλωθούν.