Τα πιστοποιητικά αξιοπλοΐας του βυθισμένου δεξαμενόπλοιου που προκάλεσε τη μεγαλύτερη οικολογική καταστροφή των τελευταίων χρόνων στον Σαρωνικό είχαν πάρει δύο φορές παράταση. Και σήμερα, σύμφωνα με πληροφορίες, λήγουν τα πιστοποιητικά αξιοπλοΐας του πλοίου που εκλήθη από την πλοιοκτήτρια εταιρεία του «Αγία Ζώνη ΙΙ» να περισυλλέξει τα καύσιμα από το βυθισμένο δεξαμενόπλοιο! Τι σημαίνει αυτό; Οτι το πλοίο θα πρέπει να αποσυρθεί και να βρεθεί ένα παρόμοιο προκειμένου να συνεχιστεί η επιχείρηση απάντλησης των καυσίμων.

Κοινώς, πάμε για καθυστέρηση της όλης επιχείρησης απάντλησης των καυσίμων –και αυτό με ευθύνη της πλοιοκτήτριας εταιρείας του «Αγία Ζώνη ΙΙ», αφού δεν έλεγξε πότε λήγουν τα πιστοποιητικά αξιοπλοΐας του πλοίου που εκλήθη να συλλέξει τα καύσιμα.
Η κατάσταση μοιάζει σουρεάλ, αλλά δυστυχώς αυτή είναι η πραγματικότητα με τα μικρά δεξαμενόπλοια που εφοδιάζουν και μεταφορτώνουν καύσιμα.

Πρόκειται για μια σημαντική παράμετρο, η οποία δυστυχώς δεν απασχόλησε τη χθεσινή συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου. Κι ας έκανε λόγο ο Πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας για σημαντικά βήματα –ιδιαίτερα στο Λιμενικό –στην κατεύθυνση της κάθαρσης. Αυτό που φαίνεται να… σώζει κάπως την παρτίδα είναι η συνειδητοποίηση από τον Πρωθυπουργό πως «απορρύπανση χρειάζεται και το σύστημα διακίνησης και ελέγχου της μεταφοράς των υγρών καυσίμων στη θάλασσα. Και πως, απ’ ό,τι φαίνεται, οι κηλίδες είναι βαθιές και χρειάζεται περαιτέρω προσπάθεια…».

Δεν είναι τυχαίο που η Πανελλήνια Ενωση Ναυτών Εμπορικού Ναυτικού (που προχώρησε χθες σε διαμαρτυρία έξω από το υπουργείο Ναυτιλίας) ζητά χρονοδιάγραμμα με την απόσυρση αυτών των μικρών δεξαμενόπλοιων –και την αντικατάστασή τους με νεότερα.

Ζητούν έλεγχο. Ειδικότερα, με αφορμή την οικολογική καταστροφή που προκλήθηκε από το ναυάγιο του δεξαμενόπλοιου «Αγία Ζώνη ΙΙ», η ΠΕΝΕΝ ζητά να αρχίσει άμεσα ουσιαστικός έλεγχος σε όλα τα μικρά δεξαμενόπλοια που εφοδιάζουν ή μεταφορτώνουν με ναυτιλιακά καύσιμα όλα τα μεγάλα πλοία (ακτοπλοϊκά, φορτηγά και κρουαζιερόπλοια), αλλά και σε αυτά που μεταφέρουν καύσιμα στα νησιά.

Σύμφωνα με την ΠΕΝΕΝ, τα πλοία αυτά –στην πλειονότητά τους –έχουν ως κοινό χαρακτηριστικό ότι είναι υπερήλικα και ελλιπώς συντηρημένα. Από την ΠΕΝΕΝ υποστηρίζουν ότι πρέπει να μπει ένα χρονοδιάγραμμα για την απόσυρσή τους και την αντικατάστασή τους με σύγχρονα και ασφαλή πλοία.

Λαθρεμπόριο καυσίμων. «Μια σειρά από εταιρείες και πλοία αυτής της ομάδας ευθύνονται για το μακροχρόνιο λαθρεμπόριο καυσίμων και τη γενικευμένη φοροδιαφυγή» υποστηρίζουν από την ΠΕΝΕΝ. «Το κύκλωμα των λαθρεμπόρων καυσίμων καλά κρατεί και, όπως όλα δείχνουν, η συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ δεν επεδίωξε στα δυόμισι χρόνια της θητείας της να ανοίξει μέτωπο για την πάταξη αυτού του φαινομένου».

Από την ΠΕΝΕΝ θεωρούν ότι η μετάθεση αρμοδιοτήτων από την Επιθεώρηση Εμπορικών Πλοίων στους νηογνώμονες αποτελεί επιλογή που δεν διασφαλίζει την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας και την αξιοπλοΐα των πλοίων.

Εφτασε στη Σαρωνίδα. Ενδεικτικό της έκτασης που έχει λάβει η ρύπανση από το ναυάγιο του δεξαμενόπλοιου «Αγία Ζώνη ΙΙ» είναι το γεγονός ότι τμήματα της πετρελαιοκηλίδας έφτασαν μέχρι τη Σαρωνίδα. Μάλιστα, όπως φαίνεται από το ενημερωτικό του υπουργείου Ναυτιλίας (της 17ης Σεπτεμβρίου 2017), στο ξενοδοχείο Grand Resort στο Λαγονήσι έχουν στηθεί δύο πλωτά φράγματα (και ένα απορροφητικό) κατά μήκος των παραλιών Mediterraneo και Grand Beach. Στο μεταξύ, άρχισε η δειγματοληψία από το Ελληνικό Κέντρο Θαλάσσιων Ερευνών για τη διερεύνηση των επιπτώσεων της πετρελαιοκηλίδας. Οπως ανέφερε στα «ΝΕΑ» ο διευθυντής Ερευνών του ΕΛΚΕΘΕ Γιάννης Χατζηανέστης, «κάποια από τα δείγματα που πήραμε από τη Σαρωνίδα είδαμε ότι είναι επιβαρημένα. Οχι όπως είναι στη Γλυφάδα, αλλά είναι επιβαρημένα».