Με τους εισηγητές των κομμάτων, άρχισε την Παρασκευή στη Βουλή η επεξεργασία του πρώτου νομοσχεδίου της νέας κυβέρνησης, που αφορά ρυθμίσεις για τη λήψη άμεσων μέτρων για την αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης.

Στην έναρξη της συνεδρίασης, ο υπουργός Επικρατείας για την καταπολέμηση της Διαφθοράς Παναγιώτης Νικολούδης, ανακοίνωσε ότι θα προχωρήσει στην αλλαγή του επίμαχου άρθρου 10, το οποίο είχε προκαλέσει τις έντονες αντιδράσεις των κομμάτων της αντιπολίτευσης, και σύμφωνα με το οποίο οι εισαγγελείς οικονομικού εγκλήματος και εγκλημάτων διαφθοράς θα υπάγονται στη νεοσύστατη Γενική Γραμματεία του υπουργείου.

Η συζήτηση του νομοσχεδίου, που είναι συναρμοδιότητα τριών υπουργείων, διεξάγεται στην Ολομέλεια της Βουλής καθώς οι αίθουσες των επιτροπών δεν είναι επαρκείς χωροταξικά για να καλύψουν τις ανάγκες όλων των βουλευτών που συμμετέχουν στις αρμόδιες επιτροπές της Βουλής.

Ως πρώτο βήμα για την άμεση ανακούφιση ευπαθών κοινωνικών ομάδων, «και όχι ολοκληρωμένο σχέδιο κοινωνικής πολιτικής», παρουσίασε ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ, Κωνσταντίνος Ζαχαριάς το νομοσχέδιο για την αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης και τη σύσταση Γενικής Γραμματείας Καταπολέμησης της Διαφθοράς, που συζητείται σε κοινή συνεδρίαση των κοινοβουλευτικών Επιτροπών Κοινωνικών Υποθέσεων, Οικονομικών και Δημόσιας Διοίκησης.

Ο κ. Ζαχαριάς τόνισε στην ομιλία του πως έπειτα από έξι χρόνια νεοφιλελεύθερων πολιτικών, η ανθρωπιστική κρίση μπαίνει για πρώτη φορά στο επίκεντρο της κυβερνητικής πολιτικής. Το νομοσχέδιο, σύμφωνα με τον εισηγητή του ΣΥΡΙΖΑ, συνιστά τροχοπέδη για τις παλαιότερες νεοφλελεύθερες επιλογές που διόγκωσαν την ακραία φτώχεια, καθώς θέτει διαφορετικές επιλογές με κοινωνικό πρόσημο, αποτελώντας έτσι και μια έμπρακτη ανταπόκριση στο κίνημα αλληλεγγύης που συγκροτήθηκε τα τελευταία χρόνια για την προστασία των ανέργων και των νεόπτωχων.

«Όλες οι παροχές γίνονται σε είδος και όχι σε υλική αξία. Παρεμβαίνουμε δίνοντας στις ευπαθείς κοινωνικές ομάδες πρόσβαση στα βασικά κοινωνικά αγαθά, όπως η παροχή δωρεάν ηλεκτρικού ρεύματος και νερού και η δωρεάν επανασύνδεση- και οι ρυθμίσεις αυτές έρχονται να συμπληρώσουν εκείνες του κοινωνικού τιμολογίου της ΔΕΗ» ανέφερε ο κ. Ζαχαριάς. Χαρακτήρισε, επίσης, «σημαντική» την επιδότηση του ενοικίου των πολύτεκνων και μονογονεϊκών οικογενειών και σημείωσε πως το νομοσχέδιο ωστόσο, αποτελεί «πρώτο βήμα άμεσης παρέμβασης» που πρέπει άμεσα να συμπληρωθεί με μέτρα που θα εξασφαλίζουν την ισότιμη πρόσβαση των ατόμων που αντιμετωπίζουν την ακραία φτώχεια, στην ιατροφαρμακευτική περίθαλψη, «χωρίς εξαιρέσεις και γραφειοκρατικά εμπόδια».

Για το δεύτερο κεφάλαιο του νομοσχεδίου, που αφορά την πάταξη της διαφθοράς, προβλέποντας συν τοις άλλοις συγκέντρωση των υφισταμένων υπηρεσιών σε μία ενιαία Γενική Γραμματεία, υπό τον υπουργό Επικρατείας, ο κ. Ζαχαριάς παρατήρησε πως η δέσμευση της Αριστεράς για απόλυτη διαφάνεια δεν θα μπορούσε να υλοποιηθεί μέσω κατακερματισμένων υπηρεσιών και πως ο συγκεκριμένος κυβερνητικός σχεδιασμός θα επιφέρει οφέλη και εξοικονομήσεις, ιδίως στον τομέα των δημοσίων συμβάσεων.

Από πλευράς Νέας Δημοκρατίας, ο εισηγητής του νομοσχεδίου Νίκος Παναγιωτόπουλος δήλωσε πως το κόμμα του θα υπερψηφίσει το νομοσχέδιο επί της αρχής, για τις διατάξεις που περιλαμβάνει για την αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης, παρά τις κάποιες ασάφειες που υφίστανται στην κοστολόγηση των λαμβανομένων μέτρων και παρά τις έντονες διαφωνίες που έχει η ΝΔ, στο κεφάλαιο του νομοσχεδίου που αφορά την αντιμετώπιση της διαφθοράς.

«Θέλουμε να είναι σαφές πως η ΝΔ είναι υπέρ κάθε μέτρου ανακούφισης ευπαθών κοινωνικών στρωμάτων- άλλωστε λειτουργούν πλάι σε μέτρα που ήδη υλοποιούνται από προηγούμενες κυβερνήσεις, όπως το κοινωνικό τιμολόγιο της ΔΕΗ και της ΕΥΔΑΠ, τα κοινωνικά παντοπωλεία, τα συσσίτια της Εκκλησίας για τους απόρους, η πρόσβαση όλων στα νοσοκομεία και η προστασία της πρώτης κατοικίας.

Ήδη απ’ τον Μάιο του 2014, η προηγούμενη κυβέρνηση είχε προχωρήσει σε συμφωνία με τους Ευρωπαίους εταίρους, σε εκπόνηση προγραμμάτων με το Ευρωπαϊκό Ταμείο Βοηθείας προς τους απόρους και είχε διανέμει κοινωνικό μέρισμα 450 εκατ. ευρώ σε 750.000 νοικοκυριά, που κατέστη δυνατόν λόγω του πρωτογενούς πλεονάσματος που εξασφάλισε» ανέφερε ο κ. Παναγιωτόπουλος.

Έντονες είναι οι διαφωνίες από πλευράς ΝΔ στο κεφάλαιο που αφορά την αντιμετώπιση της διαφθοράς, καθώς -όπως ανέφερε ο κ. Παναγιωτόπουλος- «δεν μπορούμε να δεχθούμε αυτήν την υπερσυσσώρευση δομών του κράτους δικαίου, περί τη Γενική Γραμματεία Καταπολέμησης της Διαφθοράς, υπό τον υπουργό Επικρατείας που τελικά αναφέρεται στον πρωθυπουργό».

«Είναι προφανές πως η στόχευση είναι το έργο όλων αυτών των υπηρεσιών να διεξάγεται από δω και πέρα με όρους πολιτικής επιρροής και ιδιοτέλειας» εκτίμησε ο κ. Παναγιωτόπουλος, «ενώ η υπαγωγή δικαστικών λειτουργών στη λειτουργία της Γραμματείας, παραβιάζει την διάκριση των εξουσιών».

Σημειώνεται πως η κυβέρνηση έχει ήδη δεσμευθεί να προβεί σε αναθεώρηση του άρθρου 10, που περιγράφει την ένταξη της δραστηριότητας των εισαγγελέων Οικονομικού Εγκλήματος και Εγκλημάτων Διαφθοράς στο έργο της Γραμματείας.

Aδωνις Γεωργιάδης:«Εγώ προσωπικά καταψηφίζω, ασχέτως από το τι κάνει το κόμμα μου»

Με την δήλωση «εγώ προσωπικά καταψηφίζω, ασχέτως από το τι κάνει το κόμμα μου», ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της ΝΔ, ‘Αδωνις Γεωργιάδης, τοποθετήθηκε αρνητικά επί της αρχής του νομοσχεδίου για την αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης εξηγώντας τους δύο βασικούς λόγους της αντίρρησής του να στηρίξει το πρώτο νομοσχέδιο της κυβέρνησης.

Όπως είπε, κατά την τοποθέτησή του στην συνεδρίαση των Επιτροπών που επεξεργάζονται το νομοθέτημα, ο πρώτος λόγος είναι ότι πρόκειται περί ενός επικοινωνιακού τεχνάσματος, αφού τα ποσά για την βοήθεια των πολιτών είναι «ψίχουλα» ενώ για να υλοποιηθούν οι ρυθμίσεις απαιτείται η έκδοση κοινών υπουργικών αποφάσεων, κάτι που προϋποθέτει τουλάχιστον έξι μήνες, με βάση την εμπειρία.

«Μέχρι στιγμής αν κρίνω από την ταχύτητά σας στο νομοθετικό έργο, εσείς θέλετε 16 μήνες» είπε ο κ. Γεωργιάδης προς τα κυβερνητικά έδρανα.

Ο δεύτερος λόγος για τον οποίο, όπως εξήγησε, ο κ. Γεωργιάδης, καταψηφίζει, είναι το Κεφάλαιο 2 του νομοσχεδίου, για την οργάνωση της κυβέρνησης, το οποίο αφενός θα έπρεπε να έρθει ως ξεχωριστό, αφετέρου είναι «καταφανώς αντισυνταγματικό» καθώς δεν διαχωρίζονται σε αυτό οι εξουσίες, της βασικής διάκρισης του πολιτεύματός μας.

«Πρέπει να τεκμηριώσετε γιατί στο πρώτο νομοσχέδιο της κυβερνήσεως εθνικής σωτηρίας πρέπει να μπει ένα κεφάλαιο το οποίο δημιουργεί μια Αρχή που μόνο σε καθεστώτα τύπου Τσάβες συναντάται και σε κανένα δυτικό κράτος», κατέληξε ο κ. Γεωργιάδης.