Στα πέριξ του Καυτανζογλείου ελεύθερα αθλούμενος τού παραπονέθηκε για το μηνιαίο εισιτήριο, κόστους πέντε ευρώ, που ζητείται πλέον από το κοινό για χρήση των εγκαταστάσεων. Στην παιδική χαρά της Αριστοτέλους κάτω από τη Ρωμαϊκή Αγορά τού ευχήθηκαν καλή επιτυχία, τον συνεχάρησαν για την αρτιότητα της εγκατάστασης και του ζήτησαν να μεριμνήσει για την περιποίηση των δέντρων.

Στα Λουλουδάδικα

Στην περιοχή των Λουλουδάδικων έγινε δεκτός με ενθουσιασμό από τους επαγγελματίες. Οι κινήσεις εξωστρέφειας του δήμου είχαν απτά αποτελέσματα στον καθημερινό τζίρο τους. «Κατάφερε να φέρει στην πόλη τουρισμό», λέει, παρουσία του δημάρχου, ιδιοκτήτης επιχείρησης εστίασης επί της οδού Κομνηνών. «Τώρα, αν δεν έχω κατάλογο στα αγγλικά και τα ρωσικά, δεν δουλεύω. Σημαίνει ότι ήρθαν οι τουρίστες, κι αυτό να το συνεχίσει ο δήμαρχος.

Ο Αλέξανδρος Ιωακειμίδης, έτερος Θεσσαλονικιός που έσπευσε να χαιρετήσει τον κ. Μπουτάρη, όταν σταθήκαμε για καφέ απέναντι από τα Λουλουδάδικα, έκανε σύντομο απολογισμό ενώπιον του δημάρχου: «Νοικοκύρεψε τον δήμο, κάτι για το οποίο δεν χρειάζεται μόνο εντιμότητα, θέλει και ικανότητα. Προβλήματα ξέρουμε ότι υπάρχουν. Ας πούμε ότι για την καθαριότητα χρειάζεται κι άλλη προσπάθεια. Αλλά ο λογικός δεν μένει στα προβλήματα. Κοιτάει τι μπορεί να επιλύσει σε κάθε στιγμή, το ήθος που έχει και πώς διοικεί. Να έχει υγεία και να αγωνίζεται, εμείς τον πιστεύουμε».

Είχε ενδιαφέρον η περιήγηση με τον Γιάννη Μπουτάρη. Περπατώντας μαζί του στην πόλη επιβεβαιώθηκαν οι μετρήσεις των γκάλοπ, μολονότι ο ίδιος δεν βάζει στον εαυτό του πολύ καλό βαθμό στον τομέα της αποτελεσματικότητας. «Θα έβαζα βαθμό 6 έως 7. Είναι βαθμός σαφώς πάνω από τον μέσο όρο και είναι σαφώς ένδειξη ότι αρχίσαμε να κάνουμε πολλά πράγματα, αλλά για χίλιους λόγους δεν μπορέσαμε να ολοκληρώσουμε». Και δίνει τη δική του εξήγηση: «Σοβαρή αιτία είναι ο πλήρης ευνουχισμός της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και αυτό, φυσικά, αφορά όλη την Ελλάδα. Είναι προτιμότερο να είναι διορισμένος ο δήμαρχος παρά εκλεγμένος. Είμαστε διεκπεραιωτές, αφού υπάρχουν τόσα επίπεδα ελέγχου και επέμβαση στη σκοπιμότητα των αποφάσεων. Ρόλο έπαιξε η οικονομική συγκυρία, ενώ για πάρα πολλά πράγματα που θέλαμε να κάνουμε, τα οποία έχουν μητροπολιτική διάσταση –όπως οι λεωφορειόδρομοι και η διαχείριση των απορριμμάτων -, δεν αντιμετωπίζονται με μητροπολιτική αντίληψη. Το μόνο πράγμα που κάναμε με μητροπολιτική αντίληψη είναι η διαδημοτική συνεργασία για την παράκτια συγκοινωνία».

Αστικός αμπελώνας

Για τη δημιουργία του αστικού αμπελώνα σε έκταση του δήμου μεταξύ των οδών Αγίου Δημητρίου και Γκαίτε Τζοβαροπούλου στην περιοχή κάτω από το Καυτανζόγλειο χρειάστηκε η σύμπραξη του Τμήματος Αμπελουργίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου και του Κτήματος Γεροβασιλείου. «Δεν είναι συνηθισμένο να φυτεύεις αμπέλι. Θα μπορούσε να είναι ξέφραγο πάρκο. Σαφώς παίζει ρόλο στην αισθητική της περιοχής. Το υπόλοιπο κομμάτι της έκτασης αποφασίσαμε να γίνει οπωρώνας.

Κάποια στιγμή –κι αυτό το δικό μου όνειρο –να πουν οι περίοικοι «αυτός είναι ο δικός μας αμπελώνας και τον φροντίζουμε εμείς»». Αποχωρώντας από τον αμπελώνα σχολίασε το παράπονο του αθλούμενου. «Εντάξει, ήταν δωρεάν, αλλά δωρεάν πλέον δεν γίνεται. Εάν θέλεις να συντηρηθεί το Καυτανζόγλειο, η συντήρηση έχει κάποιος κόστος και ποιος θα το πληρώσει;», είπε και θυμήθηκε μια ιδέα του για το περιαστικό δάσος του Σέιχ Σου. «Εχω πει ότι πρέπει να μπει μπάρα και είσοδος ένα ευρώ, αν και μπορεί να ακούγεται υπερβολικό. Γιατί; Διότι το Σέιχ Σου, που ανήκει στο υπουργείο Γεωργίας και δεν ανακατευόμαστε εμείς, έχει έξοδα συντήρησης, φύλαξης νύχτα – μέρα και πυροπροστασίας».

Ο δήμαρχος φαίνεται ότι αναζητεί λύσεις με στόχο να ξεπεράσει τη γραφειοκρατία και παράλληλα να δημιουργήσει και συμμαχίες, για να λυθούν απλά ζητήματα. Η επίσκεψη στη φυλασσόμενη παιδική χαρά της Πλατείας Αριστοτέλους ήταν η αφορμή για να καταθέσει την ιδέα: «Η σκέψη μας είναι να αξιοποιήσουμε για τη φύλαξη εθελοντικά μέλη των ΚΑΠΗ. Δύο-δύο ή τρεις-τρεις, θα περπατούν και θα λένε στους ναρκομανείς «μαζέψτε τα και φύγετε, αλλιώς παίρνω τηλέφωνο την Αστυνομία τώρα». Βέβαια, οι εθελοντές πρέπει να είναι ενεργητικά άτομα. Δεν θα ήθελα να φτάσουμε σε αυτό το σημείο, αλλά δυστυχώς η πολύ αυξημένη παραβατικότητα μας αναγκάζει».

Μισή πεζοδρόμηση

Αποφύγαμε στάση στην οδό Αγίας Σοφίας. Το εγχείρημα της πεζοδρόμησης δεν είχε αποτέλεσμα. «Δεν πήγε καλά η προσπάθεια, αν και ξεκινήσαμε με καλές προθέσεις. Κάναμε προσπάθεια αστυνόμευσης που κάπως προχώρησε, ενώ ήταν πολύ πρόχειρη η κατασκευή για την πεζοδρόμηση. Εν συνεχεία διαλύθηκε η δημοτική αστυνομία, οπότε δεν είχαμε καμία δυνατότητα ελέγχου. Οποιος θέλει μπαίνει κι όποιος θέλει βγαίνει, και δεν τον ελέγχει κανείς. Την επόμενη εβδομάδα το έχουμε πρώτο θέμα για να δούμε πως θα γίνει πραγματικός πεζόδρομος κι όχι αυτό το χάλι».

Η Νέα Παραλία

Αυτή την εποχή οι Θεσσαλονικείς, αν δεν έχουν δουλειά, δεν θα προτιμήσουν την Αγίας Σοφίας για περίπατο. Απαντες προτιμούν τη Νέα Παραλία. Το έργο άρεσε και στον Γιάννη Μπουτάρη ο οποίος, όμως, έχει και ενστάσεις (σ.σ.: η μελέτη είχε γίνει επί δημαρχίας Παπαγεωργόπουλου). «Προσδοκούσα ότι αυτό το θαλάσσιο μέτωπο θα είχε όντως πρόσβαση στη θάλασσα. Δεν υπάρχει καμία δυνατότητα πρόσβασης, δεν έχει ένα σκαλάκι, οτιδήποτε να έρθει η θάλασσα πιο κοντά και να κάνει δηλαδή τον πολίτη να έρθει πιο κοντά της. Κατά τα άλλα, από άποψη αισθητικής είναι πολύ ωραίο το έργο, δεν υπάρχει αμφιβολία. Και ο φωτισμός του. Βέβαια πρόκειται για ακριβό έργο. Ακριβή είναι και η συντήρησή του». Η επένδυση έχει γίνει σε έκταση ιδιοκτησίας της Κτηματικής Εταιρείας του Δημοσίου με αποτέλεσμα να υπάρχουν γραφειοκρατικά εμπόδια στην αξιοποίηση των εννέα περιπτέρων.

Κυκλοφοριακό

Αφήνουμε για το τέλος το πρόβλημα του κυκλοφοριακού. Ο Ι. Μπουτάρης προγραμματίζει συνδυασμό ενεργειών, με στόχο το κέντρο της πόλης να αποφορτιστεί. Οι οδηγοί τους πλέον παρκάρουν παντού. «Χάος παραλάβαμε, χάος επικρατεί στον τομέα του παρκαρίσματος. Οποιαδήποτε απόφαση λάβουμε δεν εξαρτάται μόνο από μας. Πρέπει να περάσει από χίλια κύματα». Και συνεχίζει: «Εχουμε εκπονήσει μελέτη για να προχωρήσει το μέτρο «μονά – ζυγά» και σε δεύτερη φάση η απαγόρευση της κυκλοφορίας αυτοκινήτων στο κέντρο».

Βάσει του σχεδιασμού θα αξιοποιηθούν οι διαθέσιμοι σταθμοί παρκαρίσματος γύρω από το Κέντρο και θα συνδέονται με πυκνά δρομολόγια λεωφορείων. Η δυνατότητα πρόσβασης στο Κέντρο από τους σταθμούς παρκαρίσματος και η πυκνή αστική συγκοινωνία θα δώσει τη δυνατότητα για περισσότερες πεζοδρομήσεις και ποδηλατοδρόμους. Ρόλο παίζει και η παράκτια συγκοινωνία. «Ελπίζουμε ότι στο τέλος του 2015 θα μπει μπροστά» λέει. Πρόσβαση στο Κέντρο θα δικαιούνται οι κάτοικοι και τα επαγγελματικά αυτοκίνητα για φορτοεκφόρτωση με συγκεκριμένο ωράριο.