Με έτοιμη την τελική συμφωνία στα σημαντικά της σημεία αλλά με ανοιχτή ακόμη τη διαπραγμάτευση για λεπτομέρειές της, αναχώρησαν χθες για τις Βρυξέλλες η τρόικα και ο υπουργός Οικονομικών Γιάννης Στουρνάρας, ο οποίος ελπίζει να αποσπάσει από το Eurogroup το πολιτικό «ναι» για την εκταμίευση της δόσης των 6,3 δισ. ευρώ. Αν όλα πάνε καλά, αναμένεται να ακολουθήσει και η έγκριση της δόσης του 1,8 δισ. ευρώ από το ΔΝΤ στο τέλος Ιουλίου.

Την αισιοδοξία του ότι σήμερα το βράδυ θα υπάρξει οριστική συμφωνία εξέφρασε έπειτα από άλλες τρεισήμισι ώρες διαπραγματεύσεων χθες το πρωί στο υπουργείο Οικονομικών ο κ. Στουρνάρας, ενώ ο Πολ Τόμσεν περιορίστηκε να πει ότι «είχαμε πολύ σημαντική πρόοδο» και να εκφράσει την ελπίδα ότι οι δυο πλευρές θα καταλήξουν σε συμφωνία σήμερα, πριν από το Eurogroup.

Η διαπραγμάτευση σήμερα το πρωί στις Βρυξέλλες θα διεξαχθεί στο πλαίσιο της συνεδρίασης των εκπροσώπων των υπουργών Οικονομικών, στο EuroWorking Group.

Στο σημερινό Eurogroup αναμένεται να ληφθεί πολιτική απόφαση για την εκταμίευση 6,3 δισ. ευρώ, ενώ στο τέλος Ιουλίου θα συνεδριάσει το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο για το δικό του τμήμα της δόσης, συγκεκριμένα τα 1,8 δισ. ευρώ, έτσι ώστε συνολικά να εγκριθούν 8,1 δισ. ευρώ. Για την εκταμίευση των 6,3 δισ. ευρώ το πιθανότερο σενάριο αναφέρει ότι θα γίνει σταδιακά. Πάντως και αυτό ήταν κάτι που «παιζόταν» ώς την τελευταία στιγμή.

ΦΟΡΟΣ ΠΟΛΥΤΕΛΕΙΑΣ. Εν τω μεταξύ, η κυβέρνηση πρέπει να καταθέσει, πιθανότατα αύριο, νομοσχέδιο με τα προαπαιτούμενα για την εκταμίευση της δόσης. Ανάμεσά τους είναι η πρόωρη επιβολή του φόρου πολυτελείας σε μεγάλα ΙΧ, σκάφη και πισίνες, το κούρεμα των υπερβάσεων στις δαπάνες των ιδιωτικών κλινικών και διαγνωστικών κέντρων κ.ά. Σε κάθε περίπτωση, όλοι περιμένουν ότι εφόσον εγκριθούν τα 8,1 δισ. ευρώ, η μεγάλη μάχη για τη συνέχεια της χρηματοδότησης της χώρας θα δοθεί τον Σεπτέμβριο, όταν θα τεθεί το θέμα του χρηματοδοτικού κενού του 2014 και το βέτο του ΔΝΤ σε νέο δάνειο, αν δεν βάλει το χέρι στην τσέπη η ευρωζώνη. Τότε θα μπει πιεστικά στο τραπέζι και το θέμα ενός νέου κουρέματος του χρέους.

ΑΓΚΑΘΙ Ο ΦΠΑ. Η μείωση συντελεστή ΦΠΑ εστίασης (πιλοτικά για 6 μήνες) και του φόρου κατανάλωσης στο πετρέλαιο θέρμανσης είναι δυο θέματα που παραμένουν σε εκκρεμότητα. Η κυβέρνηση εξακολουθεί να πιέζει, με το επιχείρημα ότι έχουν μεγάλο κόστος για την οικονομία και την κοινωνία και δεν αποδίδουν, ωστόσο η τρόικα είναι απρόθυμη να το δεχθεί, φοβούμενη το δημοσιονομικό κενό που θα δημιουργηθεί. Είναι πιθανό, μάλιστα, να μη συμφωνηθεί ούτε σήμερα κάτι επί αυτών των θεμάτων.

Η μείωση του ΦΠΑ στην εστίαση αποτελεί βασικό θέμα στην ατζέντα του Πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά, ο οποίος θεωρεί ότι το μέτρο θα έχει ιδιαίτερα θετικά οφέλη για την οικονομία πιέζοντας προς την κατεύθυνση αυτή κατά τη διάρκεια των διαπραγματεύσεων.

Το επιχείρημα που θέτει η κυβέρνηση τόσο για τον ΦΠΑ όσο και για τον ειδικό φόρο κατανάλωσης στο πετρέλαιο θέρμανσης, είναι ότι η αύξησή τους όχι μόνο δεν συνέβαλε στην είσπραξη των εσόδων με βάση τους στόχους που είχαν τεθεί, αλλά χτύπησαν την κατανάλωση.

Ετσι υπήρξε το αντίθετο αποτέλεσμα στα φορολογικά έσοδα στις δυο αυτές κατηγορίες. Στη θέση αυτή της ελληνικής πλευράς συνηγορούν και οι εκπρόσωποι της αγοράς. Επικαλούνται μάλιστα παραδείγματα άλλων χωρών όπως η Γαλλία, όπου η μείωση του ΦΠΑ στην εστίαση συνέβαλε στην αύξηση των φορολογικών εσόδων σε τέτοιο βαθμό που υπερκάλυψαν τις απώλειες από τη μείωση του συντελεστή. Παράλληλα, δημιουργήθηκαν 5.000 νέες θέσεις εργασίας.

Στην Ελλάδα η αύξηση του συνελεστή ΦΠΑ, σύμφωνα με τα στοιχεία των επαγγελματιών της εστίασης, είχε ως αποτέλεσμα την πτώση της κατανάλωσης κατά 50%.