Εμφάνιση κομήτη κάνει η Μπιενάλε της Αθήνας, την ώρα που το εικαστικό σύμπαν περιστρέφεται στους ρυθμούς της documenta14 και δεν διστάζει να ανοίξει «πόλεμο» μαζί της. Μόλις μία ημέρα πριν από τα εγκαίνια της διοργάνωσης, που φέτος για πρώτη φορά σε τόσο μεγάλη κλίμακα θα μοιραστεί ανάμεσα στην Αθήνα και το Κάσελ, η υποτονική Μπιενάλε της Αθήνας ξυπνά και χτυπά με τέσσερις δράσεις. Η επίθεση συνεχίζεται μέσω του τίτλου της: «Περιμένοντας τους βαρβάρους». Κι όλα αυτά ενώ οι επιμελητές της εμφανίζονται ντυμένοι ως μανιάτες πειρατές (με μερικές κρητικές πινελιές) σε μια διοργάνωση που όχι απλώς σηκώνει μπαϊράκι, αλλά έχει ως σημαία της εκείνη του Λάμπρου Κατσώνη με τις τρεις καρδιές που ύψωσε στο Πόρτο Κάγιο της Μάνης, από όπου εξαπέλυε επιθέσεις σε τουρκικά και αλγερινά πλοία.

«Ξεκινάμε στις 5 Απριλίου επειδή γνωρίζουμε ότι από την επόμενη ημέρα θα υπάρξει μια πλημμύρα εκδηλώσεων. Ξέρουμε ότι μπορεί να χάσουμε κάποιους ανθρώπους που θα είναι καθ’ οδόν, αλλά μας ενδιαφέρει το τοπικό κοινό, που δεν θα έχει αρχίσει να τρέχει» λέει στο «Νσυν» η συνδιευθύντρια της Μπιενάλε της Αθήνας Νάγια Γιακουμάκη. «Ως θεσμός που έχει συμπληρώσει δεκαετία, η Μπιενάλε απορροφά την κριτική και τα σχόλια του κόσμου από πρώτο χέρι. Δεν προβαίνουμε σε μετωπική αντιπαράθεση. Στόχος μας είναι να εκπροσωπήσουμε υπεύθυνα αυτές τις φωνές. Μπορεί στις δράσεις μας να υπάρχει κάποια αιχμή, αλλά εν συνεχεία κινούμαστε εντελώς ανεξάρτητα» συνεχίζει η Νάγια Γιακουμάκη, η οποία αποτελεί και μέλος της ομάδας καλλιτεχνών, επιμελητών και θεωρητικών Μεραρχία της Καρδιάς και του Ξίφους, που έχει αναλάβει τον σχεδιασμό της διοργάνωσης.

Αν και είχε ανακοινωθεί μια μεγάλη έκθεση στο τέλος του 2017, η αποχώρηση του προηγούμενου διευθυντή προγράμματος, Μασιμιλιάνο Μολόνα, ανάγκασε τους διοργανωτές να αλλάξουν τα σχέδιά τους και να ολοκληρώσουν την 5η Μπιενάλε τον περασμένο Δεκέμβριο. Η αυλαία της 6ης Μπιενάλε της Αθήνας σηκώνεται στις 5 Απριλίου, ενώ η διοργάνωση έκθεσης με τη συμβατική έννοια προγραμματίζεται για τον Απρίλιο του 2018, «όταν θα έχει τελειώσει το πάρτι των άλλων και θα αναζητούμε τι έχουν αφήσει οι βάρβαροι». Προς το παρόν υπόσχεται, μεταξύ άλλων, να βγάλει έναν τραγουδιστή στο μπαλκόνι του Μπαγκείου, στην Πλατεία Ομονοίας, υβριδικές γεύσεις που θα μαγειρευτούν επιτόπου για 200 άτομα από την ιρλανδική ομάδα Domestic Godless, δυνατότητα περιήγησης στο εγκαταλελειμμένο ξενοδοχείο, μια εκδρομή ώς τον Μαραθώνα (για την οποία απαιτείται κράτηση θέσης), αλλά και δράσεις από την ομάδα Δοκούμενα, που αν διαβαστεί βιαστικά στα αγγλικά παραπέμπει στην documenta.

Κι όσο για την ταυτότητα των βαρβάρων; Οι διοργανωτές υποστηρίζουν ότι ο χαρακτηρισμός δεν αφορά την έλευση των Γερμανών λόγω documenta και ότι είναι ένα θέμα που έχει απασχολήσει τις Μπιενάλε της Κωνσταντινούπολης και της Ιρλανδίας. «Διερωτόμαστε ποιος είναι ο βάρβαρος και πώς έχουμε φτάσει διεθνώς σε αυτό το αδιέξοδο. Μας εκπλήσσει το γεγονός ότι εξελέγη ο Τραμπ στην προεδρία των ΗΠΑ. Πώς έχουν ξεφύγει τα πράγματα από τον έλεγχό μας; Πώς έχουμε γίνει τόσο αντιφατικοί; Μήπως ευθύνεται το ότι δεν υπάρχει μια σταθερά αξία, όπως είχαν οι παλαιότεροι; Μήπως είμαστε όλοι βάρβαροι;» καταλήγει η Νάγια Γιακουμάκη.

INFO

Περισσότερες πληροφορίες για την 6η Μπιενάλε της Αθήνας στην ιστοσελίδα http://athensbiennale.org