H αμερικανίδα καθηγήτρια Ντέμπορα Λίπσταντ (Ρέιτσελ Βάις) μιλάει σε φοιτητές του Πανεπιστημίου Ιμορι της Ατλάντα για τη σημασία του Ολοκαυτώματος στη σύγχρονη Ιστορία. Με τρόπο εντελώς απροσδόκητο τον λόγο της διακόπτει ένας άντρας που σηκώνεται όρθιος και αυτοσυστήνεται ως Ντέιβιντ Ιρβινγκ (Τίμοθι Σπολ), προκαλώντας τη μάλιστα να αποδείξει εάν όντως το Ολοκαύτωμα συνέβη. «Δεν θα μπω σε διάλογο για γεγονότα» ανταπαντάει εκείνη.

Αυτή είναι η πρώτη σκηνή που βλέπει κανείς στο τρέιλερ της ταινίας «Αρνηση» του Μικ Τζάκσον, που αναμένεται από την ερχόμενη Πέμπτη στους ελληνικούς κινηματογράφους. Βασισμένο στο βιβλίο «Αρνηση: Η ιστορία του Ολοκαυτώματος δικάζεται», το φιλμ αφηγείται τη δικαστική μάχη που έδωσε η Λίπσταντ εναντίον του Ιρβινγκ, ο οποίος την κατηγόρησε για συκοφαντική δυσφήμηση όταν εκείνη τον ανακήρυξε αρνητή του Ολοκαυτώματος (και όχι μόνο: όπως ακούγεται στην ταινία, ο περί ου ο λόγος ιστορικός παρομοίωσε την τραγική διαβίωση και εξόντωση ανθρώπων στο Αουσβιτς με «Ντίσνεϊλαντ»). Κι αυτό επειδή στο βρετανικό νομικό σύστημα, στις περιπτώσεις δυσφήμησης, το βάρος της απόδειξης εναπόκειται στον κατηγορούμενο, οπότε εξαρτιόταν από τη Λίπσταντ και τη νομική της ομάδα, με επικεφαλής τον Ρίτσαρντ Ράμπτον (Τομ Ουίλκινσον), να αποδείξουν την ιστορική αλήθεια: ότι το Ολοκαύτωμα συνέβη. Οι σύμβουλοί της μάλιστα της προτείνουν ένα φαινομανικά παράδοξο σχέδιο: να μην παρουσιαστούν στο εδώλιο ούτε η ίδια ούτε κάποιος επιζών της Γενοκτονίας. Ο Τζέιμς Λίμπσον, συνήγορος υπεράσπισης της Λίπσταντ, που συμμετείχε στη δίκη του 2001 («Irving Vs Penguin Books Ltd»), δηλώνει με τη σειρά του ότι η ετυμηγορία «υπήρξε ιστορική». Η Λίπσταντ κέρδισε κατά κράτος και ο Ιρβινγκ αναγκάστηκε να δηλώσει πτώχευση και να παρακολουθήσει τον αργό θάνατο της επαγγελματικής του φήμης. «Πιστέψαμε ότι τραβήξαμε όντως μια κόκκινη γραμμή για όλους τους αρνητές. Πιστέψαμε όμως, μάλλον αφελώς, ότι το Διαδίκτυο θα βοηθούσε στην εμπέδωση εκείνης της απόφασης. Τα πρακτικά της δίκης δημοσιοποιήθηκαν online προσφέροντας, κατά την άποψή μας, επαρκή απάντηση σε όσους αφιβάλλουν. Αποδείχθηκε ότι το Διαδίκτυο συνέβαλε στο ακριβώς αντίθετο».

ΔΗΛΩΣΕΙΣ ΤΟΥ ΙΡΒΙΝΓΚ. Δεκαέξι χρόνια ύστερα από εκείνη την ετυμηγορία βρετανικού δικαστηρίου που χαρακτήρισε τον Ιρβινγκ «αντισημίτη και ρατσιστή», ο ίδιος θεωρεί ότι εμπνέει μια νέα γενιά «σκεπτικιστών γύρω από το Ολοκαύτωμα», σύμφωνα με τη βρετανική «Γκάρντιαν». «Το ενδιαφέρον για το έργο μου έχει αυξηθεί τα δυο – τρία τελευταία χρόνια και προέρχεται κυρίως από νέους ανθρώπους. Ερχονται σε επαφή μαζί μου επειδή θέλουν να μάθουν την αλήθεια για τον Χίτλερ και τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Ρωτούν τα πάντα. Δέχομαι 300 με 400 e-mail την ημέρα» δηλώνει ο ίδιος στην εφημερίδα –από το σπίτι του στα Χάιλαντς της Σκωτίας –διαφημίζοντας με έμμεσο τρόπο την προνομιακή σχέση που έχει με την πρόσβαση της υπόθεσής του στα social media και αποκρύβοντας τεχνηέντως ότι ακριβώς αυτή η αφιλτράριστη διάχυση της πληροφορίας ευνοείται από το κλίμα ανορθολογισμού και ενίσχυσης των ακροδεξιών ιδεοληψιών. «Η Ιστορία εξελίσσεται. Και η αλήθεια για το Ολοκαύτωμα βγαίνει προς τα έξω χάρη στο Ιντερνετ. Μέσω αυτού με ανακαλύπτει η νέα γενιά» συνεχίζει ο άνθρωπος που συνέδεσε το όνομά του με μια από τις μελανότερες σελίδες της σύγχρονης ιστοριογραφίας.

Η «Αρνηση», που έχει προβληθεί ήδη στο Κινηματογραφικό Φεστιβάλ του Τορόντο, είναι υποψήφια για BAFTA καλύτερης βρετανικής ταινίας. Το σενάριό της υπογράφει ο βετράνος Ντέιβιντ Χέαρ («Σφραγισμένα χείλη», «Οι ώρες»).