«Τόνι Ερντμαν»: Είναι κοινώς αποδεκτό πλέον πως ο πατέρας ήταν μάλλον ανύπαρκτος ως οντότητα ψυχολογική μέχρι, τουλάχιστον, τις αρχές της δεκαετίας του ’70. Η βαθιά μεταστροφή του οικογενειακού μοντέλου όμως επέφερε μια σειρά αλυσιδωτών αντιδράσεων, τις οποίες επιχειρεί σήμερα να διερευνήσει τούτο εδώ το συναρπαστικό φιλμ της Μάρεν Αντε που αποθεώθηκε από την κριτική στο πρόσφατο Φεστιβάλ Καννών (απ’ όπου έφυγε δίχως βραβείο, κάτι που έκανε πολλούς να μιλήσουν –κάπως υπερβολικά –για «σκάνδαλο»).

Το στόρι έχει ως εξής: η Ινες, μια συναισθηματικά καταπιεσμένη Γερμανίδα που ζει στο Βουκουρέστι, ετοιμάζεται για την επαγγελματική της ανέλιξη όταν εμφανίζεται μπροστά της ο Γουίνφριντ, ο πατέρας της. Λάτρης της πλάκας, τρυπώνει στη ζωή της, στις συναντήσεις και τις εξόδους της, προσπαθώντας να εκμηδενίσει το κενό που τους ενώνει, προσπαθώντας ίσως να καταλάβει πώς η κόρη του επέλεξε μια ζωή δίχως χιούμορ. Και γι’ αυτό παρεμβαίνει με τον μόνο τρόπο που γνωρίζει: σπέρνοντας τον όλεθρο με συνεχείς, παράδοξες φάρσες. Πότε εμφανίζεται γελοιωδώς μασκαρεμένος, πότε εξιστορεί τις πιο απίθανες ιστορίες και όσο την πλησιάζει τόσο δείχνει να θέτει την καριέρα της σε κίνδυνο. Ενα γαϊτανάκι δηλαδή που αποτελεί την αφετηρία μιας σειράς από ξεκαρδιστικές ή και εξαιρετικά άβολες καταστάσεις. Κάπου εκεί, μας συστήνεται το alter ego του Γουίνφριντ –ο Τόνι Ερντμαν, ένας περίεργος τύπος με κακό κοστούμι, τραγική περούκα κι ακόμη χειρότερη οδοντοστοιχία. Και όσο πιο εκκεντρικός γίνεται τόσο η κόρη του δείχνει να ανταποκρίνεται. Πριν από αυτό, όμως, έχουμε την κάθαρση, όπως αυτή έρχεται με μια καθ’ όλα αφοπλιστική ερμηνεία του «Greatest love of all» της Γουίτνεϊ Χιούστον, σε μια σεκάνς ανθολογίας.

Από μια πλευρά, η Αντε θέτει το εξής ερώτημα: Είναι εφικτή η εσωτερική γαλήνη όταν βρίσκεσαι παγιδευμένος σε έναν μειωτικό εναγκαλισμό με τις προσταγές του καπιταλισμού; Αλλά επειδή η απάντηση εδώ είναι προφανής, επιτρέψτε μας να ασχοληθούμε με το πιο πολυσύνθετο σημειολογικά κομμάτι του σεναρίου (το υπογράφει εξ ολοκλήρου η σκηνοθέτρια), που αφορά τους ψυχαναλυτικούς δεσμούς των δύο ηρώων. Η Ινες επιζητά την αυτοβεβαίωση μέσω των άλλων, δημιουργώντας μια φανταστική εικόνα ανυπέρβλητης επιτυχίας και ικανότητας, ακριβώς επειδή οι δεσμοί αυτοί είναι βαριά τραυματισμένοι. Δεσμοί που μετουσιώνονται σε δράση με τον πλέον ευφάνταστο τρόπο: καθώς πατέρας και κόρη συναντιούνται, υποχρεωτικά, σε ένα ξένο από αυτούς περιβάλλον, το μόνο που μπορούν να κάνουν είναι να συγκρουστούν. Γιατί, μας λέει η Αντε, δεν υπάρχει άλλος τρόπος για τη βαθύτερη κατανόηση του Αλλου: αν θέλεις να με καταλάβεις, τότε οφείλεις να συγκρουστείς μαζί μου και να υποστείς τις συνέπειες. Και αυτή η σύγκρουση δημιουργεί εν τέλει την κοινή πατρίδα, τη ρίζα δηλαδή που τους ενώνει. Επειδή όμως γονιός και παιδί συνδέονται με ορμή αντιθετική, η μεταμόρφωση του ενός οδηγεί στο κυριολεκτικό ξεγύμνωμα του άλλου! Α, και μη σας αποθαρρύνει η μεγάλη διάρκεια του υπέροχου αυτού φιλμ (167 λεπτά). Ούτε που θα το καταλάβετε.

Βαθμοί: 8
Ωραιότατο b-movie

«Dr. Strange»: Η ζωή του δόκτορος Στρέιντζ αλλάζει ριζικά όταν ένα τρομερό αυτοκινητικό ατύχημα του στερεί τη χρήση των χεριών του, μέχρι που βρίσκει την απάντηση στο Κατμαντού που σύντομα θα ανακαλύψει πως δεν πρόκειται απλώς για κέντρο ανάρρωσης. Marvel comics ξανά, μόνο που τούτο εδώ το φιλμ αναγνωρίζει πως δεν έχει σοβαρά θέματα να διερευνήσει κι έτσι αφοσιώνεται στο ξετύλιγμα μιας περίτεχνης αφήγησης (εικονογραφικά παραπέμπει τόσο στον Νόλαν του «Inception» όσο και στον Κεν Ράσελ των «Ανεξέλεγκτων καταστάσεων» όπου και πάλι ένας γιατρός εξερευνά τα όρια του εαυτού του), ενώ οι Μπένεντικτ Κάμπερμπατς και Μαντς Μίκελσεν συνθέτουν ένα απολαυστικό δίπολο. Σταθερή αξία και η Τίλντα Σουίντον.

Βαθμοί: 6

Μελό καλλιγραφία

«Η μεγάλη αναμονή»: Στη γλώσσα δεν έχει συμπεριληφθεί μια λέξη που να περιγράφει τον γονιό που έχει χάσει το παιδί του –μονάχα το αντίθετο. Η Αννα όμως έχει θάψει τον μοναχογιό της όταν δέχεται την επίσκεψη της Ζαν, της κοπέλας του, που φθάνει στη Σικελία αναζητώντας τον. Και η τραγική μητέρα αδυνατεί να της πει την αλήθεια, γιατί ούτε εκείνη αποζητά να την ακούσει μέσα της. Ετσι, οι δυο γυναίκες περιμένουν την επιστροφή του και ο Πιέρο Μεσίνα φιλμογραφεί αυτή την εξαιρετικά άβολη για εμάς συνθήκη υποκύπτοντας σ’ έναν άκρατο φορμαλισμό. Κι όμως, αυτό δεν με ενόχλησε. Και γιατί οι ερμηνείες είναι δυνατές (Ζιλιέτ Μπινός, Λου ντε Λαζ) και επειδή δεν περίμενα τίποτα περισσότερο από ένα καλό μελόδραμα. Και ως τέτοιο, το φιλμ δεν απογοητεύει.

Βαθμοί: 6

Αναζητώντας θέση στον κόσμο

«Αγνωστοι»: Η Αλις συνηθίζει να αλλάζει ζωές και ταυτότητες. Οχι επειδή είναι μυστική πράκτορας, αλλά επειδή η ίδια μοιάζει να μην έχει δική της. Κι όμως επιστρέφει στο παρελθόν, στο σπίτι του Τομ, με τον οποίο ήταν αρραβωνιασμένη πριν από δέκα χρόνια. Στο κοινωνικό αυτό δράμα (με Μάικλ Σάνον, Ρέιτσελ Βάις, Ντάνι Γκλόβερ και Κάθι Μπέιτς) το υπαρξιστικό αυτό τέχνασμα χρησιμεύει μονάχα ως αφορμή. Αυτά όμως που θα έπρεπε να «ακουστούν» δεν έρχονται ποτέ.

Βαθμοί: 4