Με 43.487 επισκέπτες, πρωταγωνιστές της ελληνικής πολιτικής σκηνής, να παρελαύνουν ανάμεσα στα περίπτερα ξαφνιάζοντας γκαλερίστες και κοινό για τη φιλότεχνη διάθεσή τους, και έλληνες ιδιοκτήτες αιθουσών τέχνης να φεύγουν με ανάμεικτα συναισθήματα (και όχι σπουδαίες εισπράξεις) έπεσε χθες το βράδυ η αυλαία της 21ης Αrt Athina, της μεγαλύτερης ελληνικής εικαστικής διοργάνωσης. Την ίδια ώρα, οι ξένοι γκαλερίστες αποχωρούσαν περισσότερο ικανοποιημένοι –πώς αλλιώς άλλωστε, όταν η βρετανική γκαλερί του Πολ Στόλπερ πούλησε, κατά δήλωση του ιδιοκτήτη της, περισσότερα από έξι έργα του Ντέμιαν Χερστ;

ΒΟΥΛΕΥΤΕΣ ΚΑΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ. Μπορεί οι διοργανωτές να μας έλεγαν το μεσημέρι της Πέμπτης, λίγο πριν ανοίξουν οι πόρτες, για τους VIP καλεσμένους ότι πρόκειται για την πιο πολιτική έκθεση που έχει γίνει έως σήμερα μιλώντας για τις 51 πλατφόρμες που αποτελούσαν το παράλληλο πρόγραμμα της Art Athina, δεν φαντάζονταν όμως ότι η πολιτική θα έκανε αισθητή την παρουσία της με πολλούς τρόπους. Από τη μία το βράδυ της Παρασκευής η προσέλευση απείχε κατά πολύ από την αναμενόμενη λόγω της κυκλοφοριακής συμφόρησης που προκάλεσε στην Αθήνα η επίσκεψη του ρώσου προέδρου Βλαντίμιρ Πούτιν. Από την άλλη, στους διαδρόμους ανάμεσα στα περίπτερα των γκαλερί οι έλληνες πολιτικοί εντόπισαν έναν ασφαλή χώρο για να βρεθούν ανάμεσα σε πιθανούς ψηφοφόρους αλλά και για να δείξουν ότι διατηρούν στενή σχέση με την τέχνη. Και κάπως έτσι βρέθηκαν ως επισκέπτες στο Τάε Κβον Ντο του Φαλήρου από τον υπουργό Πολιτισμού, Αριστείδη Μπαλτά έως τους προέδρους της Νέας Δημοκρατίας Κυριάκο Μητσοτάκη και της Ενωσης Κεντρώων Βασίλη Λεβέντη, αλλά και βουλευτές όπως ο Νίκος Δένδιας και η Ολγα Κεφαλογιάννη. «Είναι πολύ θετικό το γεγονός ότι η ελληνική πολιτική σκηνή αγκάλιασε την Art Athina», σχολίαζε χθες στο «Νσυν» η πρόεδρος του Πανελληνίου Συνδέσμου Αιθουσών Τέχνης, Γιάννα Γραμματοπούλου. Οσο για την προσέλευση, ξεπέρασε το προσδοκώμενο από τους διοργανωτές ρεκόρ των 42.000 επισκεπτών. «Εμπορικά η κίνηση ήταν συγκρατημένη, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δεν πρέπει να γίνεται η φουάρ. Είναι σημαντικό να είμαστε όλοι εδώ, παρόντες» κατέληξε.

ΕΝΤΥΠΩΣΕΙΣ. Ευχαριστημένη φεύγει από την 21η Art Athina η Αγγελική Αντωνοπούλου της a.antonopoulou.art παρατηρώντας μια βελτίωση στις πωλήσεις σε σχέση με πέρυσι. Στο ίδιο κλίμα κινείται και η Ολγα Καρτέρη της Περιτεχνών. «Δεδομένης της εποχής πήγαμε καλά. Ηρθα διστακτική, αλλά το αποτέλεσμα ήταν ανέλπιστα καλό», υποστηρίζει, αν και παραδέχεται ότι οι πωλήσεις προήλθαν «από ανθρώπους που γνώριζαν την γκαλερί και όχι από νέους πελάτες, ούτε από ξένους συλλέκτες που περιμέναμε». Πού αποδίδει τη συγκρατημένα θετική εικόνα που μας μεταφέρει; «Δεν μπορώ να σας απαντήσω με βεβαιότητα. Ισως φέτος να είχαμε καλύτερα έργα, ίσως κάποιοι προτιμούν να επενδύσουν πλέον στην τέχνη από το να αγοράσουν μια ακριβή τσάντα». «Κινηθήκαμε στα περυσινά επίπεδα», εκτιμά η Μαρίνα Αθανασιάδου εκ μέρους της εκ Θεσσαλονίκης Zina Athanassiadou Gallery. «Είναι γεγονός όμως ότι είχαμε κάνει καλύτερες τιμές λόγω της κατάστασης. Οι περισσότεροι βεβαίως ρωτάνε και πολύ λίγοι αγοράζουν. Τελικά πουλήσαμε και πολύ φθηνά και πολύ ακριβά έργα».

Ευχαριστημένη όσο μπορεί να είναι δεδομένων των συνθηκών δηλώνει και η Σοφία Θωμά εκ μέρους της γκαλερί ΑΔ, η οποία επισημαίνει την απουσία πολλών ελλήνων συλλεκτών που αποτελούν σταθερούς πελάτες της Art Athina.

Πιο συγκρατημένη είναι η εικόνα που μας δίνει η Μαρία Δημητριάδη από τη Μέδουσα. «Δεν πήγαμε καλά. Οι συλλέκτες απουσίασαν πανηγυρικά και τα έργα που κινήθηκαν ήταν κυρίως μικρά και φθηνά. Δεν είχε καμία σχέση η κίνηση με πέρυσι. Φέτος καταλάβαμε τι θα πει οικονομική κρίση. Η ανασφάλεια, τα capital controls και η κακή ψυχολογία δεν επέτρεψαν στους εκπροσώπους της μεσαίας τάξης να προχωρήσουν σε αγορές».

ΕΞΙ ΝΤΕΜΙΑΝ ΧΕΡΣΤ. Μια έκπληξη ωστόσο μας περίμενε όταν επικοινωνήσαμε με τον Πολ Στόλπερ της ομώνυμης λονδρέζικης γκαλερί, ο οποίος συμμετείχε για πρώτη φορά φέτος στην Art Athina και πριν από τα εγκαίνια δήλωνε αισιόδοξος ότι θα άξιζε το ρίσκο να έρθει στην Αθήνα της οικονομικής κρίσης, φέρνοντας στις αποσκευές του σημαντικά ονόματα της διεθνούς εικαστικής σκηνής και ανάμεσά τους αρκετά έργα του γνωστού ακόμη και στο μη μυημένο κοινό Ντέμιαν Χερστ. «Ηταν πολύ επιτυχημένη η συμμετοχή μου. Πούλησα αρκετά έργα, ανάμεσά τους περισσότερα από έξι του Ντέμιαν Χερστ (σ.σ. των οποίων οι τιμές σύμφωνα με πληροφορίες έφθαναν και τις 25.000 ευρώ) σε έλληνες συλλέκτες. Και να σκεφτείτε ότι δεν έχει κλείσει ακόμη η φουάρ. Θα επιστρέψω και του χρόνου στην Αθήνα».