Μέχρι και την περσινή χρονιά ακουγόταν σαν ανέκδοτο στον χώρο της διοργάνωσης θεαμάτων: «Κάθε δήμος και φεστιβάλ –ενίοτε διεθνές -, κάθε θεατράκι και η συναυλία του». Η κατάσταση φαίνεται να αλλάζει μετά την πρόσφατη ανακοίνωση του Πανελλήνιου Συνδέσμου Διοργανωτών Πολιτιστικών Εκδηλώσεων (ΠΣΔΠΕ), σύμφωνα με την οποία τα μόνα θέατρα που θα χρησιμοποιήσει για τη διοργάνωση των συναυλιών είναι η Τεχνόπολις, το Βεάκειο και το Πέτρας, τα μοναδικά που ανταποκρίθηκαν στο αίτημά του για μείωση της τιμής του ενοικίου: «Ο συνδυασμός της χαμηλής τιμής εισιτηρίων –από την έναρξη της οικονομικής κρίσης το 2009 –και της κατά 10% αύξησης του ΦΠΑ του εισιτηρίου συναυλίας, ο οποίος από 13% έγινε 23% τον Ιούλιο του 2015 και που ίσως να γίνει 24% αυτό το καλοκαίρι, καθιστά την παραγωγή συναυλιών εξαιρετικά δύσκολη και οικονομικά επίπονη για τις επιχειρήσεις μας». Ετσι, χώροι όπως το Κατράκειο, το Θέατρο Βράχων και το Θέατρο Παπάγου, που δεν δήλωσαν πρόθυμα να κατεβάσουν το ενοίκιο στο 6%, δεν θα συμπεριληφθούν στα σχέδια των διοργανωτών.

Ο πρόεδρος του ΠΣΔΠΕ Κώστας Χριστόπουλος, μιλώντας στα «Πρόσωπα», επιμένει ότι εκτός από την τιμή του ενοικίου θα πρέπει να συνυπολογιστούν και άλλοι παράγοντες. «Για παράδειγμα, η Τεχνόπολις προσφέρει έτοιμο stage και τεχνολογικό εξοπλισμό αλλά και εύκολη πρόσβαση των θεατών με το μετρό.

Επίσης είναι ανάγκη να ξεκαθαρίσουμε ότι οι περισσότεροι παραγωγοί συναυλιών δεν έχουμε τη δυνατότητα να τη βαφτίζουμε θεατρική παράσταση και να φορολογούμαστε με το 6%».

Τα ποσοστά της μείωσης μπορεί να ακούγονται τεχνοκρατικά, αλλά βρίσκονται στον πυρήνα του προβλήματος. Εξού και η ανακοίνωση της περασμένης Τετάρτης του Φεστιβάλ Βύρωνα – Δάφνης (με έδρα το Θέατρο Βράχων): «Υποβαθμίζεται στην τελευταία ανακοίνωση του Συνδέσμου η τελική μας συναίνεση στο αίτημά του, όπου μειώσαμε το ποσοστό από 10% σε 8%. Δηλαδή κάναμε μείωση 20%! Η διαφορά του 2% που τελικά προέκυψε ανέρχεται στο φοβερό ποσό των 100-120 ευρώ για μια μέση συναυλία 2.500-3.000 θεατών με εισιτήριο 10 ευρώ (αφαιρουμένων του ΦΠΑ και του ποσοστού της ΑΕΠΙ)». Αλλωστε, ο Παναγιώτης Κωστάκης, πρόεδρος ΔΣ του Διαδημοτικού Δικτύου Πολιτισμού Βύρωνα και Δάφνης – Υμηττού, ακούγεται πιο αισιόδοξος, από τη στιγμή που έχουν ήδη ανακοινωθεί η εμφάνιση του Θανάση Παπακωνσταντίνου, στις 6 Ιουνίου, και τέσσερις ημέρες αργότερα του Ομάρ Φαρούκ Τεκμπιλέκ (αν και αυτή η συναυλία διοργανώνεται από τον σύλλογο Επίλεκτη Ομάδα Ειδικών Αποστολών Δήμου Αιγάλεω), οι οποίοι δεν θα καταβάλουν ενοίκιο καθώς ο δήμος τούς παραχωρεί δύο ημέρες το καλοκαίρι ως αντάλλαγμα για τις δωρεάν υπηρεσίες τους στο Θέατρο Βράχων, όπως μας εξηγεί ο πρόεδρος του συλλόγου Γιώργος Ρουμελιώτης.

Στο σημείο αυτό ο πρόεδρος του Πανελλήνιου Συνδέσμου Διοργανωτών Πολιτιστικών Εκδηλώσεων Κώστας Χριστόπουλος απαντά: «Το ερώτημα αυτό το αντιστρέφουμε κι εμείς. Γιατί θα πρέπει να απέχει το Θέατρο Βράχων από τις φετινές συναυλίες για ένα τόσο μικρό ποσό;».

Οσοι σπάνε το εμπάργκο

Ο Θανάσης Παπακωνσταντίνου εξηγεί τους λόγους για τους οποίους πηγαίνει κόντρα στο ρεύμα του ΠΣΔΠΕ. «Το μόνο σωματείο στο οποίο ανήκω εγώ είναι το ΣΕΔΥΝ» λέει γελώντας. «Το Σωματείο Εν Δυνάμει Νεκρών! Εκεί όπου ανήκουμε όλοι, και μάλιστα χωρίς τη θέλησή μας». Τονίζει πάντως ότι οι απαιτήσεις του ΠΣΔΠΕ δεν είναι παράλογες. «Εχουν σκουρύνει πολύ τα πράγματα με τον ΦΠΑ που ανέβηκε από το 13% στο 23% και θα πάει στο 24%. Είναι λογικό να ζητούν μείωση των τιμών για τον χώρο ενοικίασης. Εγώ διοργανώνω κάποιες συναυλίες, αλλά δεν είναι μόνο αυτή η δουλειά μου. Δεν μπορώ να το δω μόνο στενά οικονομικά. Στη συγκεκριμένη περίπτωση του Θεάτρου Βράχων, αν ήταν ιδιώτες που διαχειρίζονταν τον χώρο, πιθανότατα θα ήταν εντελώς διαφορετική και η δική μου η στάση. Αλλά εδώ έχουμε να κάνουμε με δήμο. Πιστεύω πως οι τοπικές κοινωνίες πρέπει να αυτοδιαχειρίζονται τη μοίρα τους. Το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνουν είναι ν’ απεξαρτηθούν από τον στενό εναγκαλισμό της κεντρικής εξουσίας. Για να συμβεί αυτό, θα πρέπει να απεγκλωβιστούν οικονομικά. Με αυτό το σκεπτικό αποφάσισα να κάνω τη συναυλία και ας βγάλω λιγότερα χρήματα. Και καθόλου να μη μειωνόταν το ποσοστό, πάλι θα αποφάσιζα να την κάνω».

Κυλικείο με προσόντα

Ξεχωριστή σημασία έχει η προκήρυξη του Δήμου Βύρωνα που αφορά τον πλειοδοτικό διαγωνισμό για το κυλικείο του θεάτρου. Η τιμή εκκίνησης είναι 48.000 ευρώ ετησίως –με ενοικίαση για τρία χρόνια. Σύμφωνα με τους όρους, ο ενδιαφερόμενος είναι απαραίτητο: α) να διαχειρίζεται την πώληση και εκκαθάριση αυθημερόν ηλεκτρονικών εισιτηρίων, β) να έχει την ταξιθεσία του χώρου κατά τις εκδηλώσεις, γ) να διαφημίζει με δαπάνες του τηλεοπτικά και ραδιοφωνικά τις εκδηλώσεις.

Δεν αποκλείουν οι όροι αυτοί ιδιώτες που θέλουν να συμμετάσχουν, εκτός των γνωστών εταιρειών ticketing (έκδοση εισιτηρίων); Ο πρόεδρος του Φεστιβάλ Βύρωνα υποστηρίζει: «Οχι. Μπορεί να το πάρει μια εταιρεία που ανταποκρίνεται στους όρους που υπάρχουν στον πλειοδοτικό διαγωνισμό».

Υπενθυμίζουμε ότι οι εταιρείες που μπορούν να μπουν στη λίστα της διεκδίκησης των κυλικείων δεν είναι πολλές: η Viva, η Ticket House του Νίκου Λώρη, η Ticket Services του Κώστα Μαρούλη ή η Ticket 365, συμφερόντων του Διονύση Παναγιωτάκη, ιδιοκτήτη του Action 24 και του ραδιοφωνικού σταθμού Action FM –συχνότητα την οποία απέκτησε από την πώληση του Hot FM, ο οποίος ανήκε στον Παναγιώτη Κωστάκη. Ο τελευταίος δηλώνει από την πλευρά του: «Μπορεί οποιοσδήποτε να κατέβει. Εχει τη δυνατότητα να κάνει μια κοινοπραξία με κάποιον που μπορεί να τυπώνει εισιτήρια. Δεν αφορά μόνο τις τέσσερις εταιρείες που κάνουν ticketing, αλλά και όλους όσοι μπορούν να συνεργαστούν με αυτές». Ο Διονύσης Παναγιωτάκης λέει, επίσης, ότι θα δηλώσει συμμετοχή στον διαγωνισμό διότι τον ενδιαφέρει αυτή η δραστηριότητα και πληροί τις προϋποθέσεις.