Επρεπε να ωριμάσουν οι συνθήκες, αλλά από την ανάποδη: να αναθερμανθούν οι σχέσεις ΗΠΑ και Κούβας, να κάνουν στην Αβάνα μια επίσκεψη ο Μπαράκ Ομπάμα, μια συναυλία οι Ρόλινγκ Στόουνς και να αγκυροβολήσει στο λιμάνι της το πρώτο αμερικανικό κρουαζιερόπλοιο από τότε που μια επανάσταση και ένα εμπάργκο κατέστησαν τα εκεί ταξιδάκια αναψυχής εκτός θέματος. Οσοι τα προτιμούσαν βέβαια αποτελούσαν ικανούς αγοραστές για τους ευρωπαίους σχεδιαστές που κάποτε εμπνέονταν από το όμορφο νησί της Καραϊβικής. Ισως για αυτό η προχθεσινή επίδειξη μόδας του οίκου Σανέλ στη λατινοαμερικανική πρωτεύουσα –η πρώτη στην ιστορία του –συνομιλούσε με μια εποχή που στους δρόμους της τη μία άνοιγε καταστήματα ο Κριστιάν Ντιορ και την άλλη προέλαυνε ο Φιντέλ Κάστρο.

Οπως και τη δεκαετία του ’50 λοιπόν, έτσι και στην τελευταία συλλογή του Καρλ Λάγκερφελντ, επικεφαλής σχεδιαστή του πολυτελούς οίκου, υπήρχαν μεν μαύροι μπερέδες, διακοσμημένοι όμως με αστραφτερές πούλιες. Τα λαϊκά, κοντομάνικα πουκαμισάκια της Κούβας, οι γκουαγιαμπέρας, ήταν πια ραμμένα από μαύρη οργάντζα. Η 160 μέτρων πασαρέλα είχε στηθεί στην παραλιακή Πασέο ντελ Πράδο, ενώπιον επιφανών καλεσμένων όπως η Τίλντα Σουίντον, η Ζιζέλ Μπίντχεν ή ο Βιν Ντίζελ, που αποβιβάστηκαν από ρετρό χρωματιστά κάμπριο. «Ο κόσμος ανοίγεται στην Κούβα, όλοι θέλουν να γευτούν τον απαγορευμένο καρπό, να τον ανακαλύψουν, να τον γευτούν και να τον απολαύσουν» έλεγε η Μαριέλα Κάστρο, κόρη του Ραούλ και ακτιβίστρια. «Τι θέαμα! Θα ήθελα όμως να είμαι λίγο πιο κοντά στα μοντέλα» παρατηρούσε η 52χρονη Μιρέγια Κορεόσο. «Δεν έχω ξαναδεί τόση πολυτέλεια συγκεντρωμένη σε ένα μέρος».

ΟΙ ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ. Το βαλάντιό της δεν αντέχει τα προϊόντα Σανέλ. Ούτε η πλειονότητα των συμπατριωτών της που κατά μέσον όρο κερδίζουν 3.800 ευρώ ετησίως. Περισσότερο και από τις συνήθεις υπερβολές του Λάγκερφελντ που χρειάστηκαν μια ανακαίνιση της Πασέο ντελ Πράδο, αυτή η εισοδηματική αναντιστοιχία ήταν που έκανε πολλούς να δουν το γεγονός τουλάχιστον με σκεπτικισμό. Οχι τον Τόνι Κάστρο, τον 17χρονο εγγονό του Φιντέλ και ανερχόμενο μοντέλο, που το χαρακτήρισε «τιμή για όλους τους Κουβανούς». Αλλά την κουβανή σχεδιάστρια Ιντάνια Ντελ Ρίο, που με δεδομένο ότι τέτοια ρούχα δεν πωλούνται καν στη χώρα της δήλωσε πριν από την επίδειξη ότι «η συγκεκριμένη πασαρέλα θα κάνει περισσότερα για τη Σανέλ παρά για την Κούβα». Την παρακολούθησε πάντως από επαγγελματικό ενδιαφέρον και στο τέλος επανήλθε με την άποψή της: «Ηταν ενδιαφέρον, πολύ νοσταλγικό όμως. Πολλά πούρα, χρώματα και καπέλα από μια άλλη εποχή. Αντιπροσώπευε μια Κούβα που δεν με ενδιαφέρει πια. Γιατί η σημερινή έχει αλλάξει. Είναι πιο σύγχρονη».