Θυμάται ως παιδί αθώους νησιώτες στη Χίο, όπου μεγάλωσε, να δολοφονούνται. Και με αυτό το προσωπικό βίωμα καταρρίπτει τον «μύθο» ότι ο Εμφύλιος ξεκίνησε μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Νοσταλγεί το σχολειό του –το 2ο Δημοτικό -, το οποίο λειτουργούσε πριν από τη Σφαγή της Χίου. Αποκαλύπτει ότι επέβαλε στον πατέρα του τη θέλησή του να γίνει αρχιτέκτονας. Και δεν διστάζει να αναφέρει μπροστά στην κάμερα το πιο σκοτεινό σημείο της ζωής του, όπως το χαρακτηρίζει: τον θάνατο της πρώτης του συζύγου, της Λασκαρίνας. Δεσμίδες φωτός που πέφτουν εδώ κι εκεί, όπως εκείνες των φάρων, για να φωτίσουν τη ζωή του Χαράλαμπου Μπούρα, του αρχιτέκτονα που έχει σφραγίσει τη σύγχρονη ιστορία της αναστήλωσης των μνημείων θέτοντας αρχές διεθνώς αποδεκτές και αφήνοντας ανεξίτηλη τη σφραγίδα του στα μνημεία της Ακρόπολης, που αποφεύγει σταθερά την προβολή, τη δημοσιότητα και τις τιμές. Διότι όπως λέει και ο ίδιος μπροστά στον κινηματογραφικό φακό του Μπάμπη Τσόκα –του δημιουργού της σειράς ντοκιμαντέρ αφιερωμένων σε επιστήμονες που έχουν συνδέσει το όνομά τους με την πολιτιστική μας κληρονομιά σε συνεργασία με το Διάζωμα: «Εχω πάρει παράσημο από το Κράτος και από την Εκκλησία, αλλά αυτά δεν έχουν σχέση με την ουσία της ζωής».

ΟΙ ΔΑΣΚΑΛΟΙ ΤΟΥ. Και σε αυτό το προφίλ – ντοκιμαντέρ που προβλήθηκε για πρώτη φορά χθες στο Κάστρο της Λαμίας, στο πλαίσιο εργασιών της Η’ Γενικής Συνέλευσης του Διαζώματος, μοιάζει διστακτικός να αποκαλύψει και να αποκαλυφθεί. Δεν αφήνει τους συνεργάτες του να πουν πολλά –προτιμά να αφήνει τα σπουδαία βιβλία με τα γεμάτα πρωτότυπα σχέδιά του να μιλήσουν. Ή αλλού να περπατά ανάμεσα στα μνημεία της Ακρόπολης, τα οποία έντυσε με σκαλωσιές εδώ και τέσσερις δεκαετίες και στο πλακόστρωτο του δασκάλου του Δημήτρη Πικιώνη, να μας ξεναγεί με την ίδια ευκολία στις κλασικές αρχαιότητες της Βραυρώνας και τις βυζαντινές εκκλησίες της Αθήνας, ενώ μιλά για τους άλλους δασκάλους του, όπως τον Αναστάσιο Ορλάνδο, τον Νίκο Χατζηκυριάκο – Γκίκα και τον Νίκο Εγγονόπουλο (του οποίου αγαπούσε την ποίηση αλλά όχι τη ζωγραφική), αφήνοντάς μας έστω και για λίγο να κοιτάξουμε τι κρύβεται πίσω από το πράο, αλλά και αδέκαστο, βλέμμα του επιστήμονα και του δασκάλου.

INFO

Πληροφορίες για τη διάθεση του ντοκιμαντέρ «Χαράλαμπος Μπούρας: ο άνθρωπος, ο επιστήμων, ο δάσκαλος» στο Διάζωμα, τηλ. 210-8254.256.