Νέες δημιουργίες, παραγγελίες νέων έργων σε έλληνες συνθέτες, συμπαραγωγές με ομάδες μουσικού θεάτρου, όπερες σύγχρονου ρεπερτορίου, μιούζικαλ, φεστιβάλ, συναυλίες και όπερα για παιδιά και νέους. Πολυσυλλεκτικό και πολυδιάστατο, το πρόγραμμα της Εναλλακτικής Σκηνής της Εθνικής Λυρικής Σκηνής για την περίοδο 2018-2019, που ανακοινώθηκε χθες, επιχειρεί να καλύψει ένα μεγάλο φάσμα στο πεδίο του μουσικού θεάτρου και της σύγχρονης όπερας, δίνοντας παράλληλα έμφαση στην πρωτογενή δημιουργία και διευρύνοντας τον ορίζοντα των συνεργασιών και του διαλόγου μεταξύ καταξιωμένων και νεότερων καλλιτεχνών.

«Για μας είναι πολύ σημαντικό να μη γίνουμε άντρο της σύγχρονης μουσικής όπου θα παίζονται μόνο τα έργα της δύσκολης και λόγιας μουσικής, αλλά δίπλα σ’ αυτά που δίνουμε πολύ μεγάλη σημασία, να μπορούμε να έχουμε και άλλες μουσικές γλώσσες και άλλα μουσικοθεατρικά στίγματα» αναφέρει στο «Νσυν» ο καλλιτεχνικός διευθυντής της Εναλλακτικής Σκηνής Αλέξανδρος Ευκλείδης. Ο ίδιος, συνεχίζοντας την υλοποίηση του τριετούς προγραμματισμού που σχεδίασαν με τον καλλιτεχνικό διευθυντή της Λυρικής Γιώργο Κουμεντάκη, στη νέα σεζόν παντρεύει ετερόκλητους μουσικούς και διαφορετικές παραγωγές, επιδιώκοντας να έχει μια Εναλλακτική Σκηνή ανοιχτή σε όλους.

ΟΧΙ ΣΤΟ ΑΥΤΟΝΟΗΤΟ. «Μας ενδιαφέρει αυτή η πρόκληση. Δεν θέλουμε να πάμε στο αυτονόητο, όσο κι αν με όρους εμπορικούς ενδεχομένως το αυτονόητο να είναι πιο ανταποδοτικό. Μας ενδιαφέρει να μπει ένας αέρας δημιουργικότητας στο ελληνικό μουσικό θέατρο. Για πολλά χρόνια η έλλειψη παραγγελιών, η έλλειψη σοβαρών δυνατοτήτων για την υλοποίηση παραστάσεων, είχε ως αποτέλεσμα να έχουμε μια γενικότερη φτώχεια στο μουσικό θέατρο της χώρας μας. Κάτι το οποίο ιστορικά δεν μας χαρακτήριζε. Αυτή τη στιγμή θέλαμε να δώσουμε τη δυνατότητα να γίνουν νέα έργα, να παρουσιαστούν, καθώς είμαστε ένας φορέας που έχει τη δυνατότητα. Ας πούμε πως είμαστε σε ένα θετικό μομέντουμ και θέλουμε να το χρησιμοποιήσουμε υπέρ της ελληνικής δημιουργίας, της πρωτογενούς δημιουργίας, όχι απλώς να φέρουμε πράγματα που ξέρουμε ότι είναι καλά και αριστουργηματικά, αλλά να προκαλέσουμε και τη δημιουργία νέων αριστουργημάτων εδώ και τώρα» τονίζει.

Η νέα περίοδος ανοίγει με τους «Βατράχους» σε συμπαραγωγή με τους Opera Chaotique και την ομάδα κουκλοθεάτρου Merlin (13-14/10) και συνεχίζει με τη συμπαραγωγή με το Συνεργείο Μουσικού Θεάτρου της Λάρισας «Παραμυφικό» (19-20/10). Η πρωτοπόρος της ελληνικής μουσικής Λένα Πλάτωνος, η οποία στήνει με τη σκηνοθετική συνδρομή της Κατερίνας Πετσατώδη την όπερα για παιδιά και νέους «Το αηδόνι του αυτοκράτορα» (πρεμιέρα 17/10), ένα έργο που δεν παρουσιάστηκε ποτέ ξανά ζωντανά.

Για πρώτη φορά στην Ελλάδα επίσης θα ανέβει και το βραβευμένο μιούζικαλ «Once» σε σκηνοθεσία Ακύλλα Καραζήση, βασισμένο στην ομώνυμη κινηματογραφική ταινία του Τζον Κάρνεϊ (20/12). Στις παραγγελίες νέων έργων συναντάμε επίσης το εμβληματικό έργο «Λευκό ρόδο» του συνθέτη Ούντο Τσίμερμαν σε σκηνοθεσία Θέμελη Γλυνάτση (3/11), καθώς και την όπερα «Οράματα και θάματα» του Δημήτρη Μαραγκόπουλου (5/4/19). Η κεντρική παραγωγή της σεζόν θα είναι το μυθιστόρημα «Η κερένια κούκλα» του Κωνσταντίνου Χρηστομάνου που εντάσσεται στο λυρικό ρεπερτόριο τον ερχόμενο Μάρτιο σε σκηνοθεσία Σίμου Κακάλα.

Στην Εναλλακτική Σκηνή έρχονται και φιλόδοξοι συνθέτες για να παρουσιάσουν για πρώτη φορά τα νέα έργα τους. Χαρακτηριστικό παράδειγμα ο Χαράλαμπος Γωγιός με την όπερα «Ο θάνατος του Αντονυ» (15/2/19), η οποία βασίζεται στην ανάμνηση της τηλεοπτικής σειράς «Κάντυ Κάντυ» και στα γραπτά του Σλάβοϊ Ζίζεκ και σκηνοθετεί ο Δημήτρης Καραντζάς. Ή ο Θοδωρής Οικονόμου με το μιούζικαλ για παιδιά «Μούζικα! Η μάχη των ήχων» (26/3) που σκηνοθετεί η Ιώ Βουλγαράκη και ο Γιώργος Δούσης με την ιψενική «Εντα Γκάμπλερ» που γίνεται όπερα δωματίου (25/1/19) σε σκηνοθεσία Ράιας Τσακηρίδη.

Για ακόμα μία χρονιά συνεχίζεται ο «Κύκλος Μάνος Χατζιδάκις», ο οποίος φέρνει την παρουσίαση του «Μεγάλου Ερωτικού» σε μεταγραφή για μπαρόκ όργανα (6-7/12). Αντίστοιχα, τρία επίσης εμβληματικά έργα του θ’ ακουστούν εδώ σε μια βραδιά. Πρόκειται για τα «Κοινός βίος / Παίδες εν καμίνω / Τα τραγούδια της αμαρτίας» σε καλλιτεχνική επιμέλεια Γιώργου Χατζιδάκι (6/2/19).

Παράλληλα, επιστρέφουν ανανεωμένα επιτυχημένα φεστιβάλ όπως το Φεστιβάλ Πιάνου με θέμα «Πιάνο και Τζαζ» (6/11), οι «Ημέρες λατρευτικής μουσικής» υπό τον τίτλο «Οράματα και θάματα» τον Απρίλιο του 2019 και οι «Ημέρες μουσικού θεάτρου» για τους χαμένους θησαυρούς του ελαφρού μουσικού θεάτρου (Μάιος –Ιούνιος 2019). Τον Μάρτιο θα γίνει και το αφιέρωμα στο Φεστιβάλ Βιολοντσέλου του Διεθνούς Φεστιβάλ Πηλίου. Τέλος, προγραμματίζονται οι δράσεις για όλη την οικογένεια «Κυριακάτικα πρωινά» στο Κέντρο Πολιτισμού Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος.