Η έκθεση με θέμα τη δουλειά του Maison Martin Margiela καθώς και το πέρασμά του στον οίκο Hermès παρουσιάστηκε αρχικά στην Αμβέρσα και στη συνέχεια στο Παρίσι όπου συνεχίζεται στο Μουσείο Διακοσμητικών Τεχνών. Στην Αθήνα ένα τμήμα αυτής της παράξενα πειραματικής και συναρπαστικής εμπειρίας που πρόσφερε η μόδα της δεκαετίας του ’90 και των αρχών του 2000 προβάλλει μέσα από την παρουσίαση στο Radio Athènes (Πετράκη 15) της συλλογής εξαντλημένων καταλόγων που συλλέγει το Rare Books Paris.

Η ταυτότητα του ιδιοκτήτη δεν είναι ένα τεράστιο μυστικό, αλλά ούτε ενδιαφέρεται να τη δημοσιοποιήσει. Τρέχει το Rare Books Paris από το διαμέρισμά του στο Παρίσι. Στα τέλη του 2013, εμφανίστηκε ένας λογαριασμός στο Instagram: το rarebooksparis (https://www.instagram.com/rarebooksparis/)

Η πρώτη ανάρτηση ήταν μια εικόνα από ένα σπάνιο φωτογραφικό βιβλίο του ολλανδού φωτογράφου και χορογράφου Χανς βαν Μάνεν. Οι μεταγενέστερες αναρτήσεις περιελάμβαναν ένα μείγμα έντυπου υλικού για την αρχιτεκτονική, τη μόδα και ντιζάιν εσωτερικών χώρων, βιβλία καλλιτεχνών, περιοδικά και καταλόγους τέχνης. Ετσι, ξεκινώντας σαν προσωπικό έργο, το rarebooksparis είναι τώρα πλήρης απασχόληση για τον ιδιοκτήτη του. Το Instagram feed έχει πάνω από 30.000 οπαδούς και μια αυξανόμενη φήμη ως το μέρος ανεύρεσης για εξαιρετικά φτιαγμένα, δυσεύρετα βιβλία και έντυπα τα περισσότερα από τα οποία σχετίζονται με τη μόδα.

«A Book Affair». Ωστόσο ο ιδρυτής και ιδιοκτήτης του ιδιαίτερου ιντερνετικού βιβλιοπωλείου ήρθε στην Αθήνα για να συμμετάσχει στο πρόγραμμα «A Book Affair» στον χώρο του Radio Athènes. Ετυμολογικά, η έκφρασηA Book Affair περιγράφειμια κατάσταση στην οποία κάποιος διαβάζει ένα σύνθετο, απαιτητικό βιβλίο, ενώ συγχρόνως καταπιάνεται με ένα ευχάριστο, εύκολο βιβλίο. Η επιλογή των τίτλων και θεμάτων του Radio Athènes αντανακλά αυτή τη διάθεση:περιλαμβάνει θέματα τέχνης, θεωρίας, μόδας, λογοτεχνίας, ψυχανάλυσης, αρχιτεκτονικής και ντιζάιν, ένα μείγμα «ευχάριστης ανάγνωσης» και πιο «περίπλοκης» ανάγνωσης ξετυλίγοντας ιδέες και θεματολογίες στον χώρο.

Η εγκατάσταση του Rare Book Paris είναι λοιπόν μία επιλογή γύρω από το φαινόμενο της μόδας και της έντυπης παρουσίασης του στη διάρκεια της δεκαετίας του ’90. Εποχή κατά την οποία η τέχνη των εντύπων συνδέθηκε με την πρωτοπορία της μόδας. Σχεδιαστές όπως η Τζιλ Σάντερ και η Ρέι Καβακούμπο, ο Ραφ Σίμονς και η κολεκτίβα του Μαρτζελά δεν δημιούργησαν μόνο συλλογές ρούχων αλλά και προτάσεις αισθητικής. Οι φωτογραφικές απεικονίσεις τους διέτρεχαν τις σελίδες των καταλόγων, αποδίδοντας συγκεκριμένες ατμόσφαιρες και αφηγήσεις γύρω από σύγχρονες έννοιες και ιδέες.

«Η απόφασή μου να φύγω από τον σχεδιασμό των ρούχων έχει να κάνει με το γεγονός ότι η μόδα άλλαξε πολύ τα τελευταία χρόνια. Δεν υπάρχει χρόνος διαθέσιμος για δημιουργία νέου ντιζάιν. Είχα την τύχη να δουλέψω μέσα στην ομάδα του Maison Martin Margiela ερευνώντας και σχεδιάζοντας για τις ανδρικές σειρές. Ο χρόνος που είχαμε στη διάθεσή μας ήταν αυτός που χρειαζόμασταν για να ψάξουμε γύρω μας ιδέες σε πράγματα και υλικά που υπήρχαν και μπορούσαν να ξαναφτιαχτούν ώστε να χρησιμοποιηθούν διαφορετικά. Είχαμε χρόνο να μιλάμε και να μοιραζόμαστε τις ιδέες μας για να πειραματιστούμε με νέες τεχνικές και νέα σχέδια στο ντιζάιν. Σήμερα ο κόσμος της μόδας έχει χάσει αυτό το θάρρος να παίρνουν ρίσκα γιατί πάνω από τους σχεδιαστές υπάρχει κάποιος άλλος επικεφαλής που κρίνει την αξία του σχεδιασμού με άλλα κριτήρια. Δηλαδή δεν είναι η πρωτοτυπία του σχεδίου προτεραιότητά τους, αλλά το μέγεθος των πωλήσεων», λέει ο ιδιοκτήτης του Rare Book Paris στη διάρκεια της πρώτης «δημόσιας» παρουσίασης του εγχειρήματός του. Και όπως αποδεικνύει η συλλογή των ευρημάτων του που εκθέτει το Radio Athènes διατηρεί τον μηχανισμό πρακτικών που έκανε την κολεκτίβα Maison Martin Margiela μοναδική περίπτωση. Σημασία έχει η τεχνική, η επινοητικότητα, η πρωτοτυπία του σχεδιασμού ακόμα και σε ένα ολιγοσέλιδο έντυπο μικρών διαστάσεων.