Η ανεξιχνίαστη δολοφονία το 1991 της Γαβριέλλας Ουσάκοβα, της εμβληματικής ιερόδουλης των Εξαρχείων, γίνεται η αφορμή για μια πρωτότυπη παράσταση μουσικής, λόγου και χορού στο Λόφο του Στρέφη. Το έργο «Γαβριέλλας rock» από την ομάδα όχι παίζουμε σε σκηνοθεσία Γιώργου Σαχίνη έρχεται από την 1η έως τις 17 Ιουνίου στις 19.00 για να μας μεταφέρει στο μυαλό του υποτιθέμενου δολοφόνου της.

Προσπαθώντας να κατασκευάσει μια πιστευτή απολογία που θα τον γλιτώσει από την καταδίκη, ο δολοφόνος συγχέει τη μνήμη της αποτρόπαιης πράξης με την έμμονη φαντασίωση της μονομαχίας μ’ έναν βράχο. Ο λόφος του Στρέφη, παλιό λατομείο αργίλου στο κέντρο της Αθήνας, γίνεται το σκηνικό ενός έργου για την ύλη της ζωής και την ικανότητα των ανθρώπων να αφομοιώνουν και να μετουσιώνουν το ρευστό υλικό της σύγχρονης πόλης.

Το «Γαβριέλλας rock» είναι μια υπαίθρια παράσταση εμπνευσμένη από την «ανοιχτή πόρτα» της Γαβριέλλας σε όλους και όλα, και τον τρόπο που οικοδόμησε τη ζωή της στο αβέβαιο έδαφος της Αθήνας του 20ου αιώνα. Κεντρικά πρόσωπα είναι οι ηθοποιοί Ειρήνη Αλεξίου, Λεονάρδος Μπατής και Γιώργος Σαχίνης.

Η παράσταση παρουσιάζεται στον πεζόδρομο Ανεξαρτησίας και στον απέναντι αργιλώδη βράχο. Εκεί που η «απόδραση» από την πόλη είναι ζήτημα μερικών σκαλοπατιών. Η εισαγωγή της είναι όμως περιπατητική και έχει αφετηρία την Οδό Πετσόβου 12 (τηλέφωνο κρατήσεων 6985069300, είσοδος 5-8 ευρώ)

Η παράσταση αποτελεί μέρος του προγράμματος δράσεων UrbanDig_Ushakova της ομάδας όχι παίζουμε με επίκεντρο το λόφο Στρέφη.

Ο Γιώργος Σαχίνης, λίγο πριν πάρει το δρόμο για το λόφο του Στρέφη, μιλάει στα «Νέα» για την πρωτότυπη παράσταση που ετοίμασε.

1. Πώς προέκυψε η ιδέα για την παράσταση;

Ο τρόπος με τον οποίο η Γαβριέλλα Ουσάκοβα των Εξαρχείων φαίνεται πως κατάφερε, σε δύσκολους καιρούς και σ’ ένα σκληρό επαγγελματικό χώρο, να χαράξει τη δική της ειλικρινή και αυθεντική πορεία στη ζωή και στη δουλειά της και να στηρίξει ευρύτερα πολλούς πελάτες της, εντυπωσιάζει. Εντυπωσιάζει, ειδικά όταν η σύγχρονη ανασφάλεια της καθημερινότητας συχνά μας ωθεί σε στάσεις, οπτικές και κοσμοθεωρίες που εμποδίζουν τη διαύγεια και την αυτογνωσία. Η ρευστότητα της σύγχρονης ζωής, και η συχνά αποξενωτική προσπάθειά μας να την «ελέγξουμε», μας έφερε στο μυαλό το αργιλώδες υλικό με το οποίο είναι φτιαγμένος ο βράχος του Στρέφη. Εκεί, στο Στρέφη, σε αυτόν τον λόφο άμεσης «απόδρασης» από το δομημένο περιβάλλον, κάνουμε εδώ και ένα χρόνο κοινοτικές δράσεις στο πλαίσιο του προγράμματος UrbanDig Ushakova, με κύριο θέμα την σχέση μας με τον χρόνο στη πόλη (ελεύθερο χρόνο, χρόνο εργασίας, κοινό χρόνο κ.τλ.). Η Ουσάκοβα και η γεωλογία λοιπόν του Στρέφη μας οδήγησαν σε μια παράσταση και ένα πρωτότυπο κείμενο από την Παναγιώτα Πανταζή με τίτλο «Γαβριέλλας rock»

2. Γιατί επιλέξατε να αναδείξετε την ιστορία μιας ιερόδουλης;

Δεν αναδεικνύουμε την ιστορία της Γαβριέλλας. Με αφορμή την προσωπικότητά της, όπως τουλάχιστον έχει μείνει στην ιστορία, εμβαθύναμε σε δικούς μας προβληματισμούς για τα θέματα που σας ανέφερα. Bρήκαμε όλη η ομάδα κοινό ενδιαφέρον στο να εξετάσουμε και να ξορκίσουμε το πού μπορεί να οδηγήσει η ανάγκη για «έλεγχο» στις μέρες «αυξημένης αβεβαιότητας» που διανύουμε τα τελευταία χρόνια.

3. Μιας και πρόκειται ουσιαστικά για μία ανεξιχνίαστη δολοφονία, πώς εσείς επιλέγετε έναν δράστη και τον σχηματοποιείτε να δίνει απολογία;

Η δολοφονία της θρυλικής Γαβριέλλας γίνεται για εμάς αφορμή για προβληματισμούς γύρω από την ανάγκη «ελέγχου» που φτάνει έως και να δημιουργεί τέρατα καθημερινά γύρω μας. Το έργο ασχολείται με αυτό το ζήτημα, είναι έργο μυθοπλασίας όπου ο δράστης είναι απόλυτη δική μας κατασκευή.

4. Ο υπαίθριος χώρος όπου θα παρουσιαστεί η παράσταση, τι ιδιαίτερο δίνει στην ατμόσφαιρά της;

Πειραματιζόμαστε με τη μετατροπή του ενεργού δημόσιου χώρου σε ψυχικό τοπίο, μέσα από τη θεατρική λειτουργία με ελάχιστα μέσα, ουσιαστικά μέσα από τη δράση και σχέση των performer μεταξύ τους και με τον ζωντανό χώρο γύρω τους. Επιλέγουμε ως χώρο παράστασης το όριο μεταξύ πόλης και φύσης, εκεί που ο πεζόδρομος Ανεξαρτησίας συναντά το γηπεδάκι του μπάσκετ και το βράχο.

5. Ο χορός πώς δένει με την αφήγηση και την ιστορία του έργου;

Εκτός από το θέατρο σε μη-θεατρικούς χώρους, η ομάδα μας ανέκαθεν ερευνούσε τη σχέση λόγου και χορού. Στην πλοκή της παράστασή μας, αυτός που μιλάει πρέπει να ελέγξει αυτόν που χορεύει, και κάπως έτσι αρχίζει μια κωμικοτραγική πορεία γύρω από τα θέματα που θίξαμε πριν.

6. Πώς συμπληρώνεται η παράσταση από παράλληλες δράσεις στο πλαίσιο του UrbanDig Project;

Στο πλαίσιο του UrbanDig Ushakova, εμπνευσμένου από τη προσωπικότητα της Γαβριέλλας, εκτός από τις κοινοτικές δράσεις στο Στρέφη που ήδη οργανώσαμε και μια παρουσία μας στην Βαλέττα 2018 – Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης με στοιχεία της παράστασης, ολοκληρώνουμε τον σχεδιασμό ενός επιτραπέζιου – παραστατικού παιχνιδιού που πιστεύουμε ότι διευκολύνει τη συζήτηση – επίλυση συλλογικών θεμάτων σε «κοινό» χρόνο, και συμμετέχουμε σε δράσεις του Αθήνα – Παγκόσμια Πρωτεύουσα του Βιβλίου 2018.