Ο χρόνος και η ύλη είναι το μείγμα από το οποίο η καλλιτέχνις Λητώ Κάττου δημιουργεί γλυπτά που υπερβαίνουν τα φύλα. Γλυπτά αλλόκοτων όντων, υβριδικών οργανισμών που συμβιώνουν με τον άνθρωπο μιας επόμενης εποχής, ίσως και της τωρινής. Επίπεδες φιγούρες από αλουμίνιο και καθρέφτες σε σχήμα φράσεων από έργα γκραφίτι, τα οποία παρουσίασε στη Γερμανία, στη μεγάλη διοργάνωση αιθουσών τέχνης Art Cologne. Με αυτόν τον τρόπο, ανάμεσα στους εκατοντάδες καλλιτέχνες που συμμετείχαν, η Λητώ Κάττου (τη σύστησε η γκαλερί Ελένη Κορωναίου) απέσπασε το βραβείο New Positions Award, που συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 10.000 ευρώ. «Τα τρία γλυπτά από αλουμίνιο τα οποία περιβάλλονται από τα τέσσερα έργα σε καθρέφτη γίνονται κατανοητά ως σώματα σε μετασχηματισμό. Η επίπεδη φύση τους υποδηλώνει την ύπαρξή τους σε μια μη ανθρώπινη κατάσταση ή μετα-ανθρώπινη κατάσταση. Στα έργα αυτά διευρύνω περαιτέρω την έρευνά μου σχετικά με τις οντολογικές κατανοήσεις της επιπεδότητας και των διαδικασιών ενσωμάτωσης» εξηγεί η κύπρια καλλιτέχνης για τη βραβευμένη της δουλειά που παραπέμπει σε εικόνες του ανοίκειου όπως αναδύονται στα έργα του Κάφκα. «Δεν υπάρχει ιδιαίτερη πρόθεση για εικονογράφηση της «Μεταμόρφωσης» του συγγραφέα πέρα από μια αναφορά στη λογοτεχνική ατμόσφαιρα που παράγει αυτό το έργο και την κατανόηση του ανθρώπινου σώματος ως κάτι μεταβλητού και σε εξέλιξη.Οι χαρακτήρες που κατασκευάζονται δανείζονται μορφές επίπεδων σκιών κατασκευασμένων από θραύσματα ανθρώπινων μελών και μηχανικών στοιχείων. Προσπαθούν να απευθυνθούν ο ένας στον άλλο και στον θεατή διά μέσου των έργων του καθρέφτη. Εκεί ο θεατής εντάσσεται στις διερωτήσεις / διακηρύξεις των σωμάτων αυτών και γίνεται μέρος ουσιαστικά της εγκατάστασης».

ΕΚΘΕΣΗ ΣΤΗΝ ΚΟΛΩΝΙΑ. Το χρηματικό έπαθλο όμως δεν είναι η μόνη της ανταμοιβή. Η γερμανική καλλιτεχνική κοινότητα περιμένει από εκείνη την επόμενη ατομική της έκθεση, για να παρουσιαστεί στον χώρο τέχνης Artothek της Κολωνίας. Η γεννημένη στη Λευκωσία Λητώ Κάττου ζει και εργάζεται στο Λονδίνο και στην Αθήνα. Η απόφοιτος της Σχολής Καλών Τεχνών της Αθήνας συνέχισε το μεταπτυχιακό της στο Βασιλικό Κολέγιο Τέχνης, για να ειδικευθεί στη γλυπτική. Πριν από την πρόσφατη διάκρισή της στη Γερμανία είχε ήδη δείξει το σύγχρονο γλυπτικό της ιδίωμα με τις γλυπτικές επίπεδες φόρμες της στην ομαδική έκθεση των νέων καλλιτεχνών «The Equilibrists» –συνεργασία του Ιδρύματος ΔΕΣΤΕ και του New Museum της Νέας Υόρκης με το Μουσείο Μπενάκη.

Η έλλειψη όγκου ή φύλου στα έργα της ήταν που προξένησε το ενδιαφέρον του επιμελητή Χανς Ούλριχ Ομπριστ όταν δημιουργούσε ένα πρόγραμμα επικεντρωμένο στους σύγχρονους καλλιτέχνες οι οποίοι δουλεύουν με ψηφιακά μέσα. Η καλλιτέχνις παρακολούθησε το πρόγραμμα Google Cultural Institute στο Παρίσι, το οποίο επιμελήθηκε ο Ομπριστ, και δημιούργησε ένα έργο με δύο ενότητες, το «Red Lake» (Κόκκινη Λίμνη). Το πρώτο μέρος, «San», παρουσιάζεται στη Λευκωσία στο Point Centre for Contemporary Art. H συνέχειά του, «Days of San», θα παρουσιαστεί στα μέσα Ιουνίου στο Μουσείο Μπενάκη. O San είναι μια επινόηση με οικολογικό περιεχόμενο. Σύμφωνα με τη δημιουργό του είναι ένα ΑΙ (artificial intelligence – τεχνητή νοημοσύνη) σχεδιασμένο με ανθρώπινα, θεϊκά και ζωικά χαρακτηριστικά, που «κατοικεί» στο ψηφιακό περιβάλλον της Κόκκινης Λίμνης. Στην πραγματικότητα η Κόκκινη Λίμνη είναι ένα ορυχείο κοντά στη Λευκωσία. Η λίμνη αποτελεί απομεινάρι του αρχαίου μεταλλείουχαλκού της Κοκκινοπεζούλας στο Μιτσερό, ενεργούαπό τη Χαλκολιθική περίοδο ως τη δεκαετία του 1960. Το υψηλής οξύτητας περιβάλλον της λίμνης δεν επιτρέπει την ανάπτυξη οποιουδήποτε ζωντανού βιολογικού οργανισμού, καθιστώντας δυσπρόσβατη τη γύρω περιοχή. «Το μυαλό του San έχει κατασκευαστεί για να προστατεύει και να αντιδρά με την Κόκκινη Λίμνη· έχει συλληφθεί ως μια μυθολογική φιγούρα που προστατεύει τον μοναδικό περίγυρό της» σημειώνει η καλλιτέχνις.