Μόλις ενάμισι λεπτό (το πολύ δύο) εκτιμάται ότι διαρκεί η περιβόητη σκηνή της τηλεοπτικής σειράς του BBC που θα γυριστεί στο Σούνιο, βασισμένη στο βιβλίο του Τζον λε Καρέ «Η μικρή τυμπανίστρια». Κι όμως, για χάρη της διατέθηκε υπερπολλαπλάσιος τηλεοπτικός χρόνος και άνοιξε μεγάλη συζήτηση έως ότου τελικά χθες το μεσημέρι το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο να προχωρήσει σε δεύτερη κατά πλειοψηφία γνωμοδότηση (δώδεκα υπέρ και δύο κατά) ώστε να υλοποιηθούν τα γυρίσματα στις 12 Απριλίου.

Το ΚΑΣ, που προσπάθησε να βρει συμβιβαστική λύση μετά την έκταση που πήρε η αρχική αρνητική του γνωμοδότηση, δεν αρκέστηκε να δώσει το πράσινο φως στην εταιρεία παραγωγής της σειράς που θα προβληθεί σε 80 χώρες, αλλά με σχετικά συνοπτικές διαδικασίες επέτρεψε και σε δεύτερο σίριαλ, κινεζικής παραγωγής αυτή τη φορά, να κάνει διήμερο γύρισμα στον αρχαιολογικό χώρο εντός του Απριλίου.

Νερό στο κρασί τους έριξαν και οι δύο πλευρές, κάτι που φάνηκε από την αρχή της συζήτησης του θέματος, με την εισαγωγή της προέδρου του ΚΑΣ, γενικής γραμματέως του υπουργείου Πολιτισμού Μαρίας Ανδρεαδάκη – Βλαζάκη, η οποία, αφού υποστήριξε ότι «στο θέμα δόθηκαν υπέρμετρες διαστάσεις για λόγους ανεξήγητους και για μια υπόθεση σαν αυτές που συζητούνται συχνά και πάντα βρίσκουμε λύση με συνεργασία», τόνισε ότι «το Συμβούλιο λοιδορήθηκε και ζητήθηκαν οι παραιτήσεις των μελών, ενώ ουδέποτε γνωμοδοτήσαμε ότι η κινηματογράφηση δεν συνάδει με τον χώρο και ουδέποτε διακυβεύτηκε η παραγωγή». Από την πλευρά της η εταιρεία παραγωγής επανήλθε με πρόταση μειωμένου χρόνου παραμονής στον χώρο (07.00-13.00 αντί για 07.00-19.00), δέχτηκε να αλλάξει τον τρόπο φωτισμού και να κινηματογραφήσει την ανατολή, αντί για το φημισμένο ηλιοβασίλεμα του Σουνίου. Οσο για τη διακοπή της περιήγησης των επισκεπτών κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων, υπήρξε διαβεβαίωση ότι δεν θα υπερβαίνει τα 15 λεπτά.

«ΣΒΗΣΤΕ ΤΟ ΨΗΦΙΑΚΑ». Τα όσα αρνητικά ακούστηκαν ωστόσο για το ΚΑΣ και τον αρτηριοσκληρωτικό του χαρακτήρα μπορεί να άλλαξαν τη γενική γραμμή πλεύσης, όχι όμως και τον τρόπο σκέψης όλων των μελών. Και μπορεί η σκληροπυρηνική έφορος αρχαιοτήτων Αθηνών Ελένη Μπάνου, που απερίφραστα είχε εκφράσει την αντίθεσή της με τα γυρίσματα στον χώρο, να απουσίαζε (οι απόψεις για την απουσία της διίστανται, καθώς ορισμένοι τη θέλουν εκνευρισμένη από τη διάσταση που πήρε το θέμα κι άλλοι υποστηρίζουν ότι της ζητήθηκε άνωθεν να δηλώσει κώλυμα), υπήρξαν όμως άλλα μέλη, όπως και η αρμόδια έφορος Ανατολικής Αττικής Ελένη Ανδρίκου, που επέμεναν να φέρνουν προσκόμματα έμμεσα ή άμεσα ζητώντας, επί παραδείγματι, από τους υπευθύνους παραγωγής που ήθελαν να καλυφθεί ένα φυλάκιο να μην το καμουφλάρουν αλλά να το σβήσουν ψηφιακά ή να αλλάξουν γωνία λήψης!

«Από ένα τέτοιο γύρισμα προβάλλεται η παραγωγή και όχι η Ακρόπολη ή το Σούνιο, που δεν έχουν ανάγκη προβολής», ήταν μία από τις σκληρές τοποθετήσεις, με τους ψυχραιμότερους να κάνουν λόγο για «το περίσσιο που βλάπτει το ίσιο», ενώ ορισμένοι άλλοι έθεσαν το ζήτημα επί οικονομικής βάσεως αναφέροντας ότι τα τέλη παραχώρησης θα ανέλθουν με τον ΦΠΑ σε 3.968 ευρώ (για δύο ημέρες, καθώς την παραμονή των γυρισμάτων μετά το πέρας λειτουργίας του χώρου θα ξεκινήσουν οι προετοιμασίες), την ώρα που τα έσοδα από μια αντίστοιχη ημέρα του περσινού Απριλίου ήταν 4.800 ευρώ. Διευκρινίσεις ζητήθηκαν και για το περιεχόμενο των σκηνών, που, όπως αποσαφηνίστηκε, δεν περιλαμβάνουν σκηνή δολοφονίας, αλλά τη συζήτηση μιας αγγλίδας και ενός ισραηλινού πράκτορα σχετικά με το πώς θα στήσουν το σκηνικό της προκάλυψής τους.

ΤΟ ΚΙΝΕΖΙΚΟ ΣΙΡΙΑΛ. Τελικά, ο αρχαιολογικός χώρος του Σουνίου με σαφώς συνοπτικότερες διαδικασίες και πολύ λιγότερο θόρυβο παραχωρήθηκε και σε δεύτερη εταιρεία παραγωγής κινεζικών συμφερόντων που θα γυρίσει τηλεοπτική σειρά υπό τον τίτλο «Μy Poseidon», η οποία πραγματεύεται τον έρωτα μιας φοιτήτριας με έναν επιστήμονα θαλάσσιας βιολογίας, οι οποίοι και στην προηγούμενη ζωή τους ήταν ζευγάρι και μοιράζονταν τις οικολογικές τους ανησυχίες. Τα γυρίσματα της δεύτερης σειράς θα γίνουν 18 (13.00-19.00) και 19 Απριλίου (08.00-15.00) για εννέα σκηνές και σαφώς μικρότερο συνεργείο από την προηγούμενη παραγωγή, ενώ δεν θα χρειάζεται να διακόπτεται η περιήγηση των επισκεπτών, καθώς η υπόθεση εξελίσσεται στο σήμερα. Ωστόσο, ούτε εδώ έλειψαν οι παρεμβάσεις των αρχαιολόγων, οι οποίοι προέβησαν σε ορισμένες αλλαγές, όπως το ότι ζήτησαν ο πρωταγωνιστής να μην πίνει αναψυκτικό εντός του χώρου, όπως προέβλεπε το σενάριο, αλλά νερό.