Υπάρχει πιο ωραία είδηση από εκείνη που θέλει ύστερα από τρεις δεκαετίες συζητήσεων, σχεδίων επί χάρτου και διαρκώς αναβολών, να προχωρούν επιτέλους οι διαδικασίες ώστε η Σπάρτη να αποκτήσει ένα αρχαιολογικό μουσείο αντάξιο του παρελθόντος της; Πιο ταιριαστό περιβάλλον δεν θα μπορούσε να υπάρξει από μια έκθεση αφιερωμένη στις πολλαπλές και κυρίως καθημερινές εκφάνσεις της ομορφιάς: στον προάγγελο και δορυφόρο της μεγάλης διοργάνωσης που προγραμματίζει για τον Μάιο το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, η οποία ξεκινά ένα ταξίδι ανά την Ελλάδα με πρώτο σταθμό το Μουσείο Ελιάς και Ελληνικού Λαδιού του Πολιτιστικού Ιδρύματος Ομίλου Πειραιώς, στη Σπάρτη, υπό τον τίτλο «Οι αμέτρητες όψεις του ωραίου».

Λίγο πριν οι πόρτες του φωτισμένου υποβλητικά χώρου πολλαπλών χρήσεων ανοίξουν, παρουσία του Προέδρου της Δημοκρατίας Προκόπη Παυλόπουλου, ώστε να αποκαλυφθούν σχεδόν αιωρούμενες 40 εξαιρετικής αισθητικής αρχαιότητες από τους προϊστορικούς ώς τους ρωμαϊκούς χρόνους (βγήκαν από τις αποθήκες, αλλά και μετακινήθηκαν από τους εκθεσιακούς χώρους του μεγαλύτερου μουσείου της χώρας), ήταν ο δήμαρχος της Σπάρτης (με τη στήριξη του οποίου υλοποιήθηκε το εγχείρημα) Ευάγγελος Βαλιώτης που επανέφερε το πάγιο αίτημα δημιουργίας νέου μουσείου. Και ήταν η γενική γραμματέας του υπουργείου Πολιτισμού Μαρία Ανδρεαδάκη – Βλαζάκη εκείνη που κόμισε την ευχάριστη είδηση. Εντός της εβδομάδας θα εισαχθεί προς συζήτηση η μουσειολογική προμελέτη, ώστε να τεθούν οι προδιαγραφές και να προχωρήσει σύντομα ο διεθνής αρχιτεκτονικός διαγωνισμός που θα επιτρέπει τη συνύπαρξη του διατηρητέου κτιρίου της Χυμοφίξ με νέα πτέρυγα που πρόκειται να χτιστεί.

ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΚΑΙ ΕΡΩΤΑΣ. Εστω κι ένα βήμα προς θετική κατεύθυνση μόνο ως κάτι όμορφο θα μπορούσε να χαρακτηριστεί. Αλλωστε «το Ωραίο ως έννοια, εκτός από την ομορφιά, συμπεριελάμβανε την αισθητική, την ηθική, τη συμπεριφορά, την αριστεία. Ηταν αυτό που κινητοποιούσε και εξακολουθεί να κινητοποιεί τις υγιείς δυνάμεις της κοινωνίας», όπως τόνισε η πρόεδρος του ΠΙΟΠ Σοφία Στάικου λίγο πριν αποκαλυφθούν στους επισκέπτες μερικές από τις όψεις του ωραίου.

Επί της υποδοχής δεν θα μπορούσε παρά να βρίσκεται η κομψή θεά της ομορφιάς Αφροδίτη μαζί με τον Ερωτα, όπως απεικονίζεται σε ένα πήλινο αγαλμάτιο του 2ου αι. π.Χ. Τη ζεστή υφή του πηλού διαδέχονται η αυστηρότητα και η ψυχρότητα του μαρμάρου και η αντίληψη περί ωραίου της κυκλαδικής κοινωνίας της 3ης χιλιετίας π.Χ. όπως αποτυπώνεται στα λιτά και αφαιρετικά κυκλαδικά ειδώλια, για να συνεχιστεί η διαδρομή στον χρόνο, αλλά και τον χώρο (καθώς υπάρχουν εκθέματα από τη Μικρά Ασία ώς τις Μυκήνες και από τη Μακεδονία ώς την Κόρινθο). Ο πυρήνας της έκθεσης έχει εστιάσει στον ρόλο του ελαιολάδου στην ομορφιά, όπου σε μια πήλινη πινακίδα Γραμμικής Β’ από την Πύλο αναφέρεται η λέξη έλαιο, καθώς και το ιδεόγραμμά της, ενώ πάνω σε ερυθρόμορφα αγγεία και κοσμήματα έχει αποτυπωθεί η αισθητική του αρχαίου ελληνικού κόσμου, ο οποίος στην κλασική εποχή, «εθισμένος» στο ωραίο, εξανθρώπιζε και μεταμόρφωνε ακόμη και τα μυθολογικά τέρατα σε όμορφες γυναίκες.

INFO

«Οι αμέτρητες όψεις του ωραίου» στο Μουσείο Ελιάς και Ελληνικού Λαδιού, στη Σπάρτη, έως 15 Απριλίου