Επάγγελμα ρεπόρτερ στο σινεμά

Με αφορμή το φιλμ «The Post» του Στίβεν Σπίλμπεργκ, που προβάλλεται στους κινηματογράφους, επιλέγουμε ορισμένες από τις πιο χαρακτηριστικές ταινίες του αμερικανικού κινηματογράφου για το δημοσιογραφικό επάγγελμα

  | ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 13/01/2018 08:00 |

«Το τελευταίο ατού» 1951
Ξεπεσμένος ρεπόρτερ πηγαίνει ένα ταξίδι στο Νέο Μεξικό και πέφτει πάνω σε ένα δημοσιογραφικό λαβράκι: ένας άντρας, ο Λίο Μινόζα, έχει παγιδευτεί μέσα σε μια σπηλιά που κατέρρευσε. Πιστεύοντας ότι έχει βρει τη χρυσή ευκαιρία που θα τον ξαναφέρει στην επιφάνεια και θα του δώσει φήμη, εκμεταλλεύεται την είδηση και την κάνει πρώτο θέμα στις εφημερίδες. Γύρω από τον άτυχο παγιδευμένο άντρα ενορχηστρώνεται ένα μεγάλο δημοσιογραφικό γεγονός, που εξελίσσεται σε ένα καρναβάλι των μίντια. Κανείς όμως πια δεν μοιάζει να νοιάζεται για τη διάσωση του εγκλωβισμένου άντρα. Και ο μεγάλος σκηνοθέτης σαρκάζει με τον πιο κυνικό τρόπο την Τέταρτη Εξουσία σε μια ταινία που αγνοήθηκε στην εποχή της.
Σκηνοθεσία: Μπίλι Γουάιλντερ
Με τους: Κερκ Ντάγκλας,
Ζον Στέρλινγκ

«Ολοι οι άνθρωποι του Προέδρου» 1976
Η αληθινή ιστορία των δημοσιογράφων που ξεσκέπασαν το σκάνδαλο Γουότεργκεϊτ, σκηνοθετημένο ως νουάρ θρίλερ από τον μάστορα Αλαν Πάκουλα. Μοντέλο «δημοσιογραφικής ταινίας». Ο Αλαν Πάκουλα χρησιμοποιεί ένα «στεγνό» ύφος, δίχως αισθητικές ωραιοποιήσεις, αναδεικνύοντας έτσι μια αυθεντική αίσθηση κινδύνου. Η αυθεντικότητα όμως του φιλμ προεκτάθηκε και στις ερμηνείες του: οι δυο πρωταγωνιστές πήγαιναν στα γραφεία της εφημερίδας «Washington Post» για μήνες προκειμένου να μαζέψουν πληροφορίες για τους ρόλους τους. Σημειώστε πως ο τότε διευθυντής της εφημερίδας δεν επέτρεψε την πραγματοποίηση των γυρισμάτων στα γραφεία της και γι' αυτό τον λόγο έγινε πιστή αναπαράσταση των γραφείων στα στούντιο Burbank του Χόλιγουντ.
Σκηνοθεσία: Αλαν Πάκουλα
Με τους: Ντάστιν Χόφμαν,
Ρόμπερτ Ρέντφορντ

«Το κύκλωμα» 1987
Πάρτε δύο αντίπαλους ρεπόρτερ: ο ένας γοητευτικός, ο άλλος ταλαντούχος. Ο ένας υπέρ της πιο «ελαφράς» ειδησεογραφίας, ο άλλος φανατικός της έγκυρης ενημέρωσης. Προσθέστε μία τηλεοπτική παραγωγό, πολέμιο των τηλεοπτικών σκουπιδιών αλλά υπέρμαχο του έρωτα, και έχετε ένα ενδιαφέρον ερωτικό τρίγωνο, στις τρεις πλευρές του οποίου ο Μπρουκς εξετάζει προσεκτικά το «νέο» τότε φρούτο των τηλεοπτικών δημοσιογράφων / αστέρων, κάτι που αδυνατούσαμε να συλλάβουμε την εποχή που πρωτοείδαμε το φιλμ στις ελληνικές αίθουσες. Η ταινία ήταν υποψήφια για επτά Οσκαρ δίχως να κερδίσει κανένα. Στη χώρα της όμως θεωρείται ήδη κλασική.
Σκηνοθεσία: Τζέιμς Λ. Μπρουκς
Με τους: Γουίλιαμ Χαρτ, Χόλι Χάντερ, Αλμπερτ Μπρουκς, Τζακ Νίκολσον

«Το πρωτοσέλιδο» 1994
Ο Χένρι εργάζεται σε μια εφημερίδα της Νέας Υόρκης, ως δημοσιογράφος. Τα λεφτά είναι λίγα, το ωράριο εξαντλητικό και η έγκυος σύζυγός του παραπονιέται συνεχώς. Τότε, παρουσιάζεται μια μεγάλη ευκαιρία: μια πρόταση από μια άλλη εφημερίδα, με λιγότερες ώρες δουλειάς και περισσότερα λεφτά. Οταν όμως ο Χένρι βρεθεί μπροστά στο θέμα της χρονιάς, θα πρέπει να πάρει μερικές πολύ δύσκολες αποφάσεις. Ο Ρον Χάουαρντ αναπαράγει με πιστότητα το χαοτικό κλίμα που επικρατούσε εκείνη την εποχή στα γραφεία μιας μεγάλης εφημερίδας, κλίμα που φαντάζει ήδη μακρινό: τα χρόνια εκείνα υπήρχαν ακόμα γραφομηχανές και τασάκια στα γραφεία...
Σκηνοθεσία: Ρον Χάουαρντ
Με τους: Μάικλ Κίτον, Ρόμπερτ Ντιβάλ, Γκλεν Κλόουζ, Μαρίζα Τομέι


«The Insider» 1999
Η αληθινή ιστορία του τηλεοπτικού παραγωγού Λόουελ Μπέργκμαν, ο οποίος έπεισε το 1996 έναν πρώην υπάλληλο μεγάλης καπνοβιομηχανίας, τον Τζέφρι Βίγκαντ, να κάνει σημαντικές αποκαλύψεις, παραβιάζοντας έτσι το σύμφωνο εχεμύθειας με τους πρώην εργοδότες του. Ωστόσο η διεύθυνση του CBS δεν θέλησε να μεταδώσει την εκπομπή, φοβούμενη τις αντιδράσεις της θιγόμενης πλευράς. Το σενάριο βασίστηκε σε ένα άρθρο του «Vanity Fair» με τίτλο, «Ο άνθρωπος που ήξερε πολλά». Ο Μάικλ Μαν διάβασε τη συνέντευξή και ήρθε σε επικοινωνία με τον Βίγκαντ, ο οποίος δέχθηκε να γυριστεί η ταινία με τον όρο να αλλάξουν τα ονόματα των παιδιών του και να μην υπάρχει καμία σκηνή στην ταινία με τσιγάρο.
Σκηνοθεσία: Μάικλ Μαν
Με τους: Αλ Πατσίνο, Ράσελ Κρόου, Κρίστοφερ Πλάμερ


«Ραγισμένο γυαλί» 2003
Η αληθινή ιστορία του Στίβεν Γκλας ενός νεαρού δημοσιογράφου - φαινόμενο που έγραφε, μεταξύ άλλων εντύπων, στο «Rolling Stone» και στο [New Republic» που ασκούσε τη μεγαλύτερη ίσως επιρροή στον πολιτικό κόσμο, αφού αποτελούσε το επίσημο ειδησεογραφικό ανάγνωσμα του προεδρικού αεροπλάνου Air Force One. Οπου, με αφετηρία ένα άρθρο του αφιερωμένο σε εταιρικό σκάνδαλο με πρωταγωνιστή έναν νεαρό χάκερ, έρχεται η πτώση. Συντάκτες αντίπαλου περιοδικού για καθαρά εσωτερικούς λόγους κινούν τις πληροφορίες τους και ανακαλύπτουν ότι τα γεγονότα του συγκεκριμένου άρθρου τείνουν προς τη φαντασία. Ερχόμενοι σε άμεση επικοινωνία με τον εκδότη του Γκλας, αναμειγνύονται σε ένα από τα μεγαλύτερα δημοσιογραφικά σκάνδαλα που έχουν ξεσπάσει στις ΗΠΑ.
Σκηνοθεσία: Μπίλι Ρέι
Με τους: Χέιντεν Κρίστενσεν, Χανκ Αζάρια

«Καληνύχτα και καλή τύχη» 2005
Οι θρυλικές live αντιμαχίες ανάμεσα στον παρουσιαστή ειδήσεων του CBS Εντουαρντ Ρ. Μάροου και τον γερουσιαστή Τζόζεφ Μακάρθι, που είχαν ως αποτέλεσμα την πτώση του κακόφημου πολιτικού στα μέσα της δεκαετίας του '50, φιλμογραφημένες με τρομερή πιστότητα και εντεταγμένες σε ένα φιλμ εντυπωσιακά χαμηλόφωνο και αφηγηματικά ώριμο από τον Τζορτζ Κλούνι, σε μια κορυφαία σκηνοθετική στιγμή. Η δε ταινία κυκλοφόρησε σε ασπρόμαυρη μορφή, αν και γυρίστηκε ως έγχρωμη και το ασπρόμαυρο προστέθηκε αργότερα, στη διαδικασία του post production.
Σκηνοθεσία: Τζορτζ Κλούνι
Με τους: Ντέιβιντ Στράθερν, Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ, Τζορτζ Κλούνι