Η γκαρνταρόμπα της Φρίντα Κάλο

Οι εντυπωσιακές και γεµάτες χρώµατα ενδυµατολογικές επιλογές της Φρίντα Κάλο είναι εξίσου διάσηµες και αναγνωρίσιµες µε τις εικαστικές δηµιουργίες της, µε αποτέλεσµα να έχουν αποτελέσει πηγή έµπνευσης για τον κόσµο της µόδας. Και τώρα, για πρώτη φορά, η πολύχρωµη γκαρνταρόµπα της µε έντονο το αποτύπωµα της λατινοαµερικανικής παράδοσης βγαίνει από την ντουλάπα της κι από την πατρίδα της, το Μεξικό, για να παρουσιαστεί σε µια από τις πλέον αναµενόµενες εκθέσεις, στο Λονδίνο και στο Μουσείο Βικτωρίας και Αλβέρτου. Ρούχα, κοσµήµατα, αξεσουάρ, φωτογραφίες, επιστολές, καλλυντικά, φάρµακα, κορσέδες ζωγραφισµένα από την ίδια είναι µερικά µόνο από τα αντικείµενα που θα ταξιδέψουν στη Βρετανία και τα οποία για µισό αιώνα δεν είχε αγγίξει ανθρώπινο βλέµµα, καθώς ο σύζυγος της Κάλο, επίσης ζωγράφος Ντιέγκο Ριβέρα, τα κλείδωσε στο µπάνιο του περίφηµου Γαλάζιου Σπιτιού µετά τον θάνατό της, το 1954, µε την εντολή να µην ανοιχθεί αν δεν περάσουν 15 χρόνια. Ο θησαυρός αυτός –περίπου 300 αντικείµενα –τελικά ανοίχθηκε µισό αιώνα αργότερα και τώρα θα παρουσιαστεί µε στόχο να γνωρίσει το κοινό µια προσωπική πτυχή της θρυλικής ζωγράφου που µετέτρεψε τον πόνο σε τέχνη, αλλά και να αποσαφηνιστούν οι επιρροές του στυλ της στη µόδα.

– Frida Kalo making her self up, στο Μουσείο Βικτωρίας και Αλβέρτου, από 16 Ιουνίου

Ο Ντελακρουά, ζωγράφος και συγγραφέας

Το ελληνικό κοινό τον γνωρίζει από την εµβληµατική «Σφαγή της Χίου», ωστόσο ο Ευγένιος Ντελακρουά είναι γνωστός στο εικαστικό στερέωµα ως εκ των κορυφαίων του Γαλλικού Ροµαντισµού. Η χρήση του χρώµατος, ο τρόπος που απέδιδε τις κινήσεις και οι αριστοτεχνικές πινελιές του επηρέασαν πολλούς µεταγενέστερους καλλιτέχνες και κυρίως τους ιµπρεσιονιστές. Φέτος, για πρώτη φορά µετά το 1963, έτος που συνέπιπτε µε τα 100 χρόνια από τον θάνατό του, 180 έργα του θα εκτεθούν στο Μουσείο του Λούβρου παρουσιάζοντας τη διαδροµή του ως ζωγράφου, από τα πρώτα του βήµατα στον κόσµο της τέχνης, όταν εµφανίστηκε στα εικαστικά δρώµενα του Παρισιού το 1820 έως τα τελευταία αινιγµατικά έργα του –άλλοτε θρησκευτικού περιεχοµένου και άλλοτε τοπία. Η έκθεση που πραγµατοποιείται σε συνεργασία µε το Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης δεν θα περιοριστεί µόνο στον ζωγράφο Ευγένιο Ντελακρουά –τον δηµιουργό του διάσηµου πίνακα «Η ελευθερία οδηγεί τον λαό», έργο που αν και είχε αγοραστεί από το γαλλικό κράτος είχε αποσυρθεί ως «επικίνδυνο» να ξεσηκώσει τον λαό –αλλά και στον εικονογράφο και τον συγγραφέα µε την πολιτική άποψη.

– Ευγένιος Ντελακρουά (1798-1863), στο Μουσείο του Λούβρου, από 28 Μαρτίου έως 23 Ιουλίου

«Πρεμιέρα» Γουόρχολ στις ΗΠΑ

Ακόµη και όσοι δεν ασχολούνται µε την τέχνη µπορούν να αναγνωρίσουν µε την πρώτη µατιά ένα έργο του. Κι εκείνοι που είναι ειδήµονες εκτιµούν ότι γνωρίζουν τα πάντα γύρω από τη θρυλική µορφή του και το έργο του. Η έκθεση που ετοιµάζει το Μουσείο Αµερικανικής Τέχνης Γουίτνι, ωστόσο, υπόσχεται να κάνει τους επισκέπτες να ξανασκεφτούν κατά πόσο γνωρίζουν τον Αντι Γουόρχολ, καθώς κάνει λόγο για την πρώτη πλήρη αναδροµική που οργανώνεται για το απόλυτο είδωλο της ποπ αρτ από το 1989, συνδυάζοντας έργα από διαφορετικές περιόδους, που έχουν γίνει µε διαφορετικά µέσα και αφορούν διαφορετικά στυλ: από τα πρώιµα έργα του –εικονογραφήσεις για διαφηµίσεις της δεκαετίας του 1950 –µέχρι τα δηµοφιλή και άµεσα αναγνωρίσιµα κουτιά της σούπας Κάµπελ και τις πειραµατικές ταινίες του. Η αναδροµική αυτή έκθεση για το έργο του Γουόρχολ είναι η πρώτη που οργανώνεται από αµερικανικό µουσείο µετά την έκθεση που φιλοξενήθηκε το 1989 στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης, δύο µόλις χρόνια µετά τον θάνατό του και θα περιλαµβάνει έργα που θα παρουσιαστούν για πρώτη φορά στην Αµερική, ενώ προγραµµατίζεται να περιοδεύσει στο Σαν Φρανσίσκο και στο Σικάγο το 2019.

– Αντι Γουόρχολ, στο Μουσείο Αμερικανικής Τέχνης Γουίτνι, από τον Νοέμβριο

Πώς η Ιαπωνία επηρέασε τον Βαν Γκογκ;

Μπορεί ο Βίνσεντ βαν Γκογκ να µην ταξίδεψε ποτέ στην Ιαπωνία, αλλά αυτό δεν τον εµπόδισε να επηρεαστεί από τη χώρα της Απω Ανατολής, δεδοµένου ότι την εποχή που έζησε ο ολλανδός ζωγράφος η Ιαπωνία έκανε το άνοιγµά της στον κόσµο. Τόσο ο ίδιος όσο και ο αδελφός του συνέλεγαν ιαπωνικές ξυλογραφίες και µάλιστα σε µια επιστολή του αναφέρει: «Ολη µου η δουλειά ώς έναν βαθµό βασίζεται στην ιαπωνική τέχνη». Στην έκθεση που προγραµµατίζει το Μουσείο Βαν Γκογκ στο Αµστερνταµ, οι επισκέπτες θα έχουν την ευκαιρία να δουν τη συλλογή του ζωγράφου από έργα και χαρακτικά ιαπωνικής τέχνης µαζί µε δικά του έργα που έχουν επηρεαστεί από τα χρώµατα και τον τρόπο γραφής των Ιαπώνων, γεγονός που εκτιµάται µάλιστα ότι έδωσε νέα πνοή στους πίνακές του, καθώς θεωρούσε την Ιαπωνία ως µια µορφή Ουτοπίας. Εκτός από τα έργα που διαθέτει το µουσείο η έκθεση θα εµπλουτιστεί µε επιπλέον 40 κοµµάτια που θα ταξιδέψουν από την Ιαπωνία αλλά και άλλες χώρες και θα αφορούν έργα άλλων καλλιτεχνών µε ανάλογες επιρροές και έγγραφα.

– Βαν Γκογκ και Ιαπωνία, στο Μουσείο Βαν Γκογκ, από 23 Μαρτίου έως 24 Ιουνίου 2018

1932: η χρονιά του Πικάσο

Το 1932 υπήρξε µια σπουδαία χρονιά για τον Πάµπλο Πικάσο, τόσο, που χαρακτηρίστηκε η χρονιά του, καθώς µεταξύ άλλων τότε διοργανώθηκε και η πρώτη αναδροµική έκθεσή του. Και σε αυτή τη χρονιά εστιάζει µήνα προς µήνα η έκθεση –που θεωρείται µία από τις σηµαντικότερες που έχουν γίνει ποτέ –µέσα από 100 και πλέον έργα που φιλοτέχνησε ο πιο επιδραστικός ζωγράφος του 20ού αιώνα εκείνη τη χρονιά. Πίνακες, γλυπτά έργα σε χαρτί, όπως το «Γυµνό σε µαύρη πολυθρόνα», «Το όνειρο» και «Kορίτσι µπροστά σε καθρέφτη», τα οποία ζωγραφίστηκαν µέσα στον Μάρτιο του 1932 µε πρωταγωνίστρια την ερωµένη του, Μαρί Τερέζ Βάλτερ, θα αποτελέσουν µέρος της έκθεσης που αποτελεί συνεργασία της Τέιτ Μόντερν µε το Εθνικό Μουσείο Πικάσο στο Παρίσι. Τα τρία αυτά έργα θα συνυπάρξουν για πρώτη φορά 85 χρόνια µετά τη «γέννησή» τους και θα παρουσιαστούν πλάι σε οικογενειακές φωτογραφίες και υλικό που θα επιτρέψει µια σπάνια µατιά στην προσωπική ζωή του 50χρονου τότε Πικάσο.

– Πικάσο 1932 – Ερωτας, Δόξα, Τραγωδία, στην Τέιτ Μόντερν, από 8 Μαρτίου έως 9 Σεπτεμβρίου 2018