Είναι άνδρες ηλικίας 18 έως 34 ετών. Κατοικούν στο κέντρο της Αθήνας. Διαθέτουν ανώτερη μόρφωση, εργάζονται και αν δεν ζουν άνετα, τουλάχιστον τα καταφέρνουν. Ιδεολογικά ανήκουν στην Αριστερά ή την Κεντροαριστερά και πηγαίνουν σπανιότατα στην εκκλησία. Διαβάζουν κατά μέσο όρο οκτώ βιβλία τον χρόνο, βλέπουν πέντε ξένες ταινίες σε κινηματογραφικές αίθουσες και ακούν ελληνική μουσική. Είναι το προφίλ της πιο μεγάλης και πλέον δραστήριας ομάδας των «καταναλωτών πολιτισμού» στην Αθήνα και αντιπροσωπεύει το 36% του συνόλου. Ολα αυτά σύμφωνα με έρευνα που έδωσε χθες στη δημοσιότητα το Δίκτυο Πολιτισμού του Δήμου Αθηναίων Athens Culture Net και υλοποιήθηκε από την εταιρεία Public Issue (24 Οκτωβρίου έως 1 Νοεμβρίου 2017).

Οι αδυναμίες δεν λείπουν από το εγχείρημα που σε αδρές γραμμές παρουσιάζει τους Αθηναίους σε ποσοστό 73% να δηλώνουν ότι «ενδιαφέρονται για την παραγωγή του πολιτιστικού προϊόντος και συμμετέχουν στην κατανάλωσή του. Δεν αποτυπώνει την πραγματικότητα σε ορισμένες περιπτώσεις, όπως στο σημείο που οι Αθηναίοι φαίνεται να αγαπούν περισσότερο τον ευρωπαϊκό κινηματογράφο σε σχέση τον αμερικανικό παρά το γεγονός ότι τα στοιχεία των εισπράξεων δείχνουν το ακριβώς αντίθετο. Σε κάποιες άλλες περιπτώσεις παρουσιάζει αντιφατικά στοιχεία, όπως στο σημείο όπου το 16% των Αθηναίων φέρεται ότι ακούει κλασική μουσική, αλλά η προσέλευσή του στην Εθνική Λυρική Σκηνή είναι χαμηλότερη του 10%. Προβλήματα που οι συντελεστές αναγνωρίζουν και αποδίδουν στο γεγονός ότι συχνά οι ερωτώμενοι δίνουν πολιτικά ορθές απαντήσεις με αποτέλεσμα τα στοιχεία να αποκλίνουν από την πραγματικότητα. Και βεβαίως περιορίζεται σε ένα μικρό δείγμα των κατοίκων μόνο του Δήμου Αθηναίων καθώς απάντησαν 1.004 άτομα που μένουν στα επτά δημοτικά διαμερίσματα του Δήμου Αθηναίων, των οποίων οι κάτοικοι ανέρχονται 547.838 άτομα.

Δεδομένου όμως ότι τέτοιες έρευνες που αποτελούν πολύτιμα εργαλεία για όσους ασχολούνται με τον πολιτισμό σπανίζουν, δεν μπορεί κάποιος παρά να παρακολουθήσει με ενδιαφέρον τα ευρήματα. Ενας στους δύο κατοίκους της Αθήνας, λοιπόν, θεωρεί ότι γίνονται πολλές εκδηλώσεις στην πόλη, ενώ ένας στους τέσσερις (24%) ότι πραγματοποιούνται περισσότερες εκδηλώσεις σε σύγκριση με την προηγούμενη τριετία. Οι περισσότεροι –κυρίως οι νέοι και οι άνδρες –ενημερώνονται μέσω του Διαδικτύου, ενώ οι γυναίκες και οι μεγαλύτεροι ηλικιακά μέσω της τηλεόρασης. Οσο για το κόστος συμμετοχής στα πολιτιστικά δρώμενα, οι συμμετέχοντες βρίσκουν τα εισιτήρια ακριβά σε ποσοστό 28% ενώ το 32% θεωρεί κανονικές τις τιμές. «Μέσα από την έρευνα επιβεβαιώνεται η επιλογή μας να στοχεύσουμε στον πολιτισμό ως στρατηγικό πλεονέκτημα της Αθήνας» τόνισε ο δήμαρχος Αθηναίων Γιώργος Καμίνης κατά την παρουσίαση της έρευνας, σημειώνοντας ότι «ο πολιτισμός είναι αιτία να επισκεφθεί κάποιος την Αθήνα, ενώ αφήνει παράλληλα μεγάλο οικονομικό αποτύπωμα στη ζωή της πόλης».

ΠΡΩΤΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΑΚΡΟΠΟΛΗΣ. Πρώτο σε προσέλευση κοινού φαίνεται να ήταν τον τελευταίο χρόνο –από τα 44 μέλη του Athens Culture Net (με ιδρυτικό δωρητή το Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος) –το Μουσείο της Ακρόπολης με 39%, με το Κέντρο Πολιτισμού του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος να ακολουθεί με 26% και την Τεχνόπολη να συμπληρώνει την πρώτη τριάδα με 24%.

Ωστόσο αγαπημένη συνήθεια φαίνεται να αναδεικνύεται το διάβασμα βιβλίων, όπου το 79% διαβάζει τουλάχιστον ένα βιβλίο τον χρόνο (ανεξαρτήτως είδους) με το θέατρο να ακολουθεί (56%) και τον κινηματογράφο (σε αίθουσα) να έπεται με 50%. Κι αν τα στοιχεία του box office δείχνουν τις χολιγουντιανές ταινίες να σπάνε τα ταμεία, από την έρευνα προκύπτει ότι το 39% αγαπά τον παλιό ελληνικό κινηματογράφο, με τον ευρωπαϊκό να αποτελεί τον δεύτερο σε προτίμηση (26%) και τον αμερικανικό να ανέρχεται τρίτος στις προτιμήσεις με 17%. Οσο για τη μουσική φαίνεται πως το 44% ακούει μόνο ελληνική, το 32% μόνο ξένη και το 13% και τα δύο είδη.

Στα ενδιαφέροντα ευρήματα της έρευνας συγκαταλέγονται εκείνα που σχετίζονται με τις αντιλήψεις σχετικά με την πολιτιστική ταυτότητα στην Ελλάδα. Ενας στους δύο κατοίκους της Αθήνας αισθάνεται πιο κοντά στον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό και δηλώνει πρωτίστως μεσογειακός, κατόπιν Ευρωπαίος και λιγότερο Βαλκάνιος και Ανατολίτης. Διχασμένοι εμφανίζονται οι συμμετέχοντες στην έρευνα σχετικά με την επίδραση της παράδοσης και του εκσυγχρονισμού στην ελληνική κοινωνία με το 42% να τάσσεται υπέρ της άποψης ότι είναι ισχυρότερη η επιρροή της ελληνορθόδοξης παράδοσης και το 40% να θεωρεί εντονότερη την επιρροή του ευρωπαϊκού τρόπου ζωής, ενώ όσον αφορά το μέλλον οι ερωτώμενοι θεωρούν ότι είναι καλύτερα να υπάρξει στροφή προς την ελληνορθόδοξη παράδοση και πάλι σε ποσοστό 42%. Ενδιαφέρον, τέλος, έχει να δούμε και το προφίλ των αμέτοχων στα ζητήματα πολιτισμού, που αντιστοιχεί στο 27% των κατοίκων της Αθήνας. Είναι κυρίως γυναίκες, μέσης μόρφωσης ιδεολογικά προσκείμενες στη Δεξιά και την Κεντροδεξιά και δεν έχουν ταξιδέψει στο εξωτερικό την τελευταία τριετία.