«Γιατί τα περισσότερα ρεμπέτικα τραγούδια μιλούν για έρωτες χαμένους, πληγωμένες αγάπες και ναρκωτικά;». Είναι η ερώτηση που τους απευθύνουν συχνά οι Ολλανδοί όταν ακούν να παίζουν αυτή την «παράξενη μουσική»: Τη «Μισιρλού» με τσέμπαλο, «Τα παιδιά της γειτονιάς σου» με βιόλα ντα γκάμπα, τον «Κοκαϊνοπότη» με μπαρόκ κοντραμπάσο, τη «Ζωντοχήρα» του Αντώνη Νταλγκά ή το «Μπαξέ τσιφλίκι» και το «Κάθε βράδυ» του Βασίλη Τσιτσάνη σε τζαζ διαδρομές.

Για τους Broke Konsort, το συγκρότημα που έχει ως μόνιμη έδρα του το Αμστερνταμ, αυτός ο καινούργιος κόσμος που δημιουργούν δεν είναι ξένος. Η μουσική ομάδα που επιδίδεται σε πειραματισμούς σμίγει ετερόκλητους ήχους από σύμπαντα που έχουν ψηλαφίσει και συνεχίζουν να εξερευνούν. Ο τσεμπαλίστας Πάνος Ηλιόπουλος (ο οποίος υπογράφει και τις διασκευές – ενορχηστρώσεις) εξηγεί ότι «δεν θέλαμε να παίξουμε με ένα τσέμπαλο την «Υπόγα» ,για παράδειγμα. Προσπαθήσαμε να δώσουμε τις εσωτερικές μας συντεταγμένες μέσα από μελωδίες και τραγούδια που αγαπάμε. Δεν επιδιώκουμε δηλαδή μια μπαρόκ σύνθεση ν’ ακουστεί ως ρεμπέτικο ή ένα ρεμπέτικο ως μπαρόκ. Θέλουμε να έχουν την αρμονία, το νεύρο, τη διαδρομή που μας οδήγησε ώς αυτά».

Ο τσεμπαλίστας, ο οποίος πήγε πριν από χρόνια για μουσικές σπουδές στην Ολλανδία και ρίζωσε όπως λέει γελώντας εκεί, ανήκει σε εκείνους που θεωρούν ότι το να κάνεις crossover έχει ούτως ή άλλως ρίσκο. «Ο μεγαλύτερος κίνδυνος κατά την άποψή μου είναι ότι όσοι μπαίνουν σε αυτό τον χορό δεν έχουν συναίσθηση του ρίσκου, το προσεγγίζουν επιφανειακά κάτω από την ασφάλεια της ομπρέλας που δημιουργεί μια, ας πούμε, πρωτότυπη ιδέα. Αλλά δεν φτάνει αυτό. Ας ελπίσουμε ότι ένα μικρό μέρος του στοιχήματος το κερδίζουμε αναδεικνύοντας τα τοπία των συναισθημάτων και την ομορφιά των δύο κόσμο».

Είναι μεγάλη πρόκληση η διαχείριση αλλά και ακτινοβολία της γοητευτικής και σκοτεινής πλευράς που κυριαρχεί τόσο στο ρεμπέτικο όσο και στην μπαρόκ μουσική. «Και οι πέντε –η Σοφία Πάτση στο τραγούδι, η Αντιγόνη Σεφερλή στο μπαρόκ τσέλο, η Ελβετίδα Julie Stadler στη βιόλα ντα γκάμπα και ο τζαζ κοντραμπασίστας Πάνος Μάραντος –έχουμε διαφορετικά μουσικά ακούσματα και ερεθίσματα. Ολα αυτά περνάνε στους προσωπικούς μας ήχους και φυσικά στην παράσταση».

Αλλη μια πρόκληση στο προχωρημένο μουσικό εγχείρημα για τον τσεμπαλίστα Πάνο Ηλιόπουλο είναι οι προσμείξεις διαφορετικών στοιχείων με τη χρονική απόσταση αιώνων. «Ενα κοινό στοιχείο που μοιράζεται το μπαρόκ με τα ρεμπέτικα είναι ότι αντλούν στοιχεία από την παράδοση ή δημιουργούν προϋποθέσεις για αυτοσχεδιασμό. Ομως το πιο σημαντικό είναι η απόλυτη ελευθερία που δίνει η συνάντηση αυτών των δύο κόσμων. Πολλές φορές αυτό απαντώ στους Ολλανδούς στη μόνιμη πια απορία τους για τη θεματολογία των ρεμπέτικων».

INFO: Οι Broke Konsort στο Megaron Underground (Βασ. Σοφίας και Κόκκαλη, τηλ. 210-72.82.333) το Σάββατο 2 Δεκεμβρίου, στις 21.00.