«Επιστρέφει» σε μια από τις πόλεις που αγάπησε, στην πατρίδα που κατά βάθος θα ήθελε να έχει αφού τον αποκαλούσαν Γραικύλο λόγω της ευρείας ελληνομάθειάς του. Ο λόγος για τον φιλέλληνα αυτοκράτορα Αδριανό, ο οποίος 1.900 χρόνια μετά την ανάρρησή του στον θρόνο της Ρώμης τιμάται σε πολλές από τις πόλεις που ευεργέτησε, και ανάμεσά τους στην Αθήνα.

Κι αν η αρχή έγινε στο Μουσείο της Ακρόπολης με το μαρμάρινο πορτρέτο του, το οποίο έφερε στο φως η αρχαιολογική σκαπάνη στη λεωφόρο Συγγρού το 1933, το ίδιο αυτό πορτρέτο βρίσκεται και στο επίκεντρο της μικρής επετειακής έκθεσης που διοργανώνει το μεγαλύτερο μουσείο της χώρας, το Εθνικό Αρχαιολογικό. Μέσα σε μια μόνο αίθουσα –στην πτέρυγα των ρωμαϊκών αρχαιοτήτων –40 γλυπτά από τις συλλογές του μουσείου έχουν επιστρατευτεί με φόντο τις ελιές από την Ακαδημία Πλάτωνος και κάτω από μια μικρή δόση ψηφιακού ουρανού με κινούμενα σύννεφα για να παρουσιάσουν στους επισκέπτες τον διανοούμενο Αδριανό. Χωρίς να δίνεται έμφαση μέσα από τα επιλεγμένα εκθέματα –κατά κύριο λόγο πορτρέτα «συνομιλητών» του, του εραστή του Αντίνοου αλλά και τιμητικά ψηφίσματα –στα έργα που άφησε στην Αθήνα (από τον διπλάσιο από τον Παρθενώνα σε μέγεθος ναό του Ολυμπιείου Διός ώς το υδραγωγείο και τη βιβλιοθήκη που φέρουν το όνομά του), ο Αδριανός εμφανίζεται σε μια ιδεατή συνομιλία με τον επικούρειο φιλόσοφο Μητρόδωρο, τους δύο εκπροσώπους της δεύτερης σοφιστικής Αντώνιο Πολέμωνα και Ηρώδη Αττικό καθώς και τον ρωμαίο αυτοκράτορα και στωικό φιλόσοφο Μάρκο Αυρήλιο υπό το βλέμμα του Πλάτωνα και του Αριστοτέλη, αλλά και των κοσμητών, των αξιωματούχων που είχαν την ευθύνη της εκπαίδευσης των εφήβων στα γυμνάσια της αυτοκρατορικής περιόδου.

Για να έχουν οι επισκέπτες της έκθεσης μια περισσότερο σαφή εικόνα για την προσωπικότητα του αυτοκράτορα, που ανέβηκε στον θρόνο το 117 μ.Χ., προτείνεται από το μουσείο ένας θεματικός περίπατος με στάση στην Αίθουσα του Βωμού όπου παρουσιάζονται για πρώτη φορά μία επιγραφή που προσδίδει στον Αδριανό το προσωνύμιο Ολύμπιος όπως και μια προτομή του αφηρωισμένου Αντίνοου. Ολοκληρώνεται δε στην Αιγυπτιακή Συλλογή εκεί που ο Αντίνοος έχει αποκτήσει χαρακτηριστικά αιγυπτιακής θεότητας όπως εμφανίζεται στο ιερό των Αιγυπτίων Θεών στον Μαραθώνα.