Αυτή τη φορά η ανακοίνωση του υπουργείου Πολιτισμού για ένα ακόμη «ξήλωμα» στον χώρο των πολύπαθων εποπτευόμενων φορέων περιείχε την –κατά τα φαινόμενα –αιτία και τη θέση που επιλέγει η Λυδία Κονιόρδου σε μια σύγκρουση αρμοδιοτήτων. Η Ηλέκτρα Βενάκη λοιπόν παύεται πρόωρα από το πόστο της γενικής διευθύντριας του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου (ΕΚΚ), καθώς είχε αναλάβει καθήκοντα τέλος Ιουλίου του 2016 με τριετή θητεία. Σύμφωνα με το υπουργείο, η λήξη της θητείας της «είναι απαραίτητη για να διασφαλιστεί η απρόσκοπτη λειτουργία του ΕΚΚ για την οποία καθοριστική είναι η σχέση του γενικού διευθυντή με το Διοικητικό Συμβούλιο». Στη μητέρα όλων των μαχών, δηλαδή τη σύγκρουση μεταξύ ΔΣ και γενικών διευθυντών στους εποπτευόμενους φορείς, το υπουργείο πήρε ξεκάθαρη θέση επιτείνοντας την παθογένεια που ταλανίζει και την περίοδο ΣΥΡΙΖΑ.

Η ανακοίνωση συνεχίζει σε «συγκαταβατικό» τόνο, κάτω από τον οποίο ωστόσο κρύβονται συγκρούσεις και εντάσεις, όχι χωρίς εγωιστικούς υπολογισμούς: «Η υπουργός Πολιτισμού οφείλει να προστατεύει τους εποπτευόμενους φορείς του υπουργείου και να παρεμβαίνει όταν απαιτείται, κάνοντας τις απαραίτητες ενέργειες, ούτως ώστε να αποφεύγονται σοβαρές δυσλειτουργίες με σκοπό να ασκούνται οι αρμοδιότητες των φορέων με τον καλύτερο και αποτελεσματικότερο δυνατό τρόπο».

Η ΠΕΤΡΑ ΤΟΥ ΣΚΑΝΔΑΛΟΥ. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, πέτρα του σκανδάλου παραμένει ο νόμος Γερουλάνου για τον κινηματογράφο, που αποτελεί κόκκινο πανί για συνδικαλιστές, στελέχη και βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, καθώς θεωρούν ότι ευνοεί την περίφημη «συγκέντρωση υπερεξουσιών» στα χέρια του εκάστοτε γενικού διευθυντή. Σύμφωνα με τον νόμο, ο γενικός διευθυντής του ΕΚΚ εισηγείται θέματα, το ΔΣ αποφασίζει και ο εκείνος εφαρμόζει τις αποφάσεις. Στην περίπτωση της Ηλέκτρας Βενάκη ακουγόταν εδώ και καιρό ότι στο σκηνικό έντασης έπαιξε ρόλο η ένστασή της στην πρόταση του μέλους Ελισάβετ Χρονοπούλου για εκπαιδευτικά σεμινάρια, τα οποία όμως δεν είχαν μακροπρόθεσμη στρατηγική. Η Βενάκη εξάλλου φέρεται ότι πληροφορήθηκε πολύ αργά το κλείσιμο συμφωνίας από μέλη του ΔΣ για νέο νομικό σύμβουλο και ότι στα έξοδα της σύμβασης είχε περάσει η αμοιβή γραμματέως από το νέο δικηγορικό γραφείο για να κρατάει τα πρακτικά. Δεν είναι ίσως αδιάφορο ότι η Ηλέκτρα Βενάκη και η Ελισάβετ Χρονοπούλου είναι τα δύο στελέχη του ΕΚΚ με τη μακροβιότερη σχέση με το ελληνικό σινεμά, οπότε με τον καιρό είχε διαμορφωθεί μια εικόνα δύο στρατοπέδων που ακολουθούσαν έως και διαφορετική προσέγγιση στη διαχείριση της κινηματογραφικής παραγωγής.

Δεν είναι πάντως η πρώτη φορά που η Ηλέκτρα Βενάκη γίνεται στόχος του ΔΣ. Στην επιστολή παραίτησής του από τη θέση του προέδρου, τον περασμένο Μάρτιο, ο Γιάννης Λεοντάρης είχε καταφερθεί εναντίον της σαν να εξέφραζε το σύνολο των διαθέσεων: «Σε αρκετές περιπτώσεις προέκυψαν προβλήματα συνεργασίας μεταξύ των οργάνων διοίκησης του ΕΚΚ λόγω επιλεκτικής εφαρμογής από τη γενική διευθύντρια αποφάσεων του ΔΣ. Στην πορεία της συνεργασίας του ΔΣ με τη γενική διευθύντρια έγινε φανερό ότι η κυρία Βενάκη δεν εφάρμοσε την πολιτική που χάραξε το ΔΣ σε ζητήματα διαχείρισης προσωπικού».

Ο ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΟΣΜΟΠΟΥΛΟΣ. Εντύπωση προκαλεί και η διατύπωση στην ανακοίνωση του υπουργείου για τα καθήκοντα του μεταβατικού (ή μήπως μελλοντικού;) γενικού διευθυντή: αυτά λοιπόν θα ασκούνται από «διευθυντή του ΕΚΚ, κατόπιν αποφάσεων του ΕΚΚ». Σύμφωνα με πληροφορίες, περίπου εδώ και τρεις μήνες το ΔΣ έχει αποφασίσει ότι σε περίπτωση κωλύματος της γενικής διευθύντριας θα την αναπληρώνει ο εκάστοτε διευθυντής Παραγωγής. Σήμερα τη θέση κατέχει ο Βασίλης Κοσμόπουλος, το όνομα του οποίου είχε ακουστεί και στη διαδικασία επιλογής γενικού διευθυντή του ΕΚΚ. Σύμφωνα με πληροφορίες μάλιστα φέρεται ότι έχει προσεγγίσει ήδη από τον περασμένο Μάιο στο Φεστιβάλ Καννών γνωστό έλληνα σκηνοθέτη ζητώντας του πληροφορίες για τη θέση του γενικού διευθυντή στο ΕΚΚ. Η υπόθεση αναμένεται να έχει συνέχεια, καθώς τις επόμενες ημέρες η Ηλέκτρα Βενάκη φέρεται ότι θα δημοσιοποιήσει κείμενο με τις θέσεις της.