ΕΜΣΤ: «ΔΕΝ ΑΓΟΡΑΣΕ ΔΙΚΑ ΜΑΣ ΕΡΓΑ Η DOCUMENTA»

Νέα επίθεση από τον γερμανικό Τύπο στην Αθήνα και την ελληνική εκπροσώπηση στο Κάσελ

  | ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 05/10/2017 08:00 |
ΕΜΣΤ: «Δεν αγόρασε δικά μας έργα η documenta»
Η Μάρτα Μινουχίν και ο «Παρθενώνας» της από απαγορευμένα βιβλία στο Κάσελ

Σε γρίφο εξελίσσεται το οικονομικό έλλειμμα στο ταμείο της documenta 14, τον οποίο καλούνται να λύσουν ορκωτοί λογιστές στο κρατίδιο της Εσσης, έδρα του πολιτιστικού θεσμού. Κι αυτό επειδή πριν από τη δημοσιοποίηση του πορίσματος που αναμένεται στα μέσα Νοεμβρίου, ο τοπικός Τύπος στο Κάσελ έδωσε άλλη ερμηνεία στον ελλειμματικό απολογισμό των 7 εκατομμυρίων ευρώ με τον οποίο χρεώθηκε ο οργανισμός της documenta 14. Στις αιτίες, λοιπόν, η γερμανική τοπική εφημερίδα «Hessian Niedersächsische Allgemeine (HNA)» εντάσσει την «πολυέξοδη Αθήνα» καθώς και την παρουσία της συλλογής του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης στο Φριντεριτσιάνουμ.
Η εφημερίδα θεωρεί ως υπαίτιους βέβαια τη διευθύνουσα σύμβουλο της documenta 14 Ανέτε Κούλενκαμπφ όπως και τον καλλιτεχνικό διευθυντή Ανταμ Σίμτσικ τονίζοντας και την πολιτική αντιπαράθεση μεταξύ του Σίμτσικ και του νυν δημάρχου του Κάσελ.
Η Κούλενκαμπφ, πάντως, έδωσε από την πλευρά της μια ερμηνεία για το φερώνυμο έλλειμμα, το οποίο θα πρέπει να εκτιμάται σε 5,4 εκατ., με συνέντευξή της στη «Frankfurter Allgemeine Zeitung»: «Προέκυψε πρώτη φορά τον περασμένο Ιούνιο. Ενας από τους λόγους είναι ότι για πρώτη φορά στην ιστορία της documenta 14 στο Κάσελ χρησιμοποιήσαμε ένα σχέδιο ασφάλειας που μας ζητήθηκε από την αστυνομία το φθινόπωρο του 2016. Αυτό πέρασε από πολλές μετατροπές που κόστισαν πολλά χρήματα (σ.σ. 400.000 ευρώ) έως ότου η αστυνομία να το εγκρίνει και το υπογράψει μία μέρα πριν από τη συνέντευξη Τύπου στο Κάσελ». Προσθέτει επίσης ότι στα απρόβλεπτα έξοδα ήταν η απομάκρυνση του «Παρθενώνα των Βιβλίων» και η αποκατάσταση του γρασιδιού στον χώρο μπροστά από την είσοδο του Φριντεριτσιάνουμ, τα οποία ανέρχονται σε 100.000 ευρώ. Ο λογαριασμός ανεβαίνει και από τα ταξιδιωτικά έξοδα (εισιτήρια και διαμονή) των 200 συμμετεχόντων απ' όλον τον κόσμο στο πρόγραμμα των δημόσιων εκδηλώσεων που διήρκεσαν εννέα μήνες σε Αθήνα και Κάσελ. «Στην Αθήνα έπρεπε να αυξήσουμε το προσωπικό ασφαλείας, καθώς σε ορισμένους εκθεσιακούς χώρους της documenta 14 σημειώθηκαν επιθέσεις. Αργότερα φάνηκε ότι υπήρχε μεγάλο κόστος στα έξοδα μεταφοράς των έργων, στο κόστος επιδιορθώσεων, ενώ ακόμη δεν έχει ολοκληρωθεί η επιστροφή τους και υπολογίζουμε ότι θα ξεπεράσει κατά 500.000 ευρώ τον αρχικό προϋπολογισμό μας. Aλλωστε σε αυτό το διάστημα των πέντε χρόνων που προηγήθηκαν ο ΦΠΑ στην Ελλάδα αυξήθηκε στο 24%».

ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΚΟΣΚΙΝΑ. Η εφημερίδα «HNA» την ίδια στιγμή υπονοεί στο δημοσίευμά της ότι μέρος των έργων της συλλογής του ΕΜΣΤ που φιλοξένησε η documenta 14 στο Φριντεριτσιάνουμ προστέθηκε στο διάστημα 2016-17. Καθώς ο απολογισμός της διοργάνωσης έχει λάβει πολιτικές διαστάσεις, η διευθύντρια του ΕΜΣΤ Κατερίνα Κοσκινά απαντά με επιστολή της στο artenews.com, όπου εξηγεί: «Κανένα ποσό από το ταμείο της documenta 14 δεν έχει διατεθεί ώστε το ΕΜΣΤ να εμπλουτίσει τη μόνιμη συλλογή του μουσείου με έργα τέχνης. Αν και κάποια από τα έργα της έκθεσης "Αντίδωρον. Η συλλογή του ΕΜΣΤ στο Φριντεριτσιάνουμ" πράγματι αποκτήθηκαν στο διάστημα 2016 και 2017, αυτό έγκειται στην πολιτική απόκτησης του μουσείου και δεν σχετίζεται  με την documenta 14».

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ