Με δεδομένο τον οικονομικό βραχνά και τις ελλείψεις στελεχών σε καίριες θέσεις, το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών εξέπεμψε σήμα ότι μπορεί να παρουσιάσει ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα για την επερχόμενη σεζόν. Οπότε μένει πλέον στο κοινό να αξιολογήσει τις επιλογές του. Η θέση του οικονομικού διευθυντή πάντως είναι ακόμη κενή, αλλά, όπως δηλώνει στο «Νσυν» ο καλλιτεχνικός διευθυντής Μίλτος Λογιάδης, «από τις πρώτες κινήσεις που θα γίνουν θα είναι η κάλυψή της, καθώς στις 2 Οκτωβρίου αναλαμβάνει επίσημα ως νέος γενικός διευθυντής ο κ. Δημήτρης Παπαδημητρίου». Εκείνο βέβαια που είναι επιτακτική ανάγκη, σύμφωνα με τον Μίλτο Λογιάδη, είναι η διευθέτηση των οικονομικών οφειλών του πολιτιστικού οργανισμού προς την Εφορία προκειμένου να έχει τη δυνατότητα φορολογικής ενημερότητας: «Αυτό θα μας δώσει τη δυνατότητα να διεκδικήσουμε και άλλους οικονομικούς πόρους, όπως τα ΕΣΠΑ, αναγκαία για τη βιωσιμότητά μας. Μέχρι τώρα το Μέγαρο Μουσικής δεν είχε ποτέ διεκδικήσει ΕΣΠΑ». Ενα ακόμη μεγάλο στοίχημα, εξηγεί ο ίδιος, είναι «να υπογραφεί η προγραμματική σύμβαση με το υπουργείο Πολιτισμού, όπου θα ορίζεται σαφώς το ποσό της οικονομικής ενίσχυσης. Για να αντεπεξέλθει στις ανάγκες του, το Μέγαρο χρειάζεται 9 εκατ. ευρώ. Ευελπιστούμε ότι πολύ σύντομα η εν λόγω σύμβαση θα ορίσει το ποσό αυτό ως πάγιο. Η έκτακτη οικονομική επιχορήγηση –η σταθερή είναι περίπου 4 εκατ. ευρώ τον χρόνο –δεν μπορεί να λειτουργήσει». Ενα ακόμη σημαντικό ζήτημα που θα μπορέσει να δώσει ανάσα στον οικονομικό προγραμματισμό είναι η φοροαπαλλαγή των χορηγιών, «όπως πολύ σωστά έκανε το υπουργείο με το Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος», καταλήγει ο Μίλτος Λογιάδης.

ΜΕΓΑΛΑ ΟΝΟΜΑΤΑ. Σε ό,τι αφορά το καλλιτεχνικό πρόγραμμα, την αιχμή του δόρατος αποτελεί η φιλοξενία τον Ιούλιο του 2018 του δραστήριου διευθυντή ορχήστρας στη Βενεζουέλα και «κόκκινου πανιού» πλέον για τον Μαδούρο, Γκουστάβο Ντουνταμέλ. Ο μαέστρος-σύμβολο, όπως πολλοί τον αποκαλούν εξαιτίας του σχεδίου El Sistema, του φυτωρίου μουσικών από τις φτωχογειτονιές της πατρίδας του, θα δώσει συναυλίες με τη Συμφωνική Σιμόν Μπολίβαρ από τη Βενεζουέλα, ενώ θα συντονίσει και εργαστήρια μουσικής με προσφυγόπουλα.

Το αθηναϊκό κοινό, εξάλλου, έχει την ευκαιρία να θαυμάσει τη Φιλαρμονική της Γαλλικής Ραδιοφωνίας (7, 8/3), την οποία θα διευθύνει ο Μίκο Φρανκ με σολίστ τους πιανίστες Κάτια Μπουνιατισβίλι και Γιώργο – Εμμανουήλ Λαζαρίδη. Καταφθάνει επίσης η Ορχήστρα του Φεστιβάλ της Βουδαπέστης (19/1) με μαέστρο τον Ιβάν Φίσερ και σολίστ τον πιανίστα Ράντου Λούπου, αλλά και η Συμφωνική της Πράγας (22/5) υπό τη διεύθυνση του Πετρ Αλτρίχτερ. Από τις πρώτες παραστάσεις, εξάλλου, που θα επιλέξουν οι μουσικόφιλοι είναι η παρουσίαση της διάσημης όπερας του Μπετόβεν «Λεονόρα» σε συναυλιακή μορφή (30/10). Την ερμηνεία θα αναλάβει η Ορχήστρα Μπαρόκ του Φράιμπουργκ Ρενέ Γιάκομπς, ενώ η Μάρλις Πέτερσεν θα ερμηνεύσει τον ομώνυμο ρόλο. Ιδιαίτερη μουσική συνάντηση είναι και εκείνη με τον σπουδαίο μαέστρο Μαρκ Μινκόφσκι, ο οποίος θα ερμηνεύσει –στο πλαίσιο του κύκλου Χριστούγεννα στο Μέγαρο –το «Ορατόριο των Χριστουγέννων, BWV 248 (Καντάτες 1, 2, 4, 6)» του Μπαχ με το μουσικό σύνολο Les Musiciens du Louvre (20/12).

ΧΟΡΟΣ. Οι λάτρεις του χορού, από την άλλη, έχουν δύο σημαντικά ραντεβού. Στο πρώτο θα απολαύσουν την εμβληματική χορογράφο Σάσα Βαλτς που φέρνει στην Αθήνα τη νέα ποιητική της δουλειά με τίτλο «Creation» (23, 24/3), μετά την παρουσίασή της στο Βερολίνο και άλλες ευρωπαϊκές πόλεις. Και στο δεύτερο (13-17/12) την παράσταση «Shadowland», η οποία δημιουργήθηκε από τους χορευτές και τους σκηνοθέτες της επιδραστικής ομάδας χορού Pilobolus σε συνεργασία με τον Στίβεν Μπανκς, συγγραφέα της δημοφιλούς σειράς κινουμένων σχεδίων «Μπομπ ο Σφουγγαράκης».

ΕΝΑΝΤΙΑ ΣΤΟΝ ΝΑΖΙΣΜΟ. Ιδιαίτερα επίκαιρη αποδεικνύεται η συναυλία της 29ης Νοεμβρίου με τίτλο «Η μουσική ενάντια στον ναζισμό» που εντάσσεται στον κύκλο Μουσικές του Μεσοπολέμου. Πρόκειται για συναυλία έργων μουσικής δωματίου των συνθετών του Ολοκαυτώματος Χανς Κράζα και Γκίντεον Κλάιν, καθώς και ενός έργου του Θωμά Σλιώμη, αφιερωμένων στη μνήμη των μαρτύρων του Ολοκαυτώματος, τα οποία θα ερμηνεύσει το κουαρτέτο εγχόρδων L’ Anima. Θα προηγηθεί διάλεξη του μουσικολόγου Θωμά Σλιώμη πάνω στο καλλιτεχνικό κίνημα στο στρατόπεδο συγκέντρωσης της Τερεζίν (1941-45).

MEGARON UNDERGROUND. Είναι ο νέος χώρος του οργανισμού που ανοίγει για το κοινό. Οπως λέει ο Μίλτος Λογιάδης: «Το υποσκήνιο β’ της Αίθουσας Αλεξάνδρα Τριάντη στα βάθη του Μεγάρου αναδύεται στην επιφάνεια ως κέντρο δημιουργίας και μεταμορφώνεται σε ένα μαγικό μαύρο κουτί που γίνεται πηγή έμπνευσης και τόπος έκφρασης για τους έλληνες καλλιτέχνες της νέας γενιάς, με τον Ευριπίδη Λασκαρίδη να ανοίγει τον νέο κύκλο με το έργο «Τιτάνες» (23-25/11), πριν από την εμφάνιση στο Teatre de la Ville του Παρισιού».

ΣΟΣΤΑΚΟΒΙΤΣ ΣΤΗ ΣΚΗΝΗ. Αφετηρία τη μουσική –και συγκεκριμένα τον σπουδαίο ρώσο μουσουργό Ντμίτρι Σοστακόβιτς –έχει το θεατρικό έργο που ανεβάζει στο Μέγαρο ο Σωτήρης Χατζάκης σε διπλό ρόλο σκηνοθέτη και ερμηνευτή (6, 7, 12, 13, 19 και 20/3). Ο γνωστός σκηνοθέτης παρουσιάζει την παράσταση «Ντμίτρι Σοστακόβιτς, Allegria, Εργο 147» του γάλλου δραματουργού και σκηνοθέτη Ζοέλ Ζουανό. Παράλληλα, το Μέγαρο, στηρίζοντας τη νέα γενιά των ηθοποιών μας, συνεχίζει τη δημιουργική του σύμπραξη με τη Δραματική Σχολή του Ωδείου Αθηνών προσκαλώντας τους νεαρούς καλλιτέχνες της να παρουσιάσουν την «Ιστορία του θεάτρου σε 15 σκηνές», σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Αρβανιτάκη, 6 και 7/6 (συμπαραγωγή).

INFO

Δείτε ολόκληρο το πρόγραμμα στο www.megaron.gr