Η αρχική καταψήφιση του προγράμματος από την πλειοψηφία του Δημοτικού Συμβουλίου, τον περασμένο Ιούλιο, αποδείχθηκε σκόπελος που τελικά ξεπεράστηκε. Κι έτσι η 52η διοργάνωση των Δημητρίων ανεβάζει αυλαία την 1η Οκτωβρίου με το σύνθημα «Μια πόλη. Ενα φεστιβάλ. Ολες οι ιστορίες πολιτισμού». Οπως σημείωσε η Ελλη Χρυσίδου, αντιδήμαρχος Πολιτισμού και Τεχνών, κατά τη χθεσινή συνέντευξη Τύπου, η φετινή διοργάνωση βασίζεται στην εξωστρέφεια και αγκαλιάζει το θέατρο, τη μουσική, τον λόγο, τον χορό, τον κινηματογράφο και τα εικαστικά προσκαλώντας έλληνες δημιουργούς και σχήματα από τα Βαλκάνια και την υπόλοιπη Ευρώπη.

Τα Δημήτρια εγκαινιάζονται με την έκθεση «Revolution in art», αφιερωμένη στα 100 χρόνια από την Οκτωβριανή Επανάσταση: μια αναμενόμενη επιλογή για πολλούς θεσμούς στην Ελλάδα, οι οποίοι κατά τη διαμόρφωση του προγράμματός τους δύσκολα θα απέφευγαν μια τόσο εμβληματική επέτειο. Αξιοποιώντας εικόνες από τη συλλογή Κωστάκη του Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, η έκθεση αποτυπώνει μέσω πολυμέσων την ανάπτυξη των εικαστικών τεχνών στη Ρωσία σε συνδυασμό με τις κοινωνικές και πολιτικές εξελίξεις της εποχής (αυτό το κομμάτι παρουσιάζει και το μεγαλύτερο ενδιαφέρον με δεδομένη την κυριαρχία Πούτιν σε πολλούς τομείς της δημόσιας ζωής). Από τις προβολές, εξάλλου, ξεχωρίζει το ντοκιμαντέρ του Γκιλάντ Μπαράμ «Ο Κουντέλκα φωτογραφίζει την Ιερουσαλήμ» και το «How to steal a chair» του Κωνσταντίνου Καμπούρογλου για τον ιδρυτή του Μουσείου Ντιζάιν στη Θεσσαλονίκη, έναν άνθρωπο με ισχυρό αποτύπωμα στο ντιζάιν: τον Στέργιο Δελιαλή.

Το πρόγραμμα του θεάτρου, απ’ όπου προέρχονται οι καλύτερες εντυπώσεις, επιμελήθηκε ο καθηγητής Θεατρολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Σάββας Πατσαλίδης και περιλαμβάνει δέκα παραστάσεις, εκ των οποίων οι έξι είναι ξένες παραγωγές. Δίπλα σε ελληνικές παραγωγές, όπως η «Θεία Κωμωδία» του Δάντη που ανεβάζει η Αργυρώ Χιώτη με την ομάδα Vasistas (λίγους μήνες μετά την πρεμιέρα τους στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, στην Αθήνα), το «Στέλλα κοιμήσου» του Γιάννη Οικονομίδη από το Εθνικό Θέατρο (παράσταση που επαναλαμβάνεται στην πρώτη σκηνή της χώρας) και το «Γελοίο σκότος» από την Πειραματική του Εθνικού, θα εμφανιστούν θίασοι από τη Βουλγαρία (το Sfumato παρουσιάζει σκηνές από τον μυθιστορηματικό κόσμο του Γκόγκολ), την Ιρλανδία (ο θίασος Dead Center παρουσιάζει το «Lippy» με την ιστορία μιας γυναίκας και των τριών ανιψιών της που κλείστηκαν στο σπίτι τους και αποφάσισαν να αυτοκτονήσουν πριν από 17 χρόνια), την Ουγγαρία (η ομάδα του Μπέλα Πίντερ ανεβάζει το έργο του ίδιου «Τα μυστικά μας» για την εθνική μνήμη στην περίοδο της κομμουνιστικής κυριαρχίας) και τη Ρουμανία (το Teatrul de Komedie ανεβάζει τον «Γενικό επιθεωρητή» του Γκόγκολ). Για πρώτη φορά, τέλος, ανεβαίνει πλήρης παράσταση από το Ιράν με την ομάδα Amer Mosafar και το έργο «Israfil’s Trumpet».

ΧΟΡΟΣ ΚΑΙ ΜΟΥΣΙΚΗ. Ο χορός με την εποπτεία της Δήμητρας Κορωναίου θα κινηθεί σε δύο διαφορετικά επίπεδα: των σεμιναρίων και των παραστάσεων. Στο πρώτο κομμάτι ξεχωρίζει το μάθημα που θα δώσει η συνεργάτρια του σπουδαίου βρετανού χορογράφου Ακραμ Καν Σάρα Σερνό πάνω σε ρεπερτόριό του. Στο δεύτερο, το μεγάλο όνομα είναι η κολεκτίβα Peeping Tom από το Βέλγιο με την παράσταση «Moeder», μέρος του τριπτύχου οικογενειακών πορτρέτων με τίτλο «Η μητέρα». Στο μουσικό πρόγραμμα τα Δημήτρια φιλοξενούν, μεταξύ άλλων, τον επτά φορές υποψήφιο για Grammy κουβανό πιανίστα Ομάρ Σόσα, ο οποίος θα συμπράξει με τον σενεγαλέζο τραγουδιστή και βιρτουόζο στην κόρα (παραδοσιακό αφρικανικό όργανο που ταξιδεύει για πρώτη φορά στην Ελλάδα) Σεϊκού Κεϊτά στην παράσταση «Transparent water». Από την Κορσική θα έλθει το πολυφωνικό σεξτέτο A Filleta για να ερμηνεύσει την πιο πρόσφατη δουλειά του, το άλμπουμ «Castelli».

Στα εικαστικά, με σύμβουλο τον Εμμανουήλ Παπαδόπουλο, το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης συνεργάζονται στην τριμερή έκθεση «Κοινοί ιεροί τόποι» για εκδηλώσεις του θρησκευτικού συναισθήματος στη Μεσόγειο, ενώ η εικαστική εγκατάσταση στο Αλατζά Ιμαρέτ είναι αφιερωμένη στο έργο του σπουδαίου εκλιπόντος Γιώργου Λάππα. Το πρόγραμμα συμπληρώνει, εκτός άλλων, το διαδραστικό πολυθέαμα «Εγινε η σπίθα πυρκαγιά», με αφορμή τη συμπλήρωση 100 χρόνων από τη μεγάλη φωτιά στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, μετά την οποία εκπονήθηκε το περίφημο νέο ρυμοτομικό σχέδιο του Ερνέστ Εμπράρ (ο τίτλος είναι προφανώς αναφορά στο ξεκίνημα της πυρκαγιάς από μια σπίθα στην κουζίνα προσφυγικού σπιτιού στη συνοικία Μεβλανέ, η οποία έπεσε σε παρακείμενη αποθήκη με άχυρο). Εδώ, θα παρουσιαστούν για πρώτη φορά και τα ευρήματα από τις ανασκαφές του μετρό.

INFO

52α Δημήτρια, από την 1η έως τις 22 Οκτωβρίου στη Θεσσαλονίκη. Το πρόγραμμα στο dimitria.thessaloniki.gr