Οι ανακοινώσεις για τις Νύχτες Πρεμιέρας φέτος ήταν πιο χαρμόσυνες από ποτέ, ιδίως μετά τις ανησυχίες των κινηματογραφόφιλων για τη διοργάνωσή τους. Ολα τελικά πήγαν όπως έπρεπε, ενώ ήδη αυτά που μαθαίνουμε μας προετοιμάζουν για το καλύτερο. Κατ’ αρχάς έχουμε το ντοκιμαντέρ «Sea Sorrow», το οποίο προβλήθηκε στις Κάννες τον περασμένο Μάιο αποσπώντας τις θετικότερες κριτικές. Με την αφορμή αυτή η Βανέσα Ρεντγκρέιβ επιστρέφει στην Ελλάδα, συνοδευόμενη από τον λόρδο Αλφρεντ Νταμπς για μια μοναδική προβολή στο Μέγαρο Μουσικής, στο πλαίσιο του 23ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας (22 Σεπτεμβρίου, στις 20.00).

Και ενώ περιμένουμε την αυριανή συνέντευξη Τύπου όπου και θα ανακοινωθεί επισήμως το πρόγραμμα της πολυαναμενόμενης αθηναϊκής κινηματογραφικής διοργάνωσης, το «Νσυν» προαναγγέλλει σε αποκλειστικότητα τρία σημαντικά φιλμ του προγράμματος που καλά θα κάνετε να έχετε κατά νου. Από τη μια, το φινλανδικό φιλμ «Lake Bodom», το οποίο βασίζεται σε μια αληθινή ιστορία. Σύμφωνα με την υπόθεση, το 1960 δύο αγόρια και δύο κορίτσια αποφάσισαν να περάσουν το βράδυ δίπλα στη λίμνη. Οι τρεις σφαγιάστηκαν, ο ένας τραυματίστηκε βαριά, αλλά στη συνέχεια δεν θυμόταν τίποτε. Ο σκηνοθέτης Τανέλι Μούστονεν σκηνοθετεί μια αναπαράσταση του γεγονότος, υιοθετώντας ήδη από την πρώτη του πράξη μια μετα-αφήγηση. Μελετημένες ανατροπές, έντονα βίαιη εικονογραφία, πολυάριθμες φιλμικές αναφορές και υποβλητική ατμόσφαιρα –ό,τι πρέπει δηλαδή για τους φίλους του κινηματογράφου του φανταστικού. Σημειώστε δε πως η ταινία θα προβληθεί μετά τα μεσάνυχτα.

Μεταμεσονύχτια θα είναι και η προβολή του «Μακελειού», αμερικανικής παραγωγής. Το στόρι, εκπληκτικό: το νομικό επιτελείο ενός κορυφαίου δικηγορικού γραφείου έχει μόλις εξασφαλίσει την αθώωση πελάτη του, κατηγορούμενου για ανθρωποκτονία, με την αιτιολογία πως ήταν ανίκανος να ελέγξει τις παρορμήσεις του επειδή έπασχε από τον ιό ID7. Οταν ο ιός αυτός εντοπίζεται στα κεντρικά της εταιρείας, μεταμορφώνοντας τα ευυπόληπτα στελέχη της σε οξύθυμα σαδιστικά κτήνη, το χάος εξαπλώνεται στο κτίριο με κατεύθυνση τον τελευταίο όροφο όπου βρίσκονται τα μέλη του διοικητικού συμβουλίου. Ο Στίβεν Γιουν του «Walking Dead» ενσαρκώνει τον αδικημένο υπάλληλο σε μια σπλάτερ αντικαπιταλιστική σάτιρα με στοιχεία ζόμπι πανδημίας.

Σημαντική είδηση όμως αποτελεί και η προβολή του ντοκιμαντέρ «Did you wonder who fired the gun?» του Τράβις Γουίλκερσον, το οποίο το εγκυρότατο κινηματογραφικό περιοδικό «Sight & Sound» χαρακτήρισε ως την «πολιτική συνείδηση του ανεξάρτητου αμερικανικού σινεμά στον 21ο αιώνα». Εδώ ο σκηνοθέτης υιοθετεί τον ρόλο ντετέκτιβ-αφηγητή και μέσα από μια αφήγηση νουάρ αποχρώσεων στηλιτεύει τον ρατσισμό στον αμερικανικό Νότο και το παρελθόν της οικογένειάς του. Η έρευνα τελικά τον οδηγεί στον τάφο του Μπιλ Σπαν, ενός Αφροαμερικανού που δολοφονήθηκε από τον προπάππο του. Μέσα από φολκ τραγούδια και το lyric video του «Hell You Talmbout» η συλλογική ενοχή ενός έθνους μετατρέπεται σε ένα συγκλονιστικό singalong που καλεί τον θεατή να ξεσηκωθεί απέναντι σε μια ιστορία που επαναλαμβάνεται. Σινεμά οξύ, ευθύ, επιθετικό, απροκάλυπτα στρατευμένο.