Μετά την ολοκλήρωση της πρώτης παράστασης του Ολιβιέ Πι την περασμένη Παρασκευή, στη Μικρή Επίδαυρο, δεν ήταν λίγοι οι θεατές που αποχωρούσαν λέγοντας πόσα θα μπορούσαν να διδαχθούν οι έλληνες σκηνοθέτες από τη λιτότητα με την οποία αντιμετώπισε ο γαλλοαλγερινός σκηνοθέτης τα έργα του Αισχύλου (στα γαλλικά με ελληνικούς υπέρτιτλους). Ο διευθυντής του Φεστιβάλ της Αβινιόν επέλεξε μια ξεκάθαρη μοντέρνα γραμμή, με απλά εκφραστικά μέσα, για τις διασκευές στον «Προμηθέα δεσμώτη» και τις «Ικέτιδες». Το εύρημα μάλιστα να παρουσιάσει τους χαρακτήρες των δύο τραγωδιών –με τρεις μόνο ηθοποιούς, τους Φιλίπ Ζιράρ, Φρεντερίκ λε Σακριπάν, Μιρέιγ Χερμπστμέγερ –πάνω σε μια πασαρέλα κέρδισε τις εντυπώσεις, χωρίς να ξενίζει.

«ΓΥΜΝΟ» ΘΕΑΤΡΟ. Η σπονδυλωτή παράσταση (πρώτα παίχτηκε ο «Προμηθέας» και ύστερα από διάλειμμα οι «Ικέτιδες») έκανε πρεμιέρα πέρυσι το καλοκαίρι στο Φεστιβάλ της Αβινιόν. Και εκεί χωρίς μουσική, χωρίς φωτισμούς, με εστίαση στον λόγο. Εκτοτε έχει παρουσιαστεί σε απρόσμενους χώρους, όπως σχολεία, γυμναστήρια, ακόμη και σε ένα εκθετήριο της αυτοκινητοβιομηχανίας BMW. Μετά την πρεμιέρα μέσα σε εκκλησία του 19ου αιώνα, η γαλλική «Μοντ» έγραφε: «Το θέατρο που προτείνει ο Ολιβιέ Πι είναι «γυμνό»… Δεν υπάρχουν βίντεο, δεν υπάρχουν μικρόφωνα, ντεκόρ, ούτε κοστούμια. Μόνο η μαύρη πασαρέλα… Αυτή η επιστροφή στις πηγές του θεάτρου ευτύχησε στα χέρια του Πι. Κι αυτό επειδή ο σκηνοθέτης γνωρίζει τον συγγραφέα καλά –αφήστε που τον μεταφράζει ο ίδιος προσδίδοντάς του και λυρικές πινελιές. Κι έτσι ξέρει και τι θέλει να πει στους θεατές: μια αφήγηση για τις ρίζες του θεάτρου και της δημοκρατίας».

ΕΛΛΑΔΑ – ΓΑΛΛΙΑ. Ο από το 2014 καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ της Αβινιόν είναι τακτικός επισκέπτης της χώρας μας. Το 2008 παρουσίασε την όπερα «Το ποτάμι με τις τουρλίδες» του Μπέντζαμιν Μπρίτεν στο θέατρο Rex, το 2013 σκηνοθέτησε το έργο του Γιάννη Μαυριτσάκη «Βιτριόλι» στο Εθνικό Θέατρο, ενώ την ίδια χρονιά συνέστησε στο ελληνικό κοινό τη «Miss Knife» –τη θρυλική «περσόνα», την οποία ο ίδιος δημιούργησε το 1996 -, σε ένα μεταμοντέρνο, εκρηκτικό drag show στην Πειραιώς 260. Αντιστοίχως, έχει υποδεχθεί με φιλόξενο πνεύμα έργα ελλήνων δημιουργών στη Γαλλία. Το «Βιτριόλι» του Μαυριτσάκη, για παράδειγμα, είχε παρουσιαστεί από τον Πι σε μορφή θεατρικής ανάγνωσης στο Οντεόν του Παρισιού, όπου ήταν διευθυντής, στο πλαίσιο των εκδηλώσεων Chantiers d’ Europe. Στο ίδιο θέατρο είχε παρουσιάσει και αφιέρωμα στον θεατρικό συγγραφέα Δημήτρη Δημητριάδη.

Την παράσταση του Πι πάντως –και όχι τη «Μήδεια» του Θεάτρου Τέχνης –επέλεξε για την πρεμιέρα της περασμένης Παρασκευής η υπουργός Πολιτισμού Λυδία Κονιόρδου, η οποία προσήλθε με τον διευθυντή του φεστιβάλ Βαγγέλη Θεοδωρόπουλο.