Με ξένα «κόλλυβα» –και για την ακρίβεια, ελληνικά –το Βρετανικό Μουσείο κάνει κινήσεις πολιτιστικής διπλωματίας. Και δεν δανείζει, ως είθισται, μερικά μόνο αντικείμενα για μια περιοδική έκθεση που πραγματοποιείται εκτός των τειχών του, αλλά δίνει φύλλο πορείας προς τη Μαδρίτη σε 172 θησαυρούς ελληνικής προέλευσης από τις συλλογές του (ορισμένους μάλιστα τους δανείζει για πρώτη φορά) υπογράφοντας μια έκθεση εξ ολοκλήρου. «Αγών! Ο ανταγωνισμός στην αρχαία Ελλάδα» ο τίτλος της. Εγκαινιάστηκε προ ημερών και θα φιλοξενηθεί στην ισπανική πρωτεύουσα, στο πολιτιστικό κέντρο Κάισα Φόρουμ, έως τις 22 Οκτωβρίου, για να μεταφερθεί κατόπιν στη Βαρκελώνη (21 Νοεμβρίου – Φεβρουάριος 2018). Περιλαμβάνει μεταξύ άλλων γλυπτά, αγγεία και νομίσματα, με ένα τμήμα της ζωφόρου από το Μαυσωλείο της Αλικαρνασσού που παρουσιάζει σκηνή από την Αμαζονομαχία να κλέβει την παράσταση, μαζί με μια φτερωτή μαρμάρινη Νίκη, έναν δισκοβόλο, αλλά και δεκάδες ακόμη απεικονίσεις ηρώων, αθλητών και πολεμιστών. Ανθρωποι που δεν αγωνίζονταν για το ποιος θα έχει τα περισσότερα likes και τους περισσότερους followers στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, όπως γράφει η ισπανική εφημερίδα «El Pais», αλλά που πίστευαν ότι «η τελειότητα μπορεί να επιτευχθεί μόνο μέσα από την επιδεξιότητα του σώματος και την άριστη κατάστασή του, δίνοντας στην άμιλλα την έννοια της τιμής και του σεβασμού προς τον αντίπαλο, αλλά και τον ίδιο του τον εαυτό». Εξού και ο τίτλος του δημοσιεύματος, η διπλή ανάγνωση του οποίου ενέχει αρκετή ειρωνεία: «Οταν οι Ελληνες ήταν τέλειοι».

Η ΕΛΛΑΔΑ. Τυπικά ουδείς μπορεί να κατηγορήσει το Βρετανικό Μουσείο για την κίνησή του αυτή, δεδομένου ότι οι 172 αρχαιότητες ανήκουν επισήμως στις συλλογές του και δεν είναι διεκδικούμενες, ασχέτως του τρόπου που έχουν αποκτηθεί. Αντιθέτως, μάλιστα, η Ελλάδα θα μπορούσε να είναι ευχαριστημένη, δεδομένου ότι χωρίς να αναλάβει κάποια υποχρέωση και να υποβληθεί σε κάποιο κόστος οι δημιουργίες του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού προβάλλονται σε μια έκθεση που θα φιλοξενηθεί σε δύο πόλεις της Ισπανίας, και επιπλέον αυτή της Μαδρίτης διοργανώνεται εν μέσω τουριστικής περιόδου. Ασχέτως βεβαίως αν το θέμα με το οποίο καταπιάνεται η συγκεκριμένη έκθεση είναι το ίδιο –ακόμη κι ο τίτλος είναι σχεδόν ίδιος –με εκείνη που είχε διοργανωθεί το 2004 στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, στην Αθήνα.

Ωστόσο, δεν θα πρέπει να υποτιμηθεί το ενδεχόμενο η επιλογή του Βρετανικού Μουσείου να εντάξει μια τέτοια έκθεση στο πρόγραμμα των προς εξαγωγή εκθέσεών του να σχετίζεται με το γεγονός ότι θέλει να ενισχύσει τη θέση του περί προβολής των ελληνικών εκθεμάτων σε μια μεγάλη μερίδα κοινού. Επιχείρημα που χρησιμοποιεί για να αρνείται ακόμη και τη συζήτηση για την επανένωση των Γλυπτών του Παρθενώνα.