Ζόρικη χρονιά μέχρι στιγμής το 2017 για τους ανυπόμονους φαν του «Πόλεμου των Αστρων». Η όγδοη ταινία της σειράς, «Οι τελευταίοι Τζεντάι», σε σκηνοθεσία και σενάριο του Ράιαν Τζόνσον, προγραμματισμένη να βγει στις αίθουσες τον Δεκέμβριο, μοιάζει να περιβάλλεται από ένα καλοραμμένο πέπλο μυστηρίου. Ώς τώρα έχει κυκλοφορήσει όλο κι όλο ένα τρέιλερ (τον Απρίλιο) και αυτό αινιγματικό: ναι, στα δύο λεπτά που διαρκεί, η Ρέι, η γενναία ρακοσυλλέκτρια, προπονείται στο φωτόσπαθο και ο Λουκ Σκάιγουοκερ φαίνεται να επανέρχεται στο προσκήνιο. Γιατί όμως ο Μαρκ Χάμιλ που τον υποδύεται λέει ότι «ήρθε η ώρα για το τέλος των Τζεντάι»; Σημαίνει άραγε η δήλωσή του ότι η ισορροπία μεταξύ του τάγματός του και εκείνου των Σιθ αρχίζει να καταρρέει, όπως κάθε διπολικό σύστημα στην ιστορία; Μιας και μιλάμε για τους κακούς, ποιο είναι αυτό το κτίριο που η Κάπτεν Φάσμα καταστρέφει; Οι απορίες πολλαπλασιάζονται όταν η μάσκα του Κάιλο Ρεν (Ανταμ Ντράιβερ) εμφανίζεται παρατημένη –ίσως οφείλεται σε μεταμέλειά του. Η Στρατηγός Λέια (που πρόλαβε να την ερμηνεύσει η συγχωρεμένη Κάρι Φίσερ) θα είναι κατά τεκμήριο παρούσα. Ολα αυτά όμως, έστω κι αν συμπληρώνονται με αινιγματικές περγαμηνές ή εντυπωσιακές σκηνές μάχης, είναι για τους αδημονούντες ψιλοπράγματα.

ΜΥΣΤΙΚΟΠΑΘΕΙΑ. Ηδη, τα σχετικά φόρουμ και ρεπορτάζ κάνουν λόγο για την πιο μυστικοπαθή ταινία της εποχής των social media. Πιο πιθανό φαίνεται ότι η Ντίσνεϊ, που το 2012 αγόρασε όλα τα δικαιώματα των ταινιών του Τζορτζ Λούκας, δίνει τις πληροφορίες με το σταγονόμετρο, συνειδητά. Βάσεις δεδομένων όπως το Internet Movie Database δεν παραθέτουν ούτε μία αράδα για το σενάριο. Γνωρίζουμε ότι το καστ περιλαμβάνει τον Μπενίσιο ντελ Τόρο και τη Λόρα Ντερν, οι ρόλοι τους ωστόσο παραμένουν θολοί.

Το περασμένο Σαββατοκύριακο, σε μια εκδήλωση της Ντίσνεϊ στο Αναχαϊμ, ο ίδιος ο σκηνοθέτης ζήτησε απλώς από το κοινό να προετοιμαστεί για μια αναπάντεχη τροπή στην εποποιία του «Πολέμου». Ενα βίντεο που δημοσιοποιήθηκε, με σκηνές από τα γυρίσματα, δεν ξεκαθάρισε και πολύ τα πράγματα: ο καλός λιποτάκτης Φιν (Τζον Μποϊέγκα) μάλλον θα αναμετρηθεί με τη Φάσμα, που με τη σειρά της μοιάζει προετοιμασμένη για πολλά. Εκείνοι οι εξωγήινοι κρουπιέρηδες προέρχονται, όπως είχε αποκαλύψει το «Vanity Fair», από έναν πλανήτη-καζίνο, που ίσως επηρεαστεί από τις συγκρούσεις.

Ούτε οι δηλώσεις των ηθοποιών βοηθούν: «αναπάντεχη αλλά σωστή» χαρακτηρίζει την ταινία η Ντέιζι Ρίντλεϊ (Ρέι), «με ένα σενάριο που δεν φανταζόμουν ποτέ» προσθέτει ο Μαρκ Χάμιλ. Πιο σημαντική από όλες ακούγεται η σύνοψη της Κάρι Φίσερ: «Εχει να κάνει με την οικογένεια, γι’ αυτό είναι τόσο δυνατή».

Πίσω από τη λέξη «οικογένεια» μπορεί να κρύβονται η ένταξη της Ρέι στην Αντίσταση, η επανένωση του Λουκ και της Λέια ή η επιστροφή του ασώτου Κάιλο Ρεν. Η υπόθεση της ταινίας ίσως περιλαμβάνει και μια αντεπίθεση της Σκοτεινής Πλευράς ή την εκπαίδευση ενός νέου μαθητή (ή μαθήτριας) στα μυστικά της Δύναμης. Οι φόβοι των φαν είναι ότι, έστω κι έτσι, η νέα ταινία, αντί να προσφέρει κάτι φρέσκο, θα αναμασά το παρελθόν, ειδικότερα εκείνο της ταινίας «Η Αυτοκρατορία αντεπιτίθεται», όπως σχεδόν έκανε η αμέσως προηγούμενή της, που βασίστηκε εν πολλοίς στον πρώτο «Πόλεμο των Αστρων»: δεν είναι λίγοι εκείνοι που πιστεύουν ότι το έργο «Η Δύναμη ξυπνάει» του Τζ.Τζ. Εϊμπραμς ήταν ένα βιαστικό κολάζ παλιότερων, εμπλουτισμένων με μπόλικη νοσταλγία, θεματικών της εποποιίας.

Η ΝΟΣΤΑΛΓΙΑ ΠΟΥΛΑΕΙ. Εμπορικά μιλώντας, η νοσταλγία, όπως και η απεύθυνση σε γνώστες, στο στυλ του «Rogue One», φαίνεται να πουλάει: οι δύο πρόσφατες αναβιώσεις της σειράς έφεραν, ούτε λίγο ούτε πολύ, τρία έστω ακαθάριστα δισεκατομμύρια στα ταμεία. Γιατί λοιπόν να ρισκάρει κανείς με κάτι πρωτοποριακό, όταν οι ήδη γνωστοί πλανήτες του σύμπαντος του Λούκας κρύβουν στα εδάφη τους κοιτάσματα χρυσού, κατάλληλα προς εκμετάλλευση για κάμποσα χρόνια ακόμα;

Χώρια που δεν αποκλείεται, εκτός από την «οικογένεια» για την οποία μιλούσε η Κάρι Φίσερ, να υπάρχει και μία ακόμα, αποτελούμενη από επαγγελματίες των δημοσίων σχέσεων, από μανατζαραίους και από τσακάλια της προώθησης προϊόντων που εργάζονται νύχτα-μέρα για την επέκταση ενός ήδη κολοσσιαίου κινηματογραφικού σύμπαντος, με βασικό οδηγό την κρυψίνοια και τους προσεκτικούς υπολογισμούς.

Είναι αρκετά ισχυρή η σχετική τάση στο μάρκετινγκ τα τελευταία χρόνια, είτε μιλάμε για ταινίες σαν τον «Μπάτμαν» με τον Μπεν Αφλεκ είτε για σειρές σαν το «Game of Thrones» και την πολυσυζητημένη έβδομη σεζόν του είτε για μουσικούς δίσκους –το παράδειγμα των Radiohead, της Beyonce αλλά και του Ντέιβιντ Μπάουι είναι χαρακτηριστικό. Ειδικά το «Game of Thrones», όπως επίσης και οι υπερηρωικές ταινίες της Marvel, έχουν διδάξει πολλά ως προς τη δημιουργία ενός ολόκληρου κόσμου παράλληλων ιστοριών, με επίκεντρο μερικά φιλμ ή μερικά τηλεοπτικά επεισόδια. Το είχε κατά νου κι ο Τζορτζ Λούκας όταν επέτρεπε τη δημιουργία βιβλίων, κόμικς ή βιντεογκέιμ με πρωταγωνιστές τους ήρωές του. Η Ντίσνεϊ δεν έχει πολλούς λόγους να κινηθεί διαφορετικά.

Κάτι τέτοια είναι που τροφοδοτούν το franchise, τα παιχνίδια, τα αξεσουάρ, τα ρούχα και τα διάφορα άλλα προϊόντα που πωλούνται επειδή ο «Πόλεμος των Αστρων» αγαπιέται ακόμα. Είναι ένα ασυνεχές αλλά εκτεταμένο δίκτυο αγαθών που με σημείο εκκίνησης τις πρώτες ταινίες του Λούκας εξαπλώθηκε σε ένα σωρό πεδία, μέχρι που πλέον μοιάζει να επιστρέφει για να σκεπάσει και τα δημιουργικά μυαλά στα οποία θα οφείλει στο εξής την ύπαρξή του. Για του λόγου το αληθές, ιδού πώς απαντούσε ο Ράιαν Τζόνσον σε ερώτηση του Τέρι Γκίλιαμ για το πώς ένιωθε που θα σκηνοθετούσε μια ταινία διάσημη από άλλο δημιουργό: «Αλήθεια, είναι η πιο διασκεδαστική δουλειά, είμαι απλώς πανευτυχής. Μεγάλωσα όχι μόνο βλέποντας αυτές τις ταινίες, αλλά και παίζοντας με αυτά τα παιχνίδια. Σαν παιδί, λοιπόν, οι πρώτες ιστορίες που είχα στο μυαλό μου διαδραματίζονταν σε αυτόν τον κόσμο. Παίζει μεγάλο ρόλο αυτή η άμεση σύνδεση. Είναι σαν μια αυτόματη αναπήδηση στην παιδική ηλικία».

INFO

Η ταινία «Star Wars: Οι τελευταίοι Τζεντάι» θα κάνει πρεμιέρα στην Ελλάδα την Πέμπτη 14 Δεκεμβρίου