Απέναντι στις συµβάσεις των µπλοκµπάστερ οι ταινίες των ανεξάρτητων δηµιουργών, κυρίως από τη Λατινική Αµερική, που φιλοξενούν φέτος οι Ηµέρες Ανεξαρτησίας στο 51ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, προτείνουν µέρη µακρινά και ανθρώπινες κατακτήσεις και όνειρα
Μέχρι την Καραϊβική ή τις εσχατιές της Αργεντινής και τα υψίπεδα της Λίµας θα µας ταξιδέψουν φέτος οι ταινίες που θα προβληθούν σε πρώτη προβολή στο πλαίσιο του τµήµατος Ηµέρες Ανεξαρτησίας. Κοινός παρονοµαστής; Ολες οι ταινίες ξεφεύγουν από τη µυθοπλασία και στηρίζονται σε ιστορίες από την (πραγµατική) ζωή.

Πέρα από την – πλήρη – ρετροσπεκτίβα στο έργο του βραβευµένου στο φετινό Φεστιβάλ Βενετίας ταϊλανδού σκηνοθέτη Απίτσατπονγκ Βιρσετάκουν, οι συνολικά τριάντα ταινίες του δραστήριου τµήµατος θα µας κάνουν κοινωνούς ανθρώπινων άθλων κυρίως στη Λατινική Αµερική και θα µας συστήσουν την αφρόκρεµα των ανερχόµενων νέων αµερικανών – ανεξάρτητων – δηµιουργών. Ανάµεσά τους, ο πολυβραβευµένος καναδός σκηνοθέτης Ντενί Βιλνέβ που διασκευάζει το θεατρικό έργο του Γουατζί Μουαουάντ και αφηγείται µια ιστορία που διατρέχει ηπείρους, γενιές, λαούς και πολιτισµούς στο οικογενειακό δράµα «Ιncendies», βραβευµένο στο πρόσφατο Φεστιβάλ Τορόντο και επίσηµη πρόταση του Καναδά για τα επερχόµενα Οσκαρ ξενόγλωσσης ταινίας. Στην ταινία, η αινιγµατική κληρονοµιά που λαµβάνουν δύο αδέλφια από τη µητέρα τους συνδέεται µε έναν κύκλο βίας στη Μέση Ανατολή.

Η πρώτη µεξικάνικη ταινία που βραβεύτηκε στο Φεστιβάλ Βενετίας, το «Summer of Goliath» του Νικολά Περέντα αποτελεί ένα υβρίδιο µυθοπλασίας και ντοκιµαντέρ και αφηγείται τις ανθρώπινες ιστορίες της εξαθλιωµένης κοινωνίας, που κυριαρχείται από το µίσος και τον φόβο, στην Ουιλοτεπέκ, επαρχία του Μεξικού.

Στον παράδεισο της µεξικάνικης Καραϊβικής, ο σκηνοθέτης Πέδρο Γκονζάλες – Ρούµπιο καταγράφει εν είδει ψευδοντοκιµαντέρ το αληθινό αποχαιρετιστήριο ταξίδι ενός πατέρα και του πεντάχρονου γιου του στην πολυβραβευµένη ταινία «Αlamar». Αρωµα από Λατινική Αµερική έχει και το εξπρεσιονιστικό «Οctubre» των αδελφών Ντανιέλ και Ντιέγκο Βέγκα – βραβείο στο τµήµα Ενα Κάποιο Βλέµµα του Φεστιβάλ Καννών – που µας µεταφέρει στον «µήνα των θαυµάτων» µε τις παράξενες θρησκευτικές τελετές στη Λίµα του Περού.

Η τέσσερις φορές υποψήφια για βραβείο Σεζάρ γαλλίδα ηθοποιός και τραγουδίστρια Ζαν Μπαλιµπάρ πρωταγωνιστεί στον ρόλο µιας µεσήλικης αεροσυνοδού, η οποία κάνει ένα εξωτικό ταξίδι αυτογνωσίας και ωρίµασης επαναστατώντας ενάντια στη µοναξιά της, στην ταινία «Αt Εllen’s age» της Γερµανίδας Πία Μαρέ. Ο θρίαµβος της ανθρωπιάς αποτυπώνεται στο «Los labios» των Ιβάν Φουντ και Σαντιάγκο Λόζα, µε πρωταγωνίστριες τρεις ιδεαλίστριες κοινωνικές λειτουργούς (ειδικό βραβείο ερµηνείας στο Φεστιβάλ Καννών) που αφοµοιώνονται από τους κατοίκους µιας πάµφτωχης κοινότητας στα ενδότερα της Αργεντινής, ενώ πασχίζουν ηρωικά να τους βοηθήσουν. Σε ένα χωριό της Νότιας Κίνας όπου κυριαρχούν το χιόνι και η πλήξη, η τελευταία ηµέρα των σχολικών χειµερινών διακοπών γίνεται… γιορτή και ο κινέζος σκηνοθέτης Λι Χονγκί είναι εκεί για να την κινηµατογραφήσει στο «Winter vacation» (βραβείο στο Φεστιβάλ του Λακάνε).

ΙΝFΟ

51o Φεστιβάλ Κινηµατογράφου Θεσσαλονίκης, Ηµέρες Ανεξαρτησίας µε σπάνιες ταινίες από όλο τον κόσµο, 3-12 Δεκεµβρίου

Ερασιτέχνης Σέρλοκ Χολµς


Στην ενότητα Νέοι Αµερικανοί των Ηµερών Ανεξαρτησίας κυριαρχεί ο πειραµατισµός (όπως στην ταινία «Ρutty hill» του Ματ Πόρτερφιλντ, ένα «κινηµατογραφικό αντάρτικο» όπως την αποκαλεί ο ίδιος). Οµως και εδώ η µυθοπλασία υποχωρεί για να δώσει τη θέση της στη ζωή, που φαίνεται πως πλάθει καλύτερες ιστορίες.

Παράδειγµα, η ταινία «Cold weather» του Ααρον Κατζ, µε πρωταγωνιστή έναν ερασιτέχνη Σέρλοκ Χολµς, ο οποίος, αφού εγκαταλείπει τις σπουδές του, επιστρέφει στο πατρικό του και ερευνά µια ανεξήγητη εξαφάνιση. Η ταινία έγινε δεκτή µε ενθουσιασµό τον περασµένο Μάρτιο στο µεγάλο φεστιβάλ ανεξάρτητου κινηµατογράφου SΧSW στο Οστιν του Τέξας.