Αγωνία επικρατεί τις τελευταίες ημέρες στους δεκάδες χιλιάδες μαθητές της σημερινής Β’ Λυκείου και στις οικογένειές τους, καθώς παρότι έχει παρέλθει η προθεσμία που όριζε ο νόμος (15 Μαρτίου) το υπουργείο Παιδείας δεν έχει ακόμη ανακοινώσει τις απαντήσεις σε 6 φλέγοντα ερωτήματα που τους απασχολούν και σχετίζονται με την προετοιμασία τους για τις εξετάσεις!

Ταυτόχρονα, στα γραφεία του υπουργού Αριστείδη Μπαλτά και του αναπληρωτή υπουργού Τάσου Κουράκη, που είναι και ο αρμόδιος για τα θέματα Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, επικρατεί αναβρασμός και σχεδιασμός σεναρίων επί σεναρίων, καθώς γνωρίζουν ότι η προθεσμία για τις ανακοινώσεις έχει παρέλθει. Στόχος είναι πλέον οι ανακοινώσεις για τις εκκρεμότητες να γίνουν την ερχόμενη εβδομάδα και για τον λόγο αυτόν οι υπηρεσίες έχουν επιδοθεί σε αγώνα δρόμου.

Ας δούμε όμως τι έπρεπε να έχει ανακοινωθεί από τις αρχές της εβδομάδας που διανύουμε. Σύμφωνα με τον νόμο 4186/13 για την αναδιάρθρωση της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, με απόφαση του υπουργού Παιδείας η οποία εκδίδεται το αργότερο την 15η Μαρτίου εκάστου έτους καθορίζονται:

1Ο αριθμός των εισακτέων. Οπως έγραψε την περασμένη εβδομάδα το «Τετράδιο», αναμένεται ανάλογος με τον περυσινό, παρά τις αντιρρήσεις των ιδρυμάτων που ζητούν μείωση έως και 50%. Θα είναι πάντως ελαφρά μειωμένος –περίπου έως 10% –στα κεντρικά ιδρύματα. Αναμένεται να τεθούν και περιορισμοί στις μετεγγραφές (εισοδηματικά κριτήρια και ποσόστωση έως 15% επί του αριθμού εισακτέων)

2Τα μαθήματα αυξημένης βαρύτητας ανά σχολή, τμήμα ή εισαγωγική κατεύθυνση.

3Ο καθορισμός του συντελεστή βαρύτητας σε ένα μάθημα από τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα, ανά σχολή ή τμήμα ή εισαγωγική κατεύθυνση.

Επίσης, μετά τις αλλαγές που έγιναν από τη νέα ηγεσία του υπουργείου Παιδείας στον τρόπο υπολογισμού του βαθμού εισαγωγής (κατάργηση Τράπεζας Θεμάτων και προσμέτρησης των βαθμών Α’ και Β’ Λυκείου) αλλά και τα νέα αναλυτικά προγράμματα που ανακοίνωσε, παραμονές εκλογών, η προηγούμενη ηγεσία, απομένει να διευκρινιστεί:

4Εάν (του χρόνου) θα υπολογίζεται για την εισαγωγή στα ΑΕΙ ο βαθμός απόλυσης της Γ’ Λυκείου και σε ποιο ποσοστό. Εως τώρα προβλεπόταν ότι ο βαθμός Α’ Λυκείου πολλαπλασιάζεται με συντελεστή 0,4, της Β’ με συντελεστή 0,7 και ο «απολυτήριος» της Γ’ τάξης με συντελεστή 0,9. Τώρα που οι βαθμοί Α’ και Β’ Λυκείου βγαίνουν από τον υπολογισμό τι θα γίνει;

5Ποια αναλυτικά προγράμματα θα ισχύσουν το επόμενο έτος. Τα νέα, τα οποία όμως έχουν δεχθεί κριτική ή τα παλαιά, τα οποία όμως έχουν γραφεί με βάση το παλιό σύστημα;

6Ποια θα είναι η εξεταστέα ύλη της Γ’ Λυκείου του επόμενου έτους;

ΜΠΑΛΑΝΤΕΡ. Τέλος, ο μεγαλύτερος πονοκέφαλος που απασχολεί τη νέα ηγεσία του υπουργείου είναι το πώς θα διασυνδέσουν τα επιστημονικά πεδία το επόμενο έτος, ώστε να διευρύνουν τις επιλογές των μαθητών. Τα σενάρια που φαίνεται πως επικρατούν αναφέρονται στην εισαγωγή ενός μαθήματος-μπαλαντέρ πλάι στα 4 μαθήματα στα οποία θα εξετάζονται οι υποψήφιοι.

Για παράδειγμα, μαθητής που έχει επιλέξει το επιστημονικό πεδίο των Ανθρωπιστικών Σπουδών θα εξεταστεί σε Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία, Αρχαία Ελληνικά, Ιστορία και Λατινικά, με δικαίωμα επιλογής σχολών μόνο από αυτό το πεδίο. Με τις διορθώσεις σχεδιάζεται να του δοθεί δυνατότητα να επιλέξει ως μπαλαντέρ ένα πέμπτο μάθημα, π.χ. τα Μαθηματικά αν θέλει να δηλώσει και παιδαγωγικές σχολές, τη Φυσική αν επιθυμεί να δηλώσει σχολές του πεδίου θετικών επιστημών (ή Πληροφορική αν στοχεύει σε τέτοιες σχολές), Βιολογία για τις επιστήμες Υγείας, ή Αρχές Οικονομικής Θεωρίας αν θέλει να προσθέσει οικονομικές επιστήμες στις επιλογές του. Πάντως το μάθημα-μπαλαντέρ θα είναι ένα από όλα, χωρίς δυνατότητα επιλογής πολλών.