ΔΥΟ - ΔΥΟ ΣΥΜΦΕΡΕΙ

Ο συνεπιβατισμός μειώνει τα έξοδα του οδηγού και το μποτιλιάρισμα

ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Εύη Σαλτού   | ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 19/01/2007 07:00 |
 Δυο - δυο συμφέρει
Συνταξιδιώτες. Ο Δημήτρης Τέλλης γνωρίστηκε μέσω του car-pooling με τον υπεύθυνο μιας νέας ιστοσελίδας (www.sinepivatismos.gr) Δημήτρη Παπαράκη

«Πριν από περίπου δύο μήνες έκανα οδικώς ένα ταξίδι από την Κολωνία στο Αμβούργο με έναν άγνωστο μέχρι εκείνη τη στιγμή συνεπιβάτη, φοιτητή Ιατρικής. Το πιθανότερο είναι να μην τον ξαναδώ ποτέ, αλλά τουλάχιστον πέρασα ευχάριστα στη διαδρομή».

O Δημήτρης Τέλλης, ιδιοκτήτης ξενοδοχείου στη Θεσσαλονίκη, τα τελευταία 18 χρόνια ανήκει στην ομάδα των car-poolers, δηλαδή αυτών που μοιράζονται το αυτοκίνητό τους με άλλους, συνήθως άγνωστους ανθρώπους, οι οποίοι πηγαίνουν προς την ίδια κατεύθυνση.

«Στη Γερμανία όπου έζησα περίπου 40 χρόνια, το car-pooling είναι πολύ διαδεδομένο. Μόλις απέκτησα το δίπλωμα οδήγησης, σε ηλικία 20 ετών, έγινα συνεπιβατιστής κυρίως για οικονομικούς λόγους, αφού πολύ συχνά ήμουν

CΑR-ΡΟΟLΙΝG
Περισσότεροι από 1.200 Έλληνες βρίσκουν συνεπιβάτη για να μοιράζονται το κόστος των μετακινήσεων
υποχρεωμένος να διανύω αποστάσεις πολλών χιλιομέτρων και κάθε φορά τα έξοδα ξεπερνούσαν τα 150 ευρώ», λέει. Όπως αναφέρει ο 42χρονος, τον περασμένο Μάρτιο όταν ήρθε στην Ελλάδα έμαθε για την πρώτη προσπάθεια συνεπιβατισμού και αμέσως συμπλήρωσε τη φόρμα με τα στοιχεία του στο Ίντερνετ. Έτσι έκανε το πρώτο του ταξίδι σε ελληνικό έδαφος, από τη Θεσσαλονίκη στην Αθήνα, με συνεπιβάτες δύο άτομα.

Ωραία παρέα
«Εκτός από την ωραία παρέα, το σημαντικό ήταν ότι μοιραστήκαμε τα έξοδα του ταξιδιού, τα οποία έφθασαν τα 50 ευρώ, ποσό που θα πλήρωνα ο ίδιος αν έκανα μόνος μου τη διαδρομή», λέει στα «ΝΕΑ» ο κ. Τέλλης. Επίσης, τονίζει πως κάθε φορά έχει κάποιο δισταγμό να συνταξιδέψει με κάποιον άγνωστο, αλλά το γεγονός ότι γνωρίζει μερικά από τα στοιχεία του, όπως το όνομα, η ηλικία, η εθνικότητα, ακόμα και αν είναι καπνιστής, τον καθησυχάζει.

Ένα χρόνο μετά την πρώτη οργανωμένη διαδικτυακή προσπάθεια του ελληνικού συνεπιβατισμού (car-pooling), το ενδιαφέρον οδηγών και συνοδηγών είναι ιδιαίτερα αυξημένο. Σύμφωνα με τον υπεύθυνο της ιστοσελίδας www. carpooling. gr Γιώργο Σακελλάρη, τον Ιανουάριο 2006 οι car-poolers στην Ελλάδα δεν ξεπερνούσαν τους 20. Σήμερα περισσότερα από 1.200 ενεργά μέλη, ηλικίας 25-45 ετών, έχουν μοιραστεί έστω και μία φορά το αυτοκίνητό τους ή έχουν συνοδεύσει ως συνεπιβάτες ανθρώπους που μέχρι τότε τους ήταν άγνωστοι. «Στην Ελλάδα το carpooling βρίσκεται ακόμα σε εμβρυϊκό στάδιο. Παρ΄ όλα αυτά, το ενδιαφέρον είναι πολύ μεγάλο αφού οι καθημερινές καταχωρήσεις δρομολογίων φτάνουν τις δέκα», λέει ο κ. Σακελλάρης. Επίσης τονίζει πως οι μηνιαίες επισκέψεις στην ιστοσελίδα φτάνουν τις 4.500,

ενώ περίπου 5 άτομα γίνονται καθημερινά ενεργά μέλη. Πιο θετικοί σε ό,τι αφορά το car-pooling φαίνεται ότι είναι οι άνδρες με ποσοστό 65%, σύμφωνα με τις καταχωρήσεις δρομολογίων. Στα άμεσα σχέδια πάντως των car-poolers είναι τα ταξίδια προς γειτονικές χώρες.

Ωστόσο, δεν είναι πάντοτε εύκολο να βρει κανείς συνεπιβάτη. Σύμφωνα με τον 28χρονο Αλέξανδρο Διαμαντόπουλο, παρ΄ ότι έχει κάνει αρκετές καταχωρήσεις στην ιστοσελίδα του carpooling, δεν έχει τύχει ακόμα να κάνει τη διαδρομή που ακολουθεί καθημερινά για να πάει στο γραφείο του παρέα με κάποιον carpooler. Το γεγονός- όπως λέειότι αυτός ο τρόπος μετακίνησης δεν είναι ακόμα πολύ διαδεδομένος στην Ελλάδα, αυξάνει τον χρόνο αναμονής μέχρις ότου κάποιος ενδιαφερόμενος απαντήσει θετικά. «Είναι πολύ πρωτότυπη και συμφέρουσα ιδέα, αλλά ο κυριότερος λόγος για τον οποίο θέλω να κάνω συνεπιβατισμό είναι για να συμβάλω στη μείωση της εκπομπής καυσαερίων από το αυτοκίνητό μου», λέει ο ιδιωτικός υπάλληλος και συμπληρώνει πως και η παρέα τα 45΄ της διαδρομής από τη Νέα Σμύρνη στην Κηφισιά είναι πολύ καλό κίνητρο.


Θα βοηθήσει τις πόλεις

ΤΟ CΑR-ΡΟΟLΙΝG είναι ένα μέτρο που θα μπορούσε να αντιμετωπίσει εν μέρει το κυκλοφοριακό πρόβλημα στις μεγάλες ελληνικές πόλεις. «Σε πρόσφατο συνέδριο των Ελλήνων συγκοινωνιολόγων αποφασίστηκε να κατατεθεί πρόταση με νέα, πρωτοποριακά μέτρα που θα συμβάλουν στην επίλυση του κυκλοφοριακού της πρωτεύουσας. Ένα από τα μέτρα αυτά θα είναι σίγουρα το car-pooling», επισημαίνει ο συγκοινιωλόγος Γιάννης Φρατζεσκάκης και διευκρινίζει πως το μέτρο θα έχει αποτέλεσμα μόνο αν δοθούν στους οδηγούς και κίνητρα, όπως για παράδειγμα το δωρεάν πάρκινγκ.


Σημαντικά κίνητρα

Στο εξωτερικό το car-pooling είναι πολύ οργανωμένο, αφού δεν στηρίζεται μόνο στις ιδιωτικές πρωτοβουλίες αλλά υπάρχει και κρατική ενθάρρυνση. Συγκεκριμένα, στις περισσότερες πολιτείες της Αμερικής, υπάρχουν ειδικές λωρίδες στους αυτοκινητοδρόμους για τους car-poolers ώστε να αποφεύγουν το μποτιλιάρισμα τις ώρες αιχμής, ενώ ακόμα και το εισιτήριο στα διόδια είναι μειωμένο.

4 λόγοι για να κάνει κάποιος carpooling
● Μειώνει τα έξοδα (βενζίνη, διόδια)

● Συμβάλλει στη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης ● Βρίσκει παρέα και κάνει πιο ευχάριστη διαδρομή ● Βοηθά στο πρόβλημα των μποτιλιαρισμένων δρόμων