Στις «υπερβολικές» εκπτώσεις σε δημοπρατήσεις δημοσίων έργων, που το τελευταίο διάστημα έχουν λάβει μεγάλες διαστάσεις και οδηγούν σε μια νέα γενιά πτωχευμένων εταιρειών , αλλά και σε φωτογραφικές διατάξεις έργων που δημοπρατούνται ως προμήθειες ή υπηρεσίες, στάθηκε ο πρόεδρος του Πανελληνίου Συνδέσμου Τεχνικών Εταιρειών ( ΣΑΤΕ) Ζαχαρίας Αθουσάκης, μιλώντας την Τετάρτη, στην έκτακτη Γενική Συνέλευση των μελών του συνδέσμου.

Όπως είπε, «το φαινόμενο αυτό οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια σε κατάρρευση των υγιών επιχειρήσεων, οι οποίες δεν μπορούν να ανταγωνιστούν προσφορές κάτω του κόστους και, μοιραία είτε θα έχουν μηδενικό κύκλο εργασιών είτε θα αναγκαστούν να εμπλακούν σε μια διαδικασία ζημιογόνων προσφορών που και πάλι θα τις οδηγήσει σε κλείσιμο».

Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΣΑΤΕ « για τα δημόσια έργα από τις 20/10/2017 και μετά, όπου υπάρχουν στοιχεία για 18 δημοπρασίες, διαπιστώνουμε ότι ο μέσος όρος έκπτωσης των προσωρινών αναδόχων ανέρχεται σε 60,18%, ενώ η χαμηλότερη έκπτωση με την οποία αναδείχθηκε προσωρινός ανάδοχος ήταν 42%».

Έργα από 10% έως 25% κάτω του κόστους

Και συνέχισε: «Το βασικό αποτέλεσμα της ανυπαρξίας νέων έργων είναι η επικράτηση έντονου και οξύτατου ανταγωνισμού στις ελάχιστες δημοπρατήσεις έργων, με αποτέλεσμα τα έργα να δημοπρατούνται από 10% έως 25% κάτω του κόστους, με αποτέλεσμα χρονοβόρες διαδικασίες αποπεράτωσης και αμφιλεγόμενη ποιότητα κατασκευής, χρησιμοποίηση φθηνών εισαγόμενων υλικών και εξοπλισμού, αμφιβόλου ποιότητας συνθήκες υγιεινής και ασφάλειας που τελικώς αποβαίνει εις βάρος της εγχώριας οικονομίας, του κοινωνικού συνόλου και των χρηστών των έργων».

Φωτογραφικές διατάξεις

Όπως προαναφέρθηκε, ο Ζαχαρίας Αθουσάκης έκανε ακόμη λόγο για «φωτογραφικές διατάξεις» που αφορούν διαγωνισμούς έργων ΧΥΤΑ και εξοικονόμησης ενέργειας.

Ειδικότερα, ο πρόεδρος του ΣΑΤΕ αναφέρθηκε στη «μη σύννομη επιλογή των Αναθετουσών Αρχών να δημοπρατούν ως υπηρεσία προκειμένου να έχουν τη δυνατότητα να παρακάμψουν την πρότυπη διακήρυξη που υποχρεωτικώς ίσχυε κατά τη δημοπράτηση των έργων – ήδη από τον Οκτώβριο του 2004- χωρίς τη δυνατότητα αυθαίρετης και μη επαρκώς αιτιολογημένης απόκλισης».

Όπως είπε: «το κόστος που καλούμαστε όλοι εμείς να πληρώνουμε εξαιτίας αυτών των παράνομων επιλογών είναι υπέρμετρα μεγάλο, πενταπλάσιο στις διακηρύξεις εγκατάστασης φωτιστικών σωμάτων και λαμπτήρων LED και τριπλάσιο στις περιπτώσεις λειτουργίας ΧΥΤΑ».

Ηλεκτρονική δημοπράτηση

«Βήμα βήμα πραγματοποιείται η θεσμοθέτηση όλων των πάγιων και κρίσιμων αιτημάτων του τεχνικού κόσμου για ηλεκτρονική δημοπράτηση των έργων, ηλεκτρονική παρακολούθηση όλων των φάσεων και πληροφοριών όλων των μελετών και τεχνικών έργων της χώρας, για συγκρότηση και λειτουργία ενός σύγχρονου Μητρώου Εργοληπτικών Επιχειρήσεων με πραγματικά και ελέγξιμα στοιχεία», τόνισε μεταξύ άλλων, ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης.

Κατά τον υπουργό Υποδομών : « σήμερα υπάρχει σαφέστατος ορισμός του τι είναι τεχνικό έργο, τι προμήθεια, τι μελέτη και τι υπηρεσία και, όποια Αναθέτουσα Αρχή δεν ακολουθεί τον νόμο θα πρέπει να καταγγέλλεται ήδη με την ανακοίνωση της διακήρυξης τόσο στο υπουργείο Υποδομών όσο και στην Ενιαία Αναθέτουσα Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΑΔΗΣΥ) ».

Από την πλευρά του, ο Γενικός Διευθυντής της ΕΑΑΔΗΣΥ Ευάγγελος Καραμανλής, επεσήμανε, μεταξύ άλλων, πως « η δημόσια σύμβαση αποτελεί εργαλείο ώστε να κατασκευάσουμε εγκαίρως, ποιοτικά και οικονομικά αποτελεσματικά έργα που θα εξυπηρετούν το κοινωνικό σύνολο και, ως τέτοια πρέπει να προστατευτεί ».