Αλλάζουν, όπως φαίνεται, οι επικίνδυνες διαδρομές που ακολουθούσαν το τρίτο τρίμηνο του 2017 οι πρόσφυγες και μετανάστες. Σύμφωνα με νέα έκθεση που δημοσιεύει η Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες (Υ.Α) τους τελευταίους μήνες, η χρήση της θαλάσσιας οδού από την Τουρκία στην Ελλάδα έχει ενισχυθεί ενώ οι θαλάσσιες αφίξεις προς την Ιταλία έχουν μειωθεί.

Ο συνολικός αριθμός των ανθρώπων που έφτασαν από την Λιβύη στην Ιταλία σημείωσε πτώση. Είναι ενδεικτικό πως περίπου 21.700 άνθρωποι έφτασαν μέσω θαλάσσης στην Ιταλία από τον Ιούλιο έως τον Σεπτέμβριο, αριθμός χαμηλότερος για αυτή την περίοδο συγκριτικά με τα τελευταία τέσσερα χρόνια. «Παρατηρούμε ότι οι πρόσφυγες και οι μετανάστες επιλέγουν όλο και πιο διαφοροποιημένες διαδρομές για να φτάσουν στην Ευρώπη», τονίζει η Διευθύντρια του Γραφείου της Ευρώπης της Υ.Α, Pascale Moreau.

Σημειώνεται πως το τρίτο τρίμηνο του 2017, ένα αυξανόμενο ποσοστό των ανθρώπων που έφτασαν στην Ιταλία, έφυγε από την Τυνησία, την Τουρκία και την Αλγερία ενώ οι τρεις βασικές εθνικότητες όσων έφτασαν στην Ευρώπη διασχίζοντας τη Μεσόγειο, ήταν Σύροι, Μαροκινοί και Νιγηριανοί.

Αντίθετα, στην Ελλάδα έχει παρατηρηθεί αύξηση στις αφίξεις μέσω θαλάσσιων και χερσαίων συνόρων από το καλοκαίρι. Τον Σεπτέμβριο, περίπου 4.800 άνθρωποι έφθασαν στις ακτές της Ελλάδας, ο υψηλότερος αριθμός αφίξεων που έχει καταγραφεί μέσα σε ένα μήνα από τον Μάρτιο του 2016. Μάλιστα, περίπου το 80% των ανθρώπων που έφτασαν μέσω θαλάσσης στην Ελλάδα ήταν από τη Συρία, το Ιράκ και το Αφγανιστάν, ενώ τα δύο τρίτα ανάμεσά τους ήταν γυναίκες και παιδιά.

Αύξηση, όμως, κατά 90% καταγράφηκε και στις αφίξεις στην Ισπανία – μέσω θαλάσσης και ξηράς – σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι. Οι περισσότεροι από τους 7.700 ανθρώπους που διέσχισαν τα σύνορα προέρχονταν από το Μαρόκο, την Ακτή Ελεφαντοστού και τη Γουινέα, ενώ οι αφίξεις στα χερσαία σύνορα της χώρας ήταν κυρίως Σύροι.

«Παρά την μείωση του αριθμού των ανθρώπων που διέσχισαν την Κεντρική Μεσόγειο, χιλιάδες εξακολουθούν να επιχειρούν απελπισμένα και ριψοκίνδυνα ταξίδια προκειμένου να φτάσουν στην Ευρώπη», αναφέρει η κ. Moreau, τονίζοντας πως έως τις 20 Νοεμβρίου 2017 σχεδόν 3.000 άνθρωποι εκτιμάται ότι είχαν χάσει τη ζωή τους ή αγνοούνταν στη θάλασσα και ότι τουλάχιστον άλλοι 57 είχαν πεθάνει κατά μήκος χερσαίων διαδρομών μέσα στην Ευρώπη ή στα σύνορά της το 2017.