Νομοσχέδιο για τα ταξί

ΟΙ ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ ΦΡΕΝΑΡΙΣΑΝ ΤΟΝ ΣΠΙΡΤΖΗ

Κυβερνητικά στελέχη, κόμματα, επιβάτες αλλά και ιδιοκτήτες - οδηγοί ανάγκασαν σε αναδίπλωση τον υπουργό Μεταφορών

  | ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 02/10/2017 08:00 |
Οι αντιδράσεις φρενάρισαν τον Σπίρτζη
Αλλαγές προωθούνται στα ισχύοντα και για τις έδρες των ταξί, που θα καθορίζονται με απόφαση του υπουργού Μεταφορών, η οποία θα εκδίδεται έπειτα από εισήγηση του αρμόδιου περιφερειακού συμβουλίου

Αποστάσεις από το νομοσχέδιό του για τα ταξί (!) προσπαθεί να πάρει τώρα ο υπουργός Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης έπειτα από τις έντονες αντιδράσεις επιβατών, κομμάτων, αλλά και σημαντικής μερίδας των ίδιων των ιδιοκτητών - οδηγών ταξί, οι οποίες εκδηλώθηκαν αμέσως μετά την αποκάλυψη του σχεδίου νόμου από «ΤΑ ΝΕΑ».
Πληροφορίες αναφέρουν ότι αντιδράσεις έχουν εκδηλωθεί ακόμα και στο εσωτερικό της κυβέρνησης, κυρίως για τις διατάξεις που ουσιαστικά επιχειρούν να «εξουδετερώσουν» τις ηλεκτρονικές πλατφόρμες και εφαρμογές (applications - apps), μέσω των οποίων σημαντικό μέρος του επιβατικού κοινού επιλέγει σήμερα ταξί για τις καθημερινές μετακινήσεις του.
Επίσης, οι ενδοκυβερνητικές αντιδράσεις έχουν να κάνουν και με την προωθούμενη κατάργηση μιας σειράς διατάξεων που είχαν τεθεί σε ισχύ το 2012, με στόχο το άνοιγμα της αγοράς των επιβατικών μετακινήσεων με Επιβατηγά Δημοσίας Χρήσεως (ΕΔΧ) οχήματα. Πρόκειται για διατάξεις που θεσπίστηκαν με τον νόμο 4070/2012, έπειτα από διαπραγματεύσεις με την τρόικα, ενώ τυχόν μονομερής κατάργησή τους σήμερα αναμένεται να ανοίξει νέα μέτωπα με τους δανειστές, προσθέτοντας επιπλέον εμπόδια στο κλείσιμο της  τρίτης αξιολόγησης.
Ακόμα, οι αντιδράσεις αφορούν και μια σειρά ρουσφετολογικών διατάξεων, με αποκορύφωμα αυτή που προβλέπει την εκ νέου αύξηση του ορίου ηλικίας των ταξί από τα 15 στα 22 χρόνια!
Πάντως, προκειμένου να πέσουν οι τόνοι, ο υπουργός Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης, σε συνέντευξη που παραχώρησε το Σάββατο στο Αθηναϊκό - Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, ανέφερε ότι το σχέδιο νόμου (σ.σ. το συνέταξε συγκεκριμένο νομικό γραφείο για λογαριασμό του υπουργείου) «δεν έχει λάβει την τελική του μορφή, καθώς πολλές διατάξεις του ακόμη δεν έχουν την τελική διατύπωσή τους και βρίσκονται σε επεξεργασία».
Μάλιστα, προκειμένου να προλάβει τις αντιδράσεις των δανειστών, ο Σπίρτζης δήλωσε: «Βρισκόμαστε στη φάση της τελικής διαμόρφωσης του σχεδίου νόμου, σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ώστε να είναι σε απόλυτη εναρμόνιση με το δίκαιο του ανταγωνισμού, με τη νομοθεσία των αστικών μεταφορών και ταυτόχρονα με τη διασφάλιση της ύπαρξης φορολογικών και ασφαλιστικών στοιχείων» (σ.σ. όλων των δραστηριοποιούμενων στις μεταφορές με ΕΔΧ).

Δημόσια διαβούλευση. Επιπλέον, ο υπουργός Μεταφορών προανήγγειλε ότι ευθύς μόλις ολοκληρωθεί το νομοσχέδιο θα υπάρξει δημόσια διαβούλευση για το περιεχόμενό του. «Οταν οι διατάξεις ετοιμαστούν, θα ακολουθήσει ο απαραίτητος διάλογος με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς» ανέφερε χαρακτηριστικά. Πρόσθεσε δε ότι «οι διατάξεις δεν θα αφορούν μόνο τις διαδικτυακές πλατφόρμες διαμεσολάβησης, αλλά όλες τις εταιρείες διαμεσολάβησης, είτε αυτές χρησιμοποιούν την τηλεφωνία είτε το Διαδίκτυο είτε οποιοδήποτε μέσο».
Υπενθυμίζεται ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα, με βάση τις διατάξεις του προσχεδίου νόμου για τα ταξί που συνέταξε συγκεκριμένο νομικό γραφείο για λογαριασμό του υπουργείου Μεταφορών, είναι η πρόβλεψη να ζητείται από τις εταιρείες τεχνολογίας που σήμερα λειτουργούν ως διαμεσολαβητές ανάμεσα στον επιβάτη - πελάτη και τον επαγγελματία ιδιοκτήτη - οδηγό ταξί να μετατραπούν σε ολοκληρωμένες εταιρείες παροχής μεταφορικού έργου (με ό,τι σημαίνει αυτό για το μέγεθος, την ευελιξία και προφανώς τις τελικές τιμές τους).

Βαν με ταξίμετρα. Επίσης, το προσχέδιο για τα ταξί προβλέπει ότι τα ΕΔΧ Ειδικής Μίσθωσης Οχήματα (ΕΙΔΜΙΣΟ), π.χ διάφορα βαν κ.λπ., που σήμερα εκτελούν δρομολόγια μέσω ειδικών συμβάσεων, στο εξής θα πρέπει να φέρουν και ειδική συσκευή (ταξίμετρο) που θα υπολογίζει αυτόματα και θα καταγράφει κάθε χρονική στιγμή το πληρωτέο για τη μεταφορά επιβατών χρηματικό ποσό. Για τη συσκευή αυτή θα εφαρμόζονται αναλογικά όλες οι διατάξεις που ισχύουν και για τα ταξίμετρα. Τα ήδη κυκλοφορούντα ΕΔΧ ΕΙΔΜΙΣΟ θα πρέπει να προμηθευτούν την παραπάνω συσκευή εντός δύο ετών. Ουσιαστικά με το νομοσχέδιο καταργούνται οι ελεύθερες συμβάσεις. Συγκεκριμένα, προβλέπεται ότι σε περίπτωση κατάρτισης σύμβασης με συγκεκριμένο εκ των προτέρων μίσθωμα, αυτό επιτρέπεται να είναι μειωμένο έως 25% από το κόμιστρο που θα προκύπτει με εφαρμογή του πάγιου τιμολογίου.
Επιπλέον, για τα ΕΙΔΜΙΣΟ προβλέπεται ότι θα έχουν ίδιο χρωματισμό με αυτό των κανονικών ταξί της έδρας τους! Τα ήδη κυκλοφορούντα ΕΔΧ ΕΙΔΜΙΣΟ θα πρέπει να αλλάξουν χρωματισμό εντός δύο ετών.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ