Εμμένει ο υπουργός Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης στις «ρουσφετολογικές» διατάξεις του νομοσχεδίου που ο ίδιος προωθεί για τα ταξί, με τις οποίες ουσιαστικά επιχειρείται το «κλείσιμο» εκ νέου της αγοράς ταξί στην Ελλάδα. Πρόκειται για διατάξεις που αποκάλυψαν χθες «ΤΑ ΝΕΑ» και προκαλούν ήδη τις έντονες αντιδράσεις του επιβατικού κοινού (στα social media κ.ά.) και των κομμάτων, καθώς εκτός των άλλων καταργούν και τις ηλεκτρονικές πλατφόρμες και εφαρμογές (applications – apps) μέσω των οποίων σημαντικό μέρος του επιβατικού κοινού επιλέγει σήμερα ταξί για τις καθημερινές μετακινήσεις του.

Με πρόσχημα την προώθηση ενός νέου νομικού πλαισίου που θα διέπει τη λειτουργία όλων των κατηγοριών ταξί, το υπουργείο Μεταφορών επιχειρεί να εξομοιώσει κάθε τύπο εταιρείας που δεν αποτελεί μέρος του συνδικάτου των ταξί.

Ωστόσο, πρόκειται για νομικό πλαίσιο που ζητά από τις εταιρείες τεχνολογίας να μετατραπούν σε εταιρείες παροχής μεταφορικού έργου (με ό,τι σημαίνει αυτό για το μέγεθος, την ευελιξία και προφανώς τις τελικές τιμές τους). Στην πραγματικότητα, καλεί όσους επιχειρούν στη συγκεκριμένη αγορά να γίνουν «παλιά καλά ταξί».

Το νομοσχέδιο Σπίρτζη θέτει πρωτοφανείς περιορισμούς, οι οποίοι στερούν μεγάλο μέρος της ευελιξίας την οποία παρέχουν εταιρείες τύπου Beat (πρώην Taxibeat), ενώ εξομοιώνει την Beat, την Taxiplon και τα ραδιοταξί με την Uber.

Ολα αυτά συμβαίνουν τη στιγμή που η Uber βρίσκεται σε διαμάχη με τις κρατικές Αρχές και τις συμβατικές εταιρείες ταξί σε διάφορες χώρες του κόσμου (στο Λονδίνο αποφασίστηκε πρόσφατα η προσωρινή μη ανανέωση της άδειάς της) και ενώ η Taxibeat αποτέλεσε το αντικείμενο μιας από τις μεγαλύτερες εξαγορές startup εταιρειών στην Ελλάδα.

Με αφορμή τη χθεσινή αποκάλυψη του περιεχομένου του νομοσχεδίου του υπουργείου Μεταφορών από «ΤΑ ΝΕΑ», ο Χρήστος Σπίρτζης μιλώντας σε ραδιοφωνικό σταθμό υπεραμύνθηκε των διατάξεών του, υποστηρίζοντας ότι έρχεται να καταργήσει «τις γκρίζες ζώνες που υπάρχουν στις επιβατικές μεταφορές». Παράλληλα, σημείωσε ότι στόχος είναι «να μπουν κανόνες, καθώς δεν μπορεί μια κατηγορία επαγγελματιών στη χώρα να φορολογείται κανονικά, να έχει συγκεκριμένο πλαίσιο λειτουργίας και για το ίδιο έργο κάποιοι άλλοι, επειδή δεν έχουμε κανόνες να μην πληρώνουν τίποτα, να μην έχουν κανενός είδους έλεγχο ή προδιαγραφές λειτουργίας». Μάλιστα, σημείωσε ότι «αυτό είναι ένα πλαίσιο που είχε κανονίσει να υπάρχει η Νέα Δημοκρατία, η οποία στηρίζει και αυτού του είδους την επιχειρηματικότητα».

Και άλλες «εξυπηρετήσεις». Πάντως, ο Σπίρτζης αποφεύγει να αναφερθεί στα «άλλα» ρουσφέτια προς τον κλάδο των ταξί, τα οποία «εξυπηρετεί» με το συγκεκριμένο νομοσχέδιο. Στα πλέον κραυγαλέα, που ακουμπούν και την οδική ασφάλεια, περιλαμβάνεται και αυτό του καθορισμού νέου αυξημένου ορίου ηλικίας για την απόσυρση των ΕΔΧ αυτοκινήτων!

Συγκεκριμένα, όλα τα ΕΔΧ ταξί αυτοκίνητα θα αποσύρονται από την κυκλοφορία με τη συμπλήρωση 22 ετών αντί των 15 ετών που προβλέπεται σήμερα, αν έχουν κυβισμό μηχανής μέχρι 1.950 κυβικά εκατοστά, και των 18 ετών, εφόσον έχουν κυβισμό μηχανής 1.950 κυβικά εκατοστά και άνω.

Επίσης, το νομοσχέδιο του υπουργείου Μεταφορών ουσιαστικά καταργεί και προηγούμενες διατάξεις που απελευθέρωναν την αγορά ταξί και επέτρεπαν την εκμίσθωση ΙΧ με οδηγό (με ειδική σύμβαση) από τουριστικά γραφεία και γραφεία ενοικιάσεως αυτοκινήτων. Συγκεκριμένα προβλέπει ότι η εκμίσθωση με οδηγό θα γίνεται μέσω προκρατήσεως με αντίστοιχη σύμβαση ελαχίστου διάρκειας τριών ωρών, αντί έξι ωρών που ισχύει σήμερα.

Επίσης, το νομοσχέδιο Σπίρτζη προβλέπει ότι τα ΕΔΧ Ειδικής Μίσθωσης Οχήματα (ΕΙΔΜΙΣΟ), π.χ. διάφορα βαν κ.λπ., που σήμερα εκτελούν δρομολόγια μέσω ειδικών συμβάσεων, στο εξής θα φέρουν και ειδική συσκευή (ταξίμετρο) που θα υπολογίζει αυτόματα και θα καταγράφει κάθε χρονική στιγμή το πληρωτέο για τη μεταφορά επιβατών χρηματικό ποσό. Για τη συσκευή αυτή θα εφαρμόζονται αναλογικά όλες οι διατάξεις που ισχύουν και για τα ταξίμετρα των ταξί. Τα ήδη κυκλοφορούντα ΕΔΧ ΕΙΔΜΙΣΟ θα πρέπει να προμηθευτούν την παραπάνω συσκευή εντός δύο ετών. Ουσιαστικά με το νομοσχέδιο καταργούνται οι ελεύθερες συμβάσεις. Συγκεκριμένα, προβλέπεται ότι σε περίπτωση κατάρτισης σύμβασης με συγκεκριμένο εκ των προτέρων μίσθωμα, αυτό επιτρέπεται να είναι μειωμένο –το πολύ –έως 25% από το κόμιστρο που θα προκύπτει με την εφαρμογή του πάγιου τιμολογίου.

Επιπλέον, για τα ΕΙΔΜΙΣΟ προβλέπεται ότι θα έχουν ίδιο χρωματισμό με αυτόν των κανονικών ταξί της έδρας τους! Τα ήδη κυκλοφορούντα ΕΔΧ ΕΙΔΜΙΣΟ θα πρέπει να αλλάξουν χρωματισμό εντός δύο ετών. Αλλαγές προωθούνται στα ισχύοντα και για τις έδρες των ταξί, οι οποίες πλέον θα καθορίζονται με απόφαση του υπουργού Μεταφορών, η οποία θα εκδίδεται μετά από εισήγηση του αρμόδιου περιφερειακού συμβουλίου.

Το Ποτάμι. Σε ανακοίνωσή του για τη χθεσινή αποκάλυψη, μεταξύ άλλων, τονίζει: «Πριν από λίγες ημέρες οι συνδικαλιστές της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ταξί, μετά τη συνάντησή τους με τον Πρωθυπουργό και τον υπουργό Μεταφορών, εξέφρασαν την πλήρη ικανοποίησή τους. Σήμερα καταλαβαίνουμε το γιατί. Η κυβέρνηση αποφάσισε να επενδύσει πολιτικά στους περισσότερους από 30.000 ιδιοκτήτες ταξί ευελπιστώντας ίσως, όπως παλιότερα με τους φαρμακοποιούς, ότι θα μετατρέψουν τα ταξί σε «προεκλογικά κέντρα»…».