Τέλος στην αγωνία χιλιάδων υποψηφίων αναμένεται να μπει έως το τέλος της εβδομάδας –το αργότερο στις αρχές της επόμενης –με την ανακοίνωση των βάσεων. Βαρόμετρο, όπως όλα δείχνουν, για το πώς θα κινηθούν φέτος οι βάσεις των σχολών θα είναι η κακή επίδοση στα Μαθηματικά Κατεύθυνσης. «Κοντός ψαλμός αλληλούια», αφού το πιθανότερο την Παρασκευή 25 Αυγούστου ή το αργότερο έως την Τρίτη 29 του μήνα θα σημάνει λήξη συναγερμού και οι υποψήφιοι θα μάθουν σε ποια σχολή κατάφεραν τελικά να εισαχθούν. Επισημαίνεται, ωστόσο, πως μέχρι στιγμής το υπουργείο Παιδείας δεν έχει εκδώσει επίσημη ανακοίνωση για την ακριβή ημερομηνία, παρατείνοντας, έτσι, το άγχος των υποψηφίων και των οικογενειών τους.

Τα Μαθηματικά Κατεύθυνσης είναι το μάθημα που θα ταρακουνήσει τις φετινές βάσεις. Κι αυτό γιατί σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία που είχε δημοσιεύσει το υπουργείο στις αρχές Ιουλίου, το 83,45% των υποψηφίων στην ομάδα Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής έγραψε στο συγκεκριμένο εξεταζόμενο μάθημα κάτω από τη βάση. Χαρακτηριστικό μάλιστα της εξαιρετικά κακής επίδοσης, είναι το γεγονός ότι σε σύνολο 20.425 υποψηφίων που εξετάστηκαν στα Μαθηματικά Κατεύθυνσης, μόλις 35 μαθητές κατάφεραν να πιάσουν το απόλυτο άριστα.

Αυτός είναι άλλωστε και ο λόγος που οι ειδικοί μιλούν για σημαντική πτώση στις περισσότερες σχολές στο 2ο και το 5ο Επιστημονικό Πεδίο.

ΟΙ ΕΞΑΙΡΕΣΕΙΣ. Οπως εξηγεί στα «ΝΕΑ» ο επιστημονικός αναλυτής, διευθυντής των φροντιστηρίων «Ομόκεντρο» Αντώνης Φλωρόπουλος, στο 2ο Επιστημονικό Πεδίο Θετικών Επιστημών τα Μαθηματικά προσανατολισμού θα κατεβάσουν πολύ τον πήχη για την είσοδο σε όλες τις σχολές. «Εξαίρεση θα αποτελέσουν οι αρχιτεκτονικές σχολές, όπου οι υποψήφιοι έγραψαν πολύ καλύτερα από πέρσι, ενώ θα σημειωθούν και κάποιες μεταβολές στις σχολές χημείας, όπου ασκούνται δύο αντίρροπες πιέσεις: από τη μία είναι τα δυσκολότερα θέματα Χημείας και από την άλλη η διεκδίκηση των θέσεων για πρώτη φορά και από υποψηφίους του 3ου Επιστημονικού Πεδίου».

Γκρέμισμα των βάσεων στην πλειονότητα των σχολών του 5ου Επιστημονικού Πεδίου Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής προβλέπουν, πάντως, οι ειδικοί. Οι περισσότεροι υποψήφιοι στο συγκεκριμένο πεδίου είχαν πολύ κακή επίδοση όχι μόνο στα Μαθηματικά Κατεύθυνσης, αλλά και στο μάθημα των Αρχών Οικονομικής Θεωρίας (ΑΟΘ). Υπενθυμίζεται πως μόνο το 11,6% των υποψηφίων κατάφερε να γράψει από 18 έως 20 στο ΑΟΘ. «Η πτώση των βάσεων στις σχολές οικονομίας θα είναι πολύ μεγάλη και θα οφείλεται κυρίως στις πολύ κακές επιδόσεις στα Μαθηματικά προσανατολισμού, αλλά και τις χαμηλότερες βαθμολογίες στα άλλα μαθήματα. Σε κάποιες σχολές μπορεί να δούμε τις βάσεις να πέφτουν ακόμα και 1.500 μόρια» σημειώνει ο Αντώνης Φλωρόπουλος.

Διαφορετική, παρ’ όλα αυτά, θα είναι η εικόνα στα υπόλοιπα Επιστημονικά Πεδία, καθώς, όπως εκτιμάται, θα καταγραφούν σκαμπανεβάσματα στις βάσεις, με αρκετές σχολές να παραμένουν, ως είθισται, στη λίστα με τα υψηλόβαθμα τμήματα.

ΜΙΚΡΕΣ ΑΝΑΤΑΡΑΞΕΙΣ. Στο 1ο Επιστημονικό Πεδίο Ανθρωπιστικών Επιστημών δεν αναμένονται σημαντικές αναταράξεις, «αφού τα θέματα ήταν διαβαθμισμένα και παρόμοιας δυσκολίας με τα περσινά. Στις υψηλόβαθμες, μάλιστα, σχολές, όπως είναι αυτές της νομικής, της ψυχολογίας ή των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης θα δούμε ακόμη και μικρή άνοδο των βάσεων, που οφείλεται κυρίως στη μείωση του αριθμού των εισακτέων. Στις υπόλοιπες σχολές οι βάσεις θα κυμανθούν στα ίδια επίπεδα με το 2016, με πολύ μικρές αυξομειώσεις» υπογραμμίζει ο Αντώνης Φλωρόπουλος.
Αντίστοιχα, και στο 3ο Επιστημονικό Πεδίο Σπουδών Υγείας οι αποκλίσεις από τις περσινές βάσεις θα είναι μικρές, αφού τα δυσκολότερα θέματα χημείας και βιολογίας αντισταθμίζονται, όπως δηλώνει ο επιστημονικός αναλυτής, από τη μείωση του αριθμού των εισακτέων.

Τα παιδαγωγικά τμήματα σε ανοδική πορεία

Το Επιστημονικό Πεδίο που, όπως όλα δείχνουν, θα ακολουθήσει την αντίστροφη – με τα υπόλοιπα Πεδία – πορεία, η οποία μάλιστα θα είναι ανοδική, είναι αυτό των Επιστημών Εκπαίδευσης. Η αύξηση των βάσεων σε πολλές σχολές του 4ου Επιστημονικού Πεδίου αναμένεται να προσεγγίσει ακόμα και τα 1.000 μόρια. «Αυτό οφείλεται στα σαφώς πολύ ευκολότερα, σε σχέση με πέρυσι, θέματα στα Μαθηματικά Γενικής Παιδείας καθώς και στη μεγάλη αύξηση του αριθμού υποψηφίων που θέλουν να διεκδικήσουν μία θέση στα παιδαγωγικά τμήματα».