Στις 3 Απριλίου το υπουργείο Παιδείας ανακοίνωσε τις προσλήψεις ακόμα 45 αναπληρωτών καθηγητών για να καλύψουν τα κενά στα γυμνάσια και λύκεια της χώρας. Για τα κενά που από την αρχή της χρονιάς είχαν, υποτίθεται, καλυφθεί φτάσαμε να κάνουμε προσλήψεις λίγο πριν από τις διακοπές του Πάσχα.

Τώρα πάντως δεν θα πολυχρειαστούν, αφού σε λίγες μέρες αρχίζει το… έθιμο των απουσιών και οι τάξεις αδειάζουν! Στο απαξιωμένο δημόσιο λύκειο εδώ και πολλά χρόνια οι μαθητές της Β’ και Γ’ τάξης κρατούν τις απουσίες τους για το τέλος της χρονιάς, προκειμένου να έχουν έξτρα χρόνο για διάβασμα και φροντιστήρια ενόψει των Πανελλαδικών. Απο τα τέλη Απριλίου τα λύκεια λειτουργούν με σχεδόν το μισό μαθητικό τους πληθυσμό χρόνια τώρα. Οι περισσότεροι έχουν κρατήσει ακόμα και 100 απουσίες για τον Μάιο. Το 2015-2016 πάνω από 18.000 μαθητές της Γ’ τάξης έλειψαν σχεδόν έναν ολόκληρο μήνα, ενώ 38.000 έκαναν έως 50 απουσίες! Και τι να πει κανείς για τις εξετάσεις που έρχονται με τις παλινωδίες που συνέβησαν φέτος! Ο αριθμός εισακτέων άλλαξε και ξανάλλαξε, οι επαναληπτικές –που θα γίνουν Σεπτέμβριο –προκαλούν ερωτηματικά για την εγκυρότητά τους, η διαγωγή των μαθητών, κατά τις εξαγγελίες, θα σταματήσει να εξετάζεται.

Η γενική εικόνα στα γυμνάσια και λύκεια της χώρας είναι αποκαρδιωτική: Μηδενικές κι φέτος θα είναι οι μόνιμες προσλήψεις. Ετσι απομένει το γερασμένο (η μέση ηλικία των καθηγητών Λυκείου είναι 47,5 έτη…) και κουρασμένο μόνιμο εκπαιδευτικό προσωπικό, οι κακοπληρωμένοι περιφερόμενοι αναπληρωτές, εκπαιδευτικοί που υποχρεώνονται με αναθέσεις να διδάσκουν μαθήματα που δεν έχουν διδαχθεί επαρκώς οι ίδιοι στα πανεπιστήμια, σχολικά εργαστήρια που υπολειτουργούν με μηχανήματα παλιάς τεχνολογίας και έλλειψη αναλωσίμων, σχολικές βιβλιοθήκες κλειστές ελλείψει προσωπικού, υποδομές που όλο και πιο δύσκολα συντηρούνται. Γονείς που καλούνται να συνεισφέρουν για γραφική ύλη και συντήρηση υποδομών, σχολεία που δεν έχουν έγκαιρα θέρμανση. «Πολλοί εκπαιδευτικοί σε Β’ και Γ’ Λυκείου απλά διεκπεραιώνουν την ύλη» λέει στα «ΝΕΑ» ο Γ.Π., παλιός καθηγητής χημικός. «Γιατί ξέρουν ότι οι μαθητές δεν ενδιαφέρονται παρά μόνο για όσα τους μαθαίνουν τα φροντιστήρια» συμπληρώνει. Ετσι και οι μαθητές στα λύκεια διεκπεραιώνουν τις δύο τελευταίες τάξεις προετοιμαζόμενοι για τις εξετάσεις. Μόνο αυτά τα μαθήματα τους ενδιαφέρουν πραγματικά. Οι οποίες εξετάσεις, ως γνωστόν, με εξαίρεση τη διαδικασία τους επί της ουσίας αλλάζουν διαρκώς τις τελευταίες δεκαετίες. Για παράδειγμα, φέτος διαχωρίστηκαν οι απολυτήριες από τις Πανελλαδικές και θα αλλάξουν το 2020 πάλι με βάση τα πορίσματα του Διαλόγου για την Παιδεία που θα ανακοινωθούν Ιούνιο.

Υπό αυτές τις συνθήκες, πώς να μην «πατώσουν» οι 15χρονοί μας στην περίφημη διεθνή έρευνα PISA του ΟΟΣΑ που μετρά την ικανότητα των 15χρονων μαθητών να εφαρμόζουν γνώσεις και δεξιότητες στις φυσικές επιστήμες, στα μαθηματικά και στην κατανόηση κειμένου; Η Ελλάδα κατατάχθηκε και πέρυσι στην ομάδα των χωρών με χαμηλότερη επίδοση από τον μέσο όρο του ΟΟΣΑ. Ως προς το κύριο αντικείμενο της έρευνας, που ήταν οι φυσικές επιστήμες, η Ελλάδα βρέθηκε στην 32η θέση ανάμεσα στις 35 χώρες του ΟΟΣΑ, ενώ στο σύνολο των 72 κρατών που περιλαμβάνει η έρευνα πήραμε την 43η θέση.