Στις 27 Οκτωβρίου 2016 στα πλαίσια του εορτασμού της 28ης Οκτωβρίου του 1940, τίμησε με την παρουσία του το Γενικό Λύκειο Φιλοθέης ο αγωνιστής της Αριστεράς και της Δημοκρατίας Μανώλης Γλέζος.

Μετά από μια σύντομη παρουσίαση της ζωής και του έργου του μεγάλου αυτού ανδρός από τον Διευθυντή του Λυκείου Πέτρο Ματζάκο, ανέβηκε στο βήμα ο ίδιος ο κ. Γλέζος , ο οποίος απηύθυνε χαιρετισμό στους μαθητές και στη συνέχεια τους κάλεσε σε διάλογο μαζί του.

Ο διάλογος ξεκίνησε με αναφορά στην αντιστασιακή πράξη με την οποία ο κ. Γλέζος πέρασε στην Ιστορία, το ξήλωμα της σβάστικας από την Ακρόπολη των Αθηνών.

Μιλώντας γι αυτή τη νεανική ηρωική πράξη του και το συμβολισμό της σημαίας, εξήρε τη σύμπραξη του Απόστολου Σάντα, τη στάση της μητέρας του που τον συγκλόνισε με την υπερηφάνεια που ένιωσε για τον γιο της και τη συγκίνηση που του προκαλεί πάντα η θέα του εθνικού συμβόλου.

Ο κ. Γλέζος μίλησε για τα κίνητρα της πράξης του που συνοψίζονται στην αντίσταση που πρέπει να προβάλλει ένας νέος άνθρωπος στην αδικία και την στέρηση της ελευθερίας και προέτρεψε τους νέους να αντιδρούν σε όσα προσβάλλουν την προσωπικότητά τους, μεταξύ των οποίων και στη στείρα αποστήθιση γνώσεων.

Σε ερώτηση για τη στάση της Γερμανίας στο Β΄ Παγκόσμιο πόλεμο, ο κ. Γλέζος μίλησε για τον απαράμιλλο ηρωισμό των Ελλήνων που αναγνωρίστηκε και από τον ίδιο τον Χίτλερ ο οποίος εξεπλάγη τόσο πολύ από το ελληνικό σθένος που δεν μπόρεσε παρά να το αναγνωρίσει και να παραδεχθεί την τεράστια φθορά που επέφερε στα σχέδιά του η ελληνική αντίσταση.

Το ελληνικό φρόνημα, λοιπόν , έπρεπε να παταχθεί -ο πληθυσμός της Ελλάδας αποδεκατίστηκε στον πόλεμο -και , για να παραμένει καθηλωμένη η Ελλάδα, το Γερμανικό κράτος αρνήθηκε και αρνείται να αποζημιώσει την χώρα μας για τις καταστροφές που της προκάλεσε ενώ δεν διατήρησε παρόμοια συμπεριφορά σε άλλες χώρες.

Κατά την εκτίμησή του οι Έλληνες νέοι αγωνίζονται στην πλειοψηφία τους για ένα καλύτερο μέλλον και πιστεύει ότι τους διακρίνει και η εργατικότητα και η φιλοπατρία, παρά το γεγονός ότι υπάρχει διαρροή αρκετών νέων Ελλήνων επιστημόνων προς το εξωτερικό.

Στη συνέχεια δήλωσε τη δύναμη που αντλεί από την επαφή του με την νεολαία, το πόσο εμπνέεται από τα νιάτα και πόσο σημαντική είναι η επαφή των γενεών για την ανταλλαγή ιδεών και την ανανεωτική δύναμη που προσφέρει η συνύπαρξη των ηλικιών.

Τόνισε την ευθύνη των νέων όσον αφορά τη στάση τους απέναντι στους γονείς και γενικά στο «κατεστημένο» και συμβούλευσε τους μαθητές να είναι απλοί, να αφήνουν τον εαυτό τους ελεύθερο να «μιλήσει» στους άλλους χωρίς προσποιήσεις και «φτιασίδια».

Ο κ. Γλέζος επέδειξε τον τεράστιο θαυμασμό του για τον ελληνικό πολιτισμό , τις βάσεις που έθεσαν οι Έλληνες για την διαμόρφωση της κοινωνίας και της πολιτικής ζωής και πώς όλο αυτό το νοητικό οικοδόμημα απετέλεσε το θεμέλιο της Ευρώπης. Αν οι Ευρωπαίοι έμαθαν να κατανοούν και να λειτουργούν με κάποιες έννοιες αυτό το οφείλουν στους Έλληνες.

Σε ερώτημα για το φασισμό που απειλεί την Ευρώπη ο Μανώλης Γλέζος ισχυρίστηκε ότι η πείνα και η κρίση δημιουργούν πρόσφορο έδαφος για την αναζωπύρωση του φασισμού, μίλησε για τους ναζί και τα Ες-Ες και για το πόσο επιτακτικές βιολογικές ανάγκες ωθούν τους ανθρώπους σε τέτοιους χώρους και για την προσπάθεια που γίνεται πάντα για την ιδεολογική επένδυση τέτοιων επιλογών.

Τόνισε δε ότι τα μεγάλα προβλήματα στις κοινωνίες τα δημιουργεί ο αποκλεισμός του λαού από την εξουσία και η υποταγή του σε δυνάστες. Γι αυτό είναι πολύ σπουδαίο να μπορεί ο κάθε άνθρωπος να νιώθει μέσα του ελεύθερος ανεξάρτητα από τις εξωτερικές συνθήκες που του επιβάλλονται.

Η αμεσότητα, το χιούμορ, η εκπληκτική ζωντάνια του Μανώλη Γλέζου κέρδισαν το ακροατήριο του σχολείου δημιουργώντας μια ατμόσφαιρα άνεσης και οικειότητας προς το τιμώμενο πρόσωπο.

Οι μαθητές του Λυκείου Φιλοθέης αποκόμισαν γνώσεις και βίωσαν συγκινήσεις από τις απαντήσεις που έδωσε ο κ. Γλέζος στα ερωτήματά τους.