Αφησαν εδώ και μήνες τα σπίτια και τη χώρα τους αναζητώντας ένα καλύτερο μέλλον, μακριά από τον πόλεμο και τις καταστροφές. Τα περισσότερα από αυτά τα παιδιά ξεκίνησαν το επικίνδυνο και πολυήμερο ταξίδι μαζί με τις οικογένειές τους. Αλλα πάλι, μόνα τους. Σήμερα 22.000 προσφυγόπουλα βρίσκονται εγκλωβισμένα στη χώρα μας και τον Σεπτέμβριο αναμένεται να ακούσουν το πρώτο κουδούνι της νέας σχολικής χρονιάς.

Αυτό τουλάχιστον τόνισε χθες ο υπουργός Παιδείας, Ερευνας και Θρησκευμάτων Νίκος Φίλης στη συνάντηση που είχε με τον δήμαρχο Αθηναίων Γιώργο Καμίνη.

Το υπουργείο δηλώνει έτοιμο να εντάξει τα παιδιά των προσφύγων στο σχολικό δίκτυο από τη νέα χρονιά, υποστηρίζοντας παράλληλα πως μόλις χτυπήσει το κουδούνι τα σχολεία, για πρώτη φορά ύστερα από 30 χρόνια, θα λειτουργήσουν κανονικά, με βιβλία και εκπαιδευτικούς που θα βρίσκονται από την πρώτη μέρα στη θέση τους. Οπως επισήμανε ο υπουργός Παιδείας θα υπάρξουν πολλά σχολεία στα οποία θα συγκροτηθούν τάξεις υποδοχής των παιδιών «και σιγά σιγά, με εκπαιδευτικό προγραμματισμό, θα υπάρξει η δυνατότητα πλήρους ένταξης των παιδιών στα τυπικά σχολεία». Ηδη, μάλιστα, λειτουργεί επιστημονική επιτροπή στο υπουργείο Παιδείας προς αυτή την κατεύθυνση.

Το εγχείρημα της ένταξης των προσφυγόπουλων στα σχολεία της χώρας βρίσκεται σε φάση επεξεργασίας, με τους υπευθύνους να προσπαθούν να λύσουν καίρια εκπαιδευτικά και πρακτικά ζητήματα, όπως για παράδειγμα σε ποια σχολεία θα υπάρχουν αυτές οι τάξεις ένταξης, σε ποιες περιοχές και πόσος καιρός θα πρέπει να περάσει ώσπου να ενταχθούν πλήρως στο σχολικό πρόγραμμα. Στόχος είναι πάντως να αρχίσουν ταυτόχρονα το σχολείο ελληνόπουλα και προσφυγόπουλα, χωρίς ωστόσο να αποκλείεται καθυστέρηση λίγων ημερών καθώς μιλάμε για την αρχή του προγράμματος.

Καθηγητές για φαρσί και αραβικά

Σε αυτό το πλαίσιο εντάσσεται και η πρόσληψη περίπου 800 αναπληρωτών, πολλοί από τους οποίους θα γνωρίζουν τη διδασκαλία της ελληνικής, ως δεύτερης γλώσσας, και θα βοηθήσουν στην εκπαίδευση των προσφυγόπουλων. Ηδη υπάρχει δημόσια προκήρυξη που αφορά τα προσφυγόπουλα, τους Ρομά και διάφορες ευάλωτες κοινωνικές ομάδες. Οι περισσότεροι από τους καθηγητές αυτούς θα πρέπει να γνωρίζουν γλώσσες, όπως φαρσί και αραβικά. Εξάλλου το γλωσσικό μέρος για τα προσφυγόπουλα, όπως δήλωσε ο Φίλης, θα περιέχει την εκμάθηση της ελληνικής, της μητρικής τους γλώσσας –επειδή είναι το πολιτιστικό τους κεφάλαιο –και μίας γλώσσας της επιλογής τους.

Σύμφωνα με τον έως τώρα σχεδιασμό το σχολικό ωράριο για τα 22.000 προσφυγόπουλα –εκ των οποίων τα 2.000 είναι ασυνόδευτα, βάσει των υπολογισμών της UNICEF –θα είναι διαφορετικό. Αλλωστε πρόκειται για παιδιά –κυρίως από τη Συρία –που για τουλάχιστον ένα δύο χρόνια βρίσκονται στους δρόμους, μακριά από την εκπαιδευτική διαδικασία. «Στην αρχή θα είναι άλλες ώρες. Η προσπάθειά μας είναι σύντομα, αφού περάσει το πρώτο διάστημα υποδοχής, τα ελληνόπουλα και τα προσφυγόπουλα να είναι μαζί στα σχολεία» δήλωσε ο υπουργός Παιδείας.

Την ίδια ώρα, για τα παιδιά προσχολικής ηλικίας θα λειτουργήσουν νηπιαγωγεία και προγράμματα δημιουργικής απασχόλησης στα κέντρα φιλοξενίας όπου διαμένουν και αυτό γιατί, όπως ειπώθηκε στη χθεσινή συνάντηση, η σχέση της μητέρας με το νήπιο είναι πολύ δυνατή συναισθηματικά. «Κάποιες σχολικές δομές μπορεί να λειτουργήσουν σε ορισμένους καταυλισμούς, υπό την προϋπόθεση ότι είναι μακριά από τις πόλεις και επομένως δεν είναι εύκολη η καθημερινή μετακίνηση των παιδιών» πρόσθεσε ο Φίλης.

Από τα 22.000 προσφυγόπουλα που βρίσκονται σε όλη την Ελλάδα, σημαντικός αριθμός αυτών βρίσκεται στην Αθήνα.

Σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες, γίνεται προσπάθεια να λειτουργήσουν τάξεις ένταξης στα Ανοιχτά Σχολεία του Δήμου Αθηναίων. Συνολικά πρόκειται για 25 τέτοια σχολεία, που από 1η Σεπτεμβρίου θα έχουν ανοιχτές τις πόρτες τους και το απόγευμα, προκειμένου να πραγματοποιηθεί μια ευρεία γκάμα από σχολικές και κοινωνικές δράσεις. Σύμφωνα με τον δήμαρχο Αθηναίων, τα σχολεία αυτά έχουν υποστεί τις απαραίτητες μετασκευές προκειμένου να εκπληρώσουν τη λειτουργία τους και το απόγευμα, αλλά και την ένταξη του σχολείου στη γειτονιά.

Πηγές του Δήμου Αθηναίων τόνιζαν πως από αυτά τα 25 Ανοιχτά Σχολεία, μαθήματα για τα προσφυγόπουλα υπολογίζεται ότι θα πραγματοποιούνται σε περίπου δέκα. Οσο για το σχολικό ωράριο των ειδικών αυτών τάξεων, θα είναι από τις 3 το μεσημέρι έως και τις 9 το βράδυ.

Στο μεταξύ τον Σεπτέμβριο, όπως τόνισε ο Καμίνης, θα παραδοθούν οκτώ σχολεία πλήρως ανακαινισμένα. «Και σε συνεργασία με το υπουργείο Παιδείας προσπαθούμε να κρατήσουμε τα 400 σχολικά κτίρια στην Αθήνα σε ικανοποιητική κατάσταση».

Σίτιση μαθητών και στέγαση φοιτητών

Εκτός από την εκπαιδευτική ενσωμάτωση των παιδιών που έφθασαν στην Ελλάδα από εμπόλεμες περιοχές, ο υπουργός Παιδείας και ο δήμαρχος Αθηναίων στη συνάντησή τους συζήτησαν και το θέμα των γευμάτων στα σχολεία.

Με πρωτοβουλία του Δήμου Αθηναίων, από φέτος τα υπουργεία Παιδείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης θα προχωρήσουν στην παροχή ζεστού φαγητού στα σχολεία –επέκταση του προγράμματος που ήδη λειτουργεί ο δήμος -, καλύπτοντας έτσι τις ανάγκες σίτισης περίπου 30.000 μαθητών. Με την αξιοποίηση κενών διαμερισμάτων στο κέντρο της Αθήνας και μάλιστα σε προβληματικές περιοχές θα γίνει προσπάθεια επίλυσης του ζητήματος της φοιτητικής στέγης. «Υπάρχουν ιδέες για την αξιοποίηση διαμερισμάτων, όπως επίσης και άλλων καταλυμάτων, όπου θα μπορέσουν να εγκατασταθούν φοιτητές. Σε περιοχές του Κέντρου, όπως είναι η Κυψέλη, η Φωκίωνος Νέγρη και η Πλατεία Βικτωρίας υπάρχουν κενά διαμερίσματα και πιθανόν με επιδότηση ενοικίου να μπορέσουμε να προσελκύσουμε νεανικό κόσμο σε γειτονιές που έχουν πάρα πολλά προβλήματα» δήλωσε ο δήμαρχος Αθηναίων.