Μαύρη τρύπα εκατομμυρίων ευρώ εντόπισε η Εισαγγελία Διαφθοράς σε άλλημία σύμβαση προμήθειας εξοπλιστικών προγραμμάτων, με αποτέλεσμα νακινηθεί ποινική δίωξη για απιστία σε βάρος μη πολιτικών προσώπων.

Παράλληλα, οι εισαγγελικές αρχές, ως όφειλαν, διαβιβάζουν τηδικογραφία μέσω της Εισαγγελίας του Αρείου Πάγου, στη Βουλή αμελλητίγια τον πρώην υπουργό Γιάννο Παπαντωνίου, αν και οι τυχόν ποινικέςευθύνες εκ του Συντάγματος έχουν πλέον υποπέσει σε παραγραφή.

Συγκεκριμένα με παραγγελία της Εισαγγελέως Εγκλημάτων Διαφθοράς ΕλένηςΡάικου διενεργήθηκε προκαταρκτική εξέταση για την υπόθεση τουΕκσυγχρονισμού Μέσης Ζωής έξι φρεγατών τύπου S (Standard) τουΠολεμικού Ναυτικού, ο οποίος ανατέθηκε με απευθείας ανάθεση σταΕλληνικά Ναυπηγεία ΑΕ (ΕΝΑΕ) ως κύριο ανάδοχο, με υπεργολάβο την

εταιρία Thales Nederland, έναντι συμβατικού τιμήματος 380 εκατομμυρίωνευρώ, το οποίο μετά τις αναπροσαρμογές ανήλθε σε 480 εκατομμύρια ευρώ.

Η προκαταρκτική εξέταση διενεργήθηκε από τον Επίκουρο ΕισαγγελέαΕγκλημάτων Διαφθοράς Αντώνιο Ελευθεριάνο, στον οποίο παρείχε συνδρομήειδικός εμπειρογνώμονας με γνώσεις οικονομικής επιστήμης, ο οποίοςέχει διατεθεί από το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας. Μετά το πέρας τηςπροκαταρκτικής εξέτασης, ασκήθηκε ποινική δίωξη για απιστία σχετική μετην υπηρεσία, υπό τις επιβαρυντικές περιστάσεις του νόμου περίκαταχραστών του Δημοσίου, σε βάρος του Σπυρίδωνα Τραυλού, ΓενικούΓραμματέα Οικονομικού Σχεδιασμού και Αμυντικών Επενδύσεων, ο οποίος,το έτος 2003, υπέγραψε τη σχετική Σύμβαση 010Β/03, καθώς και σε βάροςτων μελών της αρμόδιας Επιτροπής Διαπραγματεύσεων. Κατά τη διάρκειατης έρευνας επισημάνθηκε πλήθος όρων της σύμβασης, οι οποίοι ενεργούνμονομερώς υπέρ της αναδόχου και της υποκατασκευάστριας εταιρίας και σεβάρος του Ελληνικού Δημοσίου, με αποτέλεσμα την πρόκληση ζημίας στηνπεριουσία του.

Ειδικότερα, προέκυψε ότι το χρηματοδοτικό κενό πουυπολειπόταν προκειμένου να χρηματοδοτηθεί πλήρως το πρόγραμμαυπολογίσθηκε εσφαλμένα και δη υψηλότερα του ορθού, με αποτέλεσμα,προκειμένου να καλυφθεί από τις ανάδοχες εταιρίες, να παραχωρηθούν σ’αυτές ευμενέστεροι όροι ως ανταλλάγματα. Στους όρους αυτούς

συμπεριλαμβάνονται το ποσοστό αναπροσαρμογών του τιμήματος και οσχετικός μαθηματικός τύπος των αναπροσαρμογών, οι οποίοιτροποποιήθηκαν υπέρ των αναδόχων εταιριών, καθώς και η ρήτρα μηυπέρβασης της ετήσιας αναπροσαρμογής τιμών, τόσο ως ποσοστό επί τουπληθωρισμού, όσο και ως ποσοστό επί του αρχικού τιμήματος, η οποία δεντέθηκε καθόλου στη σύμβαση, ενώ αυτό ήταν υποχρεωτικό και θα περιόριζετο ποσό κατά το οποίο αναπροσαρμόσθηκε το συμβατικό τίμημα και για τιςδύο εταιρίες. Εξ αιτίας αυτών των όρων, η ζημία που επήλθε στοΔημόσιο, λόγω της επιβάρυνσης του συμβατικού τιμήματος, υπερβαίνει τα31 εκατομμύρια ευρώ, από τα οποία περισσότερα από 23 εκατομμύρια ευρώέχουν ήδη καταβληθεί. Το πρόγραμμα του εκσυγχρονισμού των φρεγατών

τύπου S (Standard) του Πολεμικού Ναυτικού δρομολογήθηκε το έτος 2001,με απόφαση του τότε Υπουργού Εθνικής Άμυνας Άκη Τσοχατζόπουλου, όμωςστην πορεία έγινε αντιληπτό ότι οι διαθέσιμες πιστώσεις δεν επαρκούσαν

για έξι πλοία ή για τον πλήρη εκσυγχρονισμό τους.

Για το λόγο αυτό, ηΔιεύθυνση Εξοπλισμών του ΓΕΝ και ο τότε Α/ΓΕΝ Αντώνιος Αντωνιάδηςτάχθηκαν κατά της υλοποίησης του προγράμματος, επειδή, με δεδομένεςτις διαθέσιμες πιστώσεις, επρόκειτο να καταλήξει σε σχετικά

περιορισμένες βελτιώσεις στα ηλεκτρονικά συστήματα των πλοίων και όχιστην αναβάθμιση της αντιαεροπορικής και αντιπυραυλικής άμυνάς τους,όπως επιθυμούσε το Πολεμικό Ναυτικό, ενώ το χρονοδιάγραμμα τηςυλοποίησής του ήταν υπερβολικά εκτεταμένο, φθάνοντας έως το 2010, έτοςκατά το οποίο τα πλοία θα είχαν υπερβεί το 30ό έτος της ηλικίας τους.

Παράλληλα, το κόστος της γενικής επισκευής (Μακράς Ακινησίας) τωνπλοίων δεν συμπεριλήφθηκε στον εκσυγχρονισμό αλλά επιβάρυνε τοΠολεμικό Ναυτικό. Περαιτέρω, το πρόγραμμα περιλάμβανε υψηλό κόστοςσχεδίασης / μελετών, το οποίο επιβάρυνε αποκλειστικά το συγκεκριμένοεκσυγχρονισμό, δεδομένου ότι η εταιρία δεν τον είχε προηγουμένως

εφαρμόσει σε άλλο αντίστοιχο πρόγραμμα διεθνώς, καθώς και υψηλό κόστοςδιαχείρισης, η δε χρηματοδότησή του προέβλεπε επιβάρυνση των οροφώνπιστώσεων δανείων από το έτος 2005 και μετά. Για τους λόγους αυτούς, η

Διεύθυνση Εξοπλισμών του Πολεμικού Ναυτικού έκρινε το πρόγραμματεχνολογικά, επιχειρησιακά και οικονομικά ασύμφορο, προκρίνοντας τηδιάθεση των πιστώσεων για την απόκτηση ή ναυπήγηση νέων πλοίων.

Παρ’όλα αυτά, η ηγεσία του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας και της ΓενικήςΓραμματείας Οικονομικού Σχεδιασμού και Αμυντικών Επενδύσεων επέμεινανμέχρι τέλους στην υπογραφή της σχετικής σύμβασης και την υλοποίηση του

προγράμματος εκσυγχρονισμού. Αντίγραφα της δικογραφίας υποβλήθηκανπρος τη Βουλή των Ελλήνων, μέσω της κας Εισαγγελέως του Αρείου Πάγου,αναφορικά με την ποινική ευθύνη του τότε Υπουργού Εθνικής ΆμυναςΓιάννου Παπαντωνίου, ο οποίος, το έτος 2003, υπέγραψε την απόφασηκατακύρωσης του προγράμματος στα ΕΝΑΕ και την Thales Nederland. Η υπόθεση ανατέθηκε σε Ανακριτή Διαφθοράς του Πρωτοδικείου Αθηνών.