Πάνω από 218 εκατ. επιβάτες μετακινήθηκαν μέσω του «Ελευθέριος Βενιζέλος» στα 15 χρόνια λειτουργίας του

  | ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 31/03/2016 20:53 |
Πάνω από 218 εκατ. επιβάτες μετακινήθηκαν μέσω του «Ελευθέριος Βενιζέλος» στα 15 χρόνια λειτουργίας του

Ποσό που ξεπερνά το 1,3 δισ. ευρώ έχει εισπράξει το Δημόσιο από μερίσματα, φόρους μερισμάτων και τέλη, στο διάστημα των 15 χρόνων λειτουργίας του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) «Ελευθέριος Βενιζέλος».

Ο ΔΑΑ, όπου το Δημόσιο εξακολουθεί να κατέχει το 55% των μετοχών, συμπλήρωσε στις 28 Μαρτίου τα πρώτα 15 χρόνια της λειτουργίας του, διάστημα κατά το οποίο πραγματοποιήθηκαν συνολικά 2,7 εκατ. πτήσεις, ενώ διακινήθηκαν 218,7 εκατ. επιβάτες και 92,5 εκατ. αποσκευές.

Επίσης, στο ίδιο διάστημα μέσω του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος» μεταφέρθηκαν 1,5 εκατ. τόνοι εμπορευμάτων, ενώ τα καταστήματα που λειτουργούν στις εγκαταστάσεις του αεροδρομίου επισκέφθηκαν πάνω από 165 εκατ. επιβάτες.

Η πρώτη πτήση στο καινούργιο τότε αεροδρόμιο των Σπάτων, εκτελέστηκε στις 29 Μαρτίου 2001 με αεροσκάφος της Ολυμπιακής Αεροπορίας. Το αεροδρόμιο του Ελληνικού, το οποίο εξυπηρέτησε την Αθήνα για περίπου 60 χρόνια, παρέδωσε τη σκυτάλη των αερομεταφορών της πρωτεύουσας σε ένα ολοκαίνουργιο αεροδρόμιο, το οποίο έχει ήδη καταγράψει τη δική του διαδρομή στην ευρωπαϊκή και παγκόσμια αεροδρομιακή κοινότητα.  

«Η τελευταία πενταετία, χαρακτηρίσθηκε από σειρά εξελίξεων και μεταβολών για τον παγκόσμιο κλάδο των αερομεταφορών, αλλά και από τη βαθύτατη κρίση της ελληνικής οικονομίας», ανέφερε ο CEO του «Ελευθέριος Βενιζέλος», κ. Γιάννης Παράσχης στη διάρκεια της χτεσινής επετειακής εκδήλωσης για τα 15 χρόνια λειτουργίας του. 

«Η συγκεκριμένη πενταετία αποτέλεσε τη μεγαλύτερη πρόκληση μέχρι σήμερα για το αεροδρόμιο, το οποίο επιδεικνύοντας αντοχή και συνεπή στρατηγική, πέρασε, από μια αρνητική πορεία το 2011 στο έτος-ρεκόρ 2015, την πλέον επιτυχημένη χρονιά για την επιβατική κίνηση, με 18,1 εκ. επιβάτες», τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Παράσχης.

Κάνοντας ένα σύντομο απολογισμό της λειτουργίας του αεροδρομίου, ο κ. Παράσχης παρέθεσε τα σημαντικά γεγονότα των τελευταίων ετών, όπως την εξαγορά της Olympic Air από την Aegean Airlines, την είσοδο της Ryanair στην εσωτερική αγορά αερομεταφορών και την ενίσχυση της Αθήνας ως ενδιάμεσου προορισμού, δηλώνοντας αισιόδοξος για την περαιτέρω βελτίωση των μεγεθών του ΔΑΑ, παρά τις επιμέρους προκλήσεις. 

Συμπληρώνοντας τα 15 χρόνια λειτουργίας του αεροδρομίου, υπογράμμισε ο γενικός διευθυντή του ΔΑΑ, «αφήνουμε πίσω μας μια διαδρομή γεμάτη από σημαντικές στιγμές και εμπειρίες, από την ανάπτυξη και το πέρασμα στην εφηβεία ως την ωρίμανση του ΔΑΑ».

Πρόκειται, τόνισε ο κ. Παράσχης, για μια υποδομή, αλλά κυρίως μια επιχειρησιακή και επιχειρηματική κοινότητα 300 φορέων και επιχειρήσεων και 14.000 εργαζομένων, «που σύντομα απέδειξε πως είναι ένα σημαντικό  παραγωγικό κεφάλαιο για την ελληνική οικονομία, με ουσιαστικά οφέλη για την απασχόληση, την επιχειρηματικότητα, τον τουρισμό και την κοινωνία, σε εθνική και τοπική κλίμακα».

2
κα
01/04/2016 13:03
Άλλο ένα όμορφο πανάκριβο περιττό έργο που μας φόρτωσε το γερμανικό λόμπι με αφορμή τους Ολυμπιακούς Αγώνες. Για να μην ξεχνάμε την ιστορία, με βάση την ιδρυτική του σύμβαση, ο ΔΑΑ είχε στόχο να γίνει μείζων αεροπορικός κόμβος της ανατολικής Μεσογείου. Μετά από 15 χρόνια λειτουργίας μπορούμε να πούμε με βεβαιότητα ότι ο ΔΑΑ ΑΠΕΤΥΧΕ στο βασικό του σκοπό και σήμερα παρά τις φιλότιμες προσπάθειες που καταβάλονται στα πλαίσια του νέου μετοχικού σχήματος (η καναδική PSP Investments αγόρασε το μερίδιο της Χόχτιφ που αντιμετώπισε το ΔΑΑ ως μια επένδυση τύπου cash cow χωρίς καμία μακροπρόθεσμη προοπτική) είναι καταδικασμένο να ζει στη σκιά ενός πραγματικού αεροπορικού κόμβου, του Κεμάλ Ατατούρκ (11,357,691 επιβάτες το 2002, 61,322,729 το 2015), βάσης ενός μεγάλου εθνικού (και όχι περιφερειακού αερομεταφορέα τροφοδότη των μεγάλων της Ευρώπης). Άλλωστε από τη δεκαετία του 90 ακούγονταν φωνές των παροικούντων την αεροπορική Ιερουσαλήμ (ένας από αυτούς ο ιδρυτής της Easyjet, Σ. Χατζηιωάννου) που έλεγαν ότι ουσιαστικά ο ΔΑΑ δεν είχε καμία τύχη να γίνει μείζων αεροπορικός κόμβος της Α. Μεσογείου καθώς η Ελλάδα ποτέ δεν ήταν κάτι παραπάνω από ένα άθροισμα επί μέρους τουριστικών προορισμών εποχικής κίνησης. Στα πλαίσια αυτού του σκεπτικού πρότειναν αντί του πανάκριβου αθηνοκεντρικού φαραωνικού πακέτου ΔΑΑ Αττική οδός, βελτίωση του Ελληνικού (13.5 εκ. επιβάτες τον τελευταίο χρόνο λειτουργίας του) και ηπιότερες περιφερειακές επενδύσεις ώστε να μην υπάρχουν περιφερειακά αεροδρόμια σαν τα σημερινά που υπολείπονται σαφώς του τουριστικού προϊόντος που εξάγει η Ελλάδα σε όλον τον κόσμο. Δυστυχώς οι φωνές αυτές, φωνές της μετριοπάθειας και της απλής λογικής, πνίγηκαν μέσα στον ορυμαγδό των άναρθρων εθνικιστικών κραυγών και των "μεγάλων ιδεών" που τελικά αυτό που πέτυχαν ήταν να εξυπηρετήσουν με τον καλύτερο τρόπο τα μεγάλα συμφέροντα που βολεύτηκαν από το πανηγύρι των Ολυμπιακών Αγώνων κληροδοτώντας στις νεότερες γενεές τεράστια χρέη και εγκαταλελειμμένες αθλητικές εγκαταστάσεις που η μόνη τους χρήση δώδεκα έτη μετά ήταν να φιλοξενούν ταλαίπωρους πρόσφυγες και οικονομικούς μετανάστες. Το έργο αυτό όμως όχι μόνο δεν πέτυχε βασικό του στόχο να γίνει μείζων αεροπορικός κόμβος αλλά στέρησε από την ελληνική αεροπορική αγορά ένα εναλλακτικό αεροδρόμιο χαμηλού κόστους (βάση της σύμβασης όλα τα εμπορικά αεροδρόμια απαγορεύονται σε ακτίνα 100χλμ!), αναγκάζοντας, τουλάχιστον στην επί Χόχτιφ εποχή, τους αερομεταφορείς χαμηλού κόστους να αντιμετωπίζουν (λόγω των υπέρογκων χρεώσεων) την Αθήνα όπως ... ο διάολος το λιβάνι. Επιπλέον άφησε "άστεγη" τη Γενική Αεροπορία (λόγω του κλεισίματος του Ελληνικού) στερώντας από την Ελλάδα πρόσβαση σε μια τουριστική αγορά πολύ υψηλών εισοδημάτων. Εύχομαι ότι καλύτερο στο ΔΑΑ γιατί είναι έργο της πατρίδας μου αλλά δυστυχώς νομίζω ότι το μόνο που θα επιτύχει τελικά (μαζί με μια σειρά άλλων έργων) είναι να δείχνει στις νεότερες γενιές τι μπορεί να πάθει μια χώρα όταν ο λαός της παρασύρεται από μεγαλοιδεατισμούς εκτός οικονομικής πραγματικότητας. Οι κυβερνήσεις πολλών οικονομικά προηγμένων χωρών που όταν χρειάζεται, αρκούνται σε παλαιά φθηνά αεροδρόμια 50ετίας και όχι σε έργα βιτρίνας κάτι γνωρίζουν παραπάνω. Ο ΔΑΑ δεν πρόκειται να γίνει ανταγωνιστικός αεροπορικός κόμβος επειδή το είπε προ 15ετιας ο Σημίτης κόβοντας κορδέλες με φόντο αεροπλάνα και γαλανόλευκες σε σκηνοθεσία Μπιρσίμ, όπως ο δείκτης του ΧΑΑ δεν πήγε στις 7000 μονάδες επειδή το είπε ο Παπαντωνίου. Η σημερινή διοίκηση όσο καλές προθέσεις κι αν έχει δεν πρόκειται να αναιρέσει την υφιστάμενη ζημία από την τιμολογιακή πολιτική που επέβαλε προς ίδιον και βραχυπρόθεσμο όφελος ο γερμανικός παράγων, ούτε να καλύψει το χαμένο έδαφος και να ανταγωνισθεί τον πραγματικό αεροπορικό κόμβο της περιοχής, το Κεμάλ Ατατούρκ. Ως Έλληνες, ας αφήσουμε τα πανηγύρια και ας ασχοληθούμε τώρα με το βασικό μας και ταπεινότερο μέλημα που είναι να πληρώσουμε το λογαριασμό που μας άφησε ο μεγαλοιδεατισμός...
Γερμανικές κρατικοποιήσεις. Άμεσα.
31/03/2016 21:48
Το γερμανικό δημόσιο έχει δείξει κάποιο ενδιαφέρον;